• linn74

Omföderska,när åka in?

hej,
    Vi väntar andra barnet i mars o undrar lite NÄR ska man åka in?
    När vi väntade första sades det (tror jag om jag minns rätt) 3 värkar på 10 min regelbundet.
    Nu sa min bm sist jag frågade: det känner du.När värkarna ändrar sej tror jag hon lade till.
    Hmm, känner jag när det är dags??
    Sist hade jag jobbiga förvärkar en vecka innan o när de började ringde jag först flåsande förlossningen men då kunde det vara en kvart eller mer emellan o det var bara att vänta o upp mitt i nätterna,ja dygnet runt o vagga o andas. När väl förlossningen startade på riktigt gjorde det inte ett endaste dugg ondare utan precis samma smärta i värkarna men de kom tätare.

Det är väl därför jag känner mig lite nojjig nu,om det börjar på samma sätt,med onda förvärkar,NÄR ska man då åka in? Vill helst inte dit o behöva åka hem igen,så man vet att det börjat o inte är som sist... så ni erfarna omföderskor, När åker man in??

• Svar på tråden Omföderska,när åka in?
  • Anna J01

Jag hade som "gräns" 2 värkar på 10 minuter om inte vattnet gick då skulle vi åka direkt.

• Flickan och kråkan

Beror väl på hur långt du har till förlossningen. Jag gillar inte att vara på förlossningen mer än jag måste. Vi har 5 minuter till förlossningen. Med första barnet åkte jag in när jag inte stod ut längre. Var då öppen 7cm och sonen föddes 3,5 timme efter det. Med andra barnet så åkte vi in tidigare än jag ville då de ändrat rutiner och ville att man skulle komma in direkt vid vattenavgång. Var öppen 3 cm när jag kom in (de undrade om vi ville åka hem igen eftersom jag hade rätt glesa och inte så intensiva värkar och så nära hem). Valde att inte göra det då det var natt - äldsta barnet hade barnvakt och hela baletten så ville inte störa. 1,5 timme senare var barn nummer två fött. Med tredje barnet nu i somras så åkte vi in när jag tyckte att värkarna började göra rätt ont. Höll inte i sig värst länge och kom med cirka 4-5 minuter mellanrum men gjorde rejält ont. 16 minuter hann vi vara på förlossningen . Det bästa är ju om man har nära. Då hinner man ofta utan att egentligen veta så noga . Det är svårt. Var helt säker på att vi åkt in för tidigt nu med trean. Tyckte till och med att värkarna började komma glesare när vi åkte in mot parkeringen.

• linn74

Vi har 25-30 min körtid till förlossningen. Om man inte kör lite för fort...
    O jag tänkte mest på värkar OM det börjar med det, såvida inte vattnet går först...Kan man då tycka att det ska vara ung 4-5 emellan?? Men Om det är det men INTE gör speciellt ont då?? Hmm,blir så tveksam när bm sa som hon sa...Skall de oxå vara regelbundna en viss tid först innan man ens tänker att man ska åka in??Sist var jag öppen 4 cm när jag kom in 03 på natten o en glad äldre bm sa: här blir det bebis på fm.
    Dottern kom 19.20...

• Dohgon

Följer tråden. Jag väntar mitt tredje barn i augusti så länge kvar, men har 1,5 timme in till förlossningen och första förlossningen tog 3,5 timme från att de tog hål på hinnorna då jag var öppen 4 cm redan som jag inte kände av alls.

Jag tror jag kommer åka in direkt jag känner att värkarna kommer om så 20 min mellan för som sagt har kg långt in :)

• Plopps80

Åkte 10 mil från Göteborg till Varberg och skulle dessutom lämna dottern på vägen. Men eftersom mina värkar startade på natten ville jag inte rycka upp dottern i onödan så jag åkte när det var 3-5 min mellan värkarna. De bet i rejält också. Första värken kom 01 och sonen föddes 12:00 så det tog ändå 11 timmar.

• Plopps80

Hade en värkapp också och när den signalerade rött åk in så gjorde vi det

• Anna J01

Mina värkar gjorde inte speciellt ont men vi åkte ändå när dom kom med 4-5 min mellanrum.

Det är ju såklart olika för alla men min upplevelse var att när det inte gör så ont så "tar" det inte lika bra. Det tar alltså lite längre tid. Med första gjorde värkarna svinont men då gick det också betydligt fortare.

Ska kanske tillägga att jag andra gången aldrig fick speciellt täta värkar. Hade jag väntat på att dom skulle komma var 2-3 minut så hade jag fött hemma.

• S00L

Något jag fick reda först när jag ringde förlossningen under min andra förlossning var att om man är omföderska känns värkarna annorlunda. Först kommer de tätt men inte så kraftiga och efter ett tag blir det något längre mellan dem men de gör ondare. Det hade jag ingen aning om men det stämde för mig. När jag satt i taxin på väg in började de gör mer ont och komma mer sällan, ändå var jag öppen 5 cm när jag kom in så de täta och lite svagare de gjorde ändå åverkan. 

Nu väntar jag min trea när som helst och har 1 timmes resväg + en timme för barnvakten att komma hit istället för en kvart i resväg som med de andra förslossningarna. Jag tänker iaf ha en hög handdukar och en sax i bilen ifall bebis vill titta ut på vägen in :)

• 3längtan

Jag åkte in med tvåan när jag kände att värkarna ändrade karaktär. Ingen koll på hur tätt de kom. När det började göra så ont att jag ville in till fl ringde vi barnvakt som hade 30 min till oss i bil. Efter en kort stund så insåg jag att det aldrig kommer att gå att invänta barnvakten så vi drog upp dottern ur sängen och åkte till fl. Barnvakten mötte upp på parkeringen. På det tjänade vi 45 minuter vilket var tur då dottern föddes efter 30 min på fl. Hade blivit en bilförlossning om vi väntat in barnvakten hemma.
    Nu väntar vi 3:an som är beräknad om 6 dagar. Bor närmare barnvakten nu så känner mig ändå ganska trygg med att vi ska hinna in. Men vi ska nog inte vänta för länge med att ringa barnvakten. Bättre att de kommer i tid och så kan man dröja en stund med att åka in än att man föder hemma.

• Llimen
    S00L skrev 2014-02-22 10:45:01 följande:
    Något jag fick reda först när jag ringde förlossningen under min andra förlossning var att om man är omföderska känns värkarna annorlunda. Först kommer de tätt men inte så kraftiga och efter ett tag blir det något längre mellan dem men de gör ondare. Det hade jag ingen aning om men det stämde för mig. När jag satt i taxin på väg in började de gör mer ont och komma mer sällan, ändå var jag öppen 5 cm när jag kom in så de täta och lite svagare de gjorde ändå åverkan. 

Nu väntar jag min trea när som helst och har 1 timmes resväg + en timme för barnvakten att komma hit istället för en kvart i resväg som med de andra förslossningarna. Jag tänker iaf ha en hög handdukar och en sax i bilen ifall bebis vill titta ut på vägen in :)

Att ha både handdukar och filtar låter som en bra idé, men saxen ? Vad ska du göra med den?
Svar på tråden Omföderska,när åka in?