• Kevlarsjäl

Hyra lägenhet ovanför en bensinmack

Hej! Jag och min familj överväger att flytta till en jättefin lägenhet som hyrs ut ovanför en bensinmack. Nu sade min pappa att det kan vara skadligt att bo så när man har småbarn, och jag blev jätteorolig. Det är alltså på högsta våningen vi ska bo, och macken är ju längst ner. Är det någon fara? Är så himla orolig nu. Kan någon vänlig själ svara om det är farligt?

• Svar på tråden Hyra lägenhet ovanför en bensinmack
  • Kevlarsjäl

Någon som vet?? stiger bensinångor så högt???

• Nyfikna72

Skulle det vara såna risker med det så skulle man inte få ha bostäder där överhuvudtaget.........och skulle det lukta så skulle nog ingen anna vilja ha bott där tidigare.

• Unis

Jag skulle inte oroa mig så mycket för bensinångorna utan mer för (o) ljuden. Tänk alla som smäller igen bildörrar, startar sina bilar hela tiden och kör iväg och allt annat ljud som högt prat mm.

Vilka tider har bensinmacken öppet? Dag och kvällstid och natt?? Något att fundera på. Även om man bor högt så kommer ljuden dit....ljud sprider sig uppåt har jag förstått.

Tankar på en mack med bostäder som ligger i en backe ovanför. Det sitter en lapp på alla pumpar "tänk på dom boende, tack".

• HerrNilsson

Jag har hört att man inte ens ska köpa mjölk på macken för bensinångorna. Jag kan inte svära på att det är sant, men varför inte ta det säkra före det osäkra.

• DeLo
    HerrNilsson skrev 2014-02-21 22:59:13 följande:
    Jag har hört att man inte ens ska köpa mjölk på macken för bensinångorna. Jag kan inte svära på att det är sant, men varför inte ta det säkra före det osäkra.
    Men då borde väl inte bensinmackar ha något till salu mer än typ tidningar?
  • HerrNilsson
    DeLo skrev 2014-03-08 02:04:15 följande:
    Men då borde väl inte bensinmackar ha något till salu mer än typ tidningar?
    Så länge tillräckligt många väljer att inte bry sig och ändå köpa livsmedel på macken så kommer de fortsätta med det.
  • Fontana

Nej, jag skulle nog inte flyttat in i en lägenhet nära en bensinmack. Läckaget av bensinångor har man kanske till stor del kommit till rätta med, men fortfarande finns ju risken för storbrand kvar, om än aldrig så liten. Och som sagt körande dygnet runt. De flesta mackar har väl öppet för kortbetalning dygnet runt.

Macken kommer förmodligen inte att få förnyat tillstånd när det nuvarande går ut. Här i Malmö har de flesta mackar i närheten av bostadshus försvunnit en efter en, ett par stycken återstår  men det är bara en tidsfråga.

• Kevlarsjäl
    Fontana skrev 2014-03-09 15:39:45 följande:
    Nej, jag skulle nog inte flyttat in i en lägenhet nära en bensinmack. Läckaget av bensinångor har man kanske till stor del kommit till rätta med, men fortfarande finns ju risken för storbrand kvar, om än aldrig så liten. Och som sagt körande dygnet runt. De flesta mackar har väl öppet för kortbetalning dygnet runt.

Macken kommer förmodligen inte att få förnyat tillstånd när det nuvarande går ut. Här i Malmö har de flesta mackar i närheten av bostadshus försvunnit en efter en, ett par stycken återstår  men det är bara en tidsfråga.

Hur menar du? Varför har de försvunnit?

• Indy Hermes Kink

Flytta du in. Inte en chans att ångorna når er högst upp. Och chansen för brand är försumbar. Jag menar, hur ofta hör man om brinnande mackar i Sverige?

• Fontana
    Kevlarsjäl skrev 2014-03-09 21:42:09 följande:

Hur menar du? Varför har de försvunnit?

De har fått lägga ner eftersom de inte har fått tillstånd till miljöfarlig verksamhet i närheten av bostadshus. Reglerna har nog skärpts betydligt under åren som har gått.

Det fanns en i och för sig trevlig mack som till och med var inbyggd i hörnet av ett stort bostadshus, men den fick lägga ner redan i slutet av 1970-talet. Hörnet av Nobelvägen och Dalaplan för er som är i Malmö. Är numera ett företag som lagar bilglas.
  • Kevlarsjäl
    Indy Hermes Kink skrev 2014-03-09 21:47:05 följande:
    Flytta du in. Inte en chans att ångorna når er högst upp. Och chansen för brand är försumbar. Jag menar, hur ofta hör man om brinnande mackar i Sverige?

Har redan flyttat in efter att hyresvärden sade att de inte hanterar bensin m.m inne, för det är preem som har sin mack där och hyresvärden har en verkstad inne i själva huset. Han sade även att det görs regelbundna inspektioner osv. Det är alltså en villa med macken i samma hus fast längst ner. Och lägenhet högst upp. Har än så länge inte känt någon lukt och det är väldigt ljudisolerat så det hörs ingenting alls när bilar kommer och tankar osv.

Fontana skrev 2014-03-10 06:37:47 följande:
    De har fått lägga ner eftersom de inte har fått tillstånd till miljöfarlig verksamhet i närheten av bostadshus. Reglerna har nog skärpts betydligt under åren som har gått.

Det fanns en i och för sig trevlig mack som till och med var inbyggd i hörnet av ett stort bostadshus, men den fick lägga ner redan i slutet av 1970-talet. Hörnet av Nobelvägen och Dalaplan för er som är i Malmö. Är numera ett företag som lagar bilglas.

Oj, det är så det är här, macken är inbyggd i samma hus. 

Svar på tråden Hyra lägenhet ovanför en bensinmack