Vart sover nyfödd?
Vart sover era nyfödda på natten? Min dotter på snart 2 dygn vill inte sova i spjälsäng, hon vill ha närhet. Men ska ju va bäst för dom å sova själva, hur gör ni?
Vart sover era nyfödda på natten? Min dotter på snart 2 dygn vill inte sova i spjälsäng, hon vill ha närhet. Men ska ju va bäst för dom å sova själva, hur gör ni?
Som absolut nyfödda har de sovit i sin egen säng. Vid omkring en månads ålder har de under ett par veckor sovit ovanpå mig eller deras pappa. Sedan har de återigen sovit i sin egen säng tills de började samsova med oss föräldrar (äldsta barnet var 2,5 år och yngsta barnet var omkring 1 år).
våran snart 2v gamla bäbis sover i spjälsängen vid våran fotända om nätterna...
skulle inte vilja ha honom sovandes brevid/mellan mig och tjejen, händer man rör sig/rullar i sömnen och då
är det ju kört...
min dotter är nu 2 v och hon somnar i princip bara när hon ligger på mitt eller pappans bröst eller bärs runt i selen.
Försöker med att hon ska sova mellan oss (med egen kudde, filt osv) eller i spjälsängen som vi ställt som en "sidovagn" till vår säng. Men det vägrar hon. Något tips från någon? Eller det är bara fortsätta att ha henne på bröstet? Det fungerar ju trots allt smidigt! Och är mysigt!
Spela roll vad som "SKA vara bäst".
Slappna av! Gör det som känns bäst för er. Gör det som funkar för ert barn och för er.
Alla är vi olika och det som funkar för en familj behöver inte funka för en annan.
Lyssna till mammahjärtat!
Våra tvillingar som är två veckor sover i spjälsängen, gjort sedan dag ett, dom sover i samma säng. Vår treåring somnar insyn säng o kommer sedan in till oss på natten, innan dess är vår säng just vår säng.
Dottern sov också i egen säng från dag ett...
sonen sover i egen säng har gjort det sen vi kom hem från bb. verkar hur nöjd som helst med det.
Våra har sovit i spjälsäng från typ första veckan. Men det beror på att jag inte sover en blund med dem bredvid och har sömnproblem i övrigt oxå.
Sov med mig i sängen tills hon fick växasäng vid 14 månader. Ratade både vagga och spjälsäng. Redan på bb tyckte sköterskorna att hon skulle sova med mig, de gav oss inte ens en sådan där balja på hjul fören jag bad om en. Så det verkar vara olika råd som ges.
Jag förstår inte hur man lyckas samsova
Det låter helmysigt men jag tänker bara att jag kommer rulla över barnet.
Vår hund sover i sängen och blir ju puttad på, rullad på och nedsparkad säkert 20 gånger om natten. Sen rullar sambon över från sin sida till min och tillslut ligger jag där med halva baken utanför sängen och maken halvt uppe på mig, då är det bara att börja rulla bort honom så man kan få andas lite 
Haha, att slänga in en bebis i den krigszonen är inget jag kan tänka mig funka ens om man sover med ett öga öppet.
Min första sov i spjälsäng och min andra sov med mig i min säng. Gjorde det som passade barnen bäst och som gav oss alla mest sömn.
Alla våra barn har sovit med oss från start. Nu sover jag dock själv med lillan då de andra är så oroliga på natten så pappan sover med dom.
Har försökt få dom att sova själva men det gick inte så bra samt att de ammat mycket så det har varit enkelt för mig att amma och somna om.
Jag tror att de allra flesta nyfödda vill vara nära sina föräldrar för att sova gott, men självklart kan man 'lära' dem något annat. Som att sova i egen säng om man vill/behöver lära dem det. Vi lät våra två första barn sova (efter någon månad) sitt första sömnpass för natten i spjälsängen och sedan lyfta jag över dem till mig på natten för ingen av dem ville/kunde somna om själva i spjälsängen. Med vår trea däremot har det varit tät samsovning som gällt! Hon har velat vara nära, nära, nära för att kunna sova. En millimeter från mig. Hela natten fram till hon blev runt halvåret. Då började det kännas ok för henne att sova mittemellan mig o pappan :) Nu är hon nio månader snart och vi ska börja träna henne att sova i spjälsängen snart. Mest för att hennes ben är så långa o starka nu o träffar oss i huvudet på natten, haha.
Vår lille är 3 veckor och sover mellan oss. Han ligger då alltid i sitt babynest så han har sitt eget space.
Tycker också att man helt ska göra som man själv känner.
Det är väldigt onaturligt för en nyfödd att sova själv. Jag har samsovit med båda mina barn. Nu är min son 3 månader och jag har precis börjat försöka få honom att sova i egen säng. Han har legat som ett litet plåster på mig varje natt sedan han föddes. Först nu känns han mogen att sova själv. Tror inte för ett ögonblick att det är farligt att samsova om man är nykter och frisk. Se till att bebisen har en tunn filt och ligger på rygg/sida bara. Det är så himla smidigt att amma när man samsover också.
Har alltid haft mina bredvid mig i sängen, inget annat har fungerat.
Min dotter hade von Rosen-skena de första tre månaderna, det var extremt omysigt att ha henne i sängen
(och trångt, eftersom hon låg med benen rakt ut) Men hon accepterade lyckligtvis att ligga i spjälsängen som stod precis intill vår säng, så jag kunde i alla fall lägga en hand på hennes mage.