• kramen

Hur förbereda inför barnvakt

I juni kommer vårt andra barn att födas. Vår son är då 2 år och 3 månader. Vi har aldrig haft någon barnvakt till honom men han går lite på dagis. 

När bebisen föds är det antingen mina eller min sambos föräldrar som ska vara barnvakt. Min mamma är förstahandsvalet eftersom vi upplever att hon är den släkting som har träffat sonen mest. Hon jobbar heltid men ska ta semester en vecka runt bf-datumet. Om inte barnet kommer då blir det min sambos pappa eftersom han är pensionär. 

Det känns inte alls okey att han ska ta hand om vår son. Han har knappt hållit i sonen och de träffas väldigt sällan. Han känner inte sitt barnbarn alls. Vi försöker att de ska träffas oftare men mina svärföräldrar har väldigt ofta något annat för sig när vi föreslår att vi ska träffas.

Hur ska vi kunna förbereda sonen för detta? Går det att förbereda? Han pratar nästan inget men förstår dock en del.

Jag är så orolig över att sonen ska fara illa att jag överväger att be min sambo vara hemma med sonen medan jag är själv på förlossningen men det vill jag ju egentligen inte. 

• Svar på tråden Hur förbereda inför barnvakt
  • Queenie70

Han kommer inte att "fara illa" av att vara med farfar ett dygn om det nu blir så. Han kanske kommer att tycka att det är tråkigt och lite läskigt men inte "fara illa" din mamma låter ju dock som det bästa förstahandsvalet. Ni kan väl utifall att försöka träffa farfar lite oftare nu och komma överrens om att farfar utför eventuellt barnvaktande hemma hos er?

• kramen

De ska vara hemma hos oss. 

Det jag är mest orolig för är att svärfar inte kommer att lyckas söva vår son. Det är fortfarande svårt för förskolelärarna att söva honom trots att han sedan länge har varit trygg i övrigt på förskolan.  

Jag vet att sonen inte kommer att fara illa i den bemärkelsen att han får men av det, men det är ändå ett stort orosmoment att min son om några månader kommer att bli lämnad med en främling som inte vet något om hans behov. Sonen kan inte berätta med ord vad det är han vill och behöver så även om hans farfar gör så gott han kan kommer sonen inte att ha det bra under tiden som vi är borta. 

• FlitigaLis

Se till att ha bra nattningsrutiner som är enkla för farfar att sätta sig in i.

Vi kommer också få sån stor åldersskillnad, vi ska ha i april. Jag har skrivit en tydlig "manual", vad han gillar att äta och när etc. Jag tror inte riktigt kommer i från nojjan.

• Flickan och kråkan

Min äldsta var bara 16 månader när vårt andra barn föddes. Han hade aldrig varit utan någon av oss föräldrar innan dess. Min faster och min pappa var barnvakt. De är väldigt "barnorienterade" men hade inte träffats jättemycket innan (min pappa bor en bit bort). Det gick hur fint som helst. Vattnet gick mitt i natten. Min faster kom vid 05-tiden då jag och sambon åkte till förlossningen. Min pappa anslöt efter cirka två timmar. Förlossningen gick snabbt. Lillebror var född strac före 07.30. Sambon åkte hem till storebror vid lunchtid. Hemma hade min äldsta rätt snabbt somnat i min fasters famn när vi hade åkt. Jaha, så smidigt gick det . Sedan hade de varit ute och lekt på gården alla tre och så hade han verkat trött och då hade de tagit honom till vår dubbelsäng, läst böcker och lekt och så hade han bara somnat mitt i allt. Jaha, så smidigt gick det .

När mina har varit lite äldre så har morfar etc inte gjort som vi när de ska somna barnen. De har kört lite mer spontant och att barnen somnar mer i farten så att säga. Liten senare vanor och så har de suttit med dem och läst eller liknande i soffan eller sängen och så har de somnat .

• pmb

Vilken jobbig situation. Det bästa är ju om de tänkta barnvakterna kan passa honom innan det är skarpt läge.

Ni har inte större förtroende för nån bra vän, som sonen känner bättre eller som iaf ni litar på mer i det här sammanhanget?

Vår son kommer vara lika gammal som er när bebisen kommer. Här är det förhoppningsvis farmor som får ta honom o hon har passat honom dagtid en del. Men man vet ju inte när barnet kommer, så det kan bli nån annan... Just sömnen på natten är krånglet här, vår son är väldigt orolig nattetid. Redan lite orolig trots att vi har några månader kvar o det hinner hända en hel del på den tiden.

• anyXX

Om du föder på dagen kan väl sonen vara på dagis? Och din mamma kan hämta/lämna utifrån sina arbetstider?

flicka 2008 & pojke 2010
  • Bling1975

Jag hade nog velat att ev barnvakt skulle ha barnvaktat tidigare så de var bekanta med alla rutiner. Första gången vi hade barnvakt gjorde vi just därför inget viktigt utan vara bara på en fest hos vänner som bor ganska nära. Jag dricker inte alkohol så hade det varit något hade vi kunnat avbryta och varit hemma på max 10 min.

Nu var det mamma som var barnvakt och vid den första övernattningen så hade hon redan varit barnvakt kortare stunder på dagen vid flera tillfällen och då "nattat" vid vilan.

Om svärfar inte kan ställa upp på det hade jag nog övervägt en annan barnvakt. Bor din mamma långt bort? Annars kanske hon kan ta kvällen även om hon jobbar på dagen.

Svar på tråden Hur förbereda inför barnvakt