Hur förbereda inför barnvakt
I juni kommer vårt andra barn att födas. Vår son är då 2 år och 3 månader. Vi har aldrig haft någon barnvakt till honom men han går lite på dagis.
När bebisen föds är det antingen mina eller min sambos föräldrar som ska vara barnvakt. Min mamma är förstahandsvalet eftersom vi upplever att hon är den släkting som har träffat sonen mest. Hon jobbar heltid men ska ta semester en vecka runt bf-datumet. Om inte barnet kommer då blir det min sambos pappa eftersom han är pensionär.
Det känns inte alls okey att han ska ta hand om vår son. Han har knappt hållit i sonen och de träffas väldigt sällan. Han känner inte sitt barnbarn alls. Vi försöker att de ska träffas oftare men mina svärföräldrar har väldigt ofta något annat för sig när vi föreslår att vi ska träffas.
Hur ska vi kunna förbereda sonen för detta? Går det att förbereda? Han pratar nästan inget men förstår dock en del.
Jag är så orolig över att sonen ska fara illa att jag överväger att be min sambo vara hemma med sonen medan jag är själv på förlossningen men det vill jag ju egentligen inte.