• Anonym (blåsan)

Hålla vikten efter gallstensoperation?

Tog bort gallblåsan för drygt 1,5 vecka sen och har tappat 3 kg redan för att jag har usel aptit, diarre och måste pilla i mig små portioner i taget pga magont. Egentligen är 3 kg OK, jag har lite överskott på kroppen (BMI 24) men kommer jag fortsätta rasa i vikt såhär fort så lär jag ju få problem ganska snart... Hur har det varit för er andra som gjort samma operation: hur länge har man ont efteråt, hur länge har man diarre och när slutar vågen braka neråt?

• Svar på tråden Hålla vikten efter gallstensoperation?
  • Petra 334
    Anonym (blåsan) skrev 2014-02-22 07:28:55 följande:

Tog bort gallblåsan för drygt 1,5 vecka sen och har tappat 3 kg redan för att jag har usel aptit, diarre och måste pilla i mig små portioner i taget pga magont. Egentligen är 3 kg OK, jag har lite överskott på kroppen (BMI 24) men kommer jag fortsätta rasa i vikt såhär fort så lär jag ju få problem ganska snart... Hur har det varit för er andra som gjort samma operation: hur länge har man ont efteråt, hur länge har man diarre och när slutar vågen braka neråt?

Gjorde du titthål eller öppen operation?

Jag klarade mig på bara alvedon som smärtstillande från dagen efter titthål. Har en son som ammas så. Fick ingen diarre och har heller inte gått ner något.
  • Anonym (blåsan)

Öppen operation. Åkte hem dagen efter, började jobba igen på femte dygnet och klarar mig utan Alvedon utom när jag ätit... hade starkare smärtstillande till natten i början men de gav mig yrsel så jag struntar i dem nu.

Men jag undrar ju lite när vågen sticker neråt så snabbt, måste vara diarren som orsakar det. Bra att du slapp undan den :) men är det bara vissa som får det och i så fall varför? Jag äter försiktigt, lite i taget och inte särskilt fett heller.

• Anonym (....)

Opererade bort min gallblåsa -10. Känner av det fortfarande om jag äter mycket fett osv. Fick titthålsoperation. Gick ner ca 7 kg i början och blev då underviktig.

• Anonym (blåsan)

Aha, då är det fler som har samma erfarenhet... nu har magen lugnat sig en aning men jag måste fortfarande äta småportioner :/ hoppas hoppas jag slipper ha problem om 4 år!

Svar på tråden Hålla vikten efter gallstensoperation?