• Ioanna

Fråga om mjölkprovokation

Ni som har mjölkprovocerat via amning och bedömt att överkänsligheten kvarstår - hur gick ni till väga? Och hur snart fick ni reaktion samt hur reagerade barnet? har idag droppat uppvärmd mjölk på bebisens arm, ingen reaktion och nyligen ätit ett par skivor hårdost - men som sagt osäker på vad jag kan vänta mig nu när hon ammar så mycket mer sällan än för några månader sedan då vi testade senast... tacksam för feedback!

• Svar på tråden Fråga om mjölkprovokation
  • cosinus

Jag hade valt att inte provocera via amningen dels för att det är jättesvårt att veta precis hur mycket hon får i sig, när hon får i sig det och när det gått ur kroppen.

När jag provocerat mina har jag valt att provocera direkt på barnet ist. Med t ex pyttelite smör, lite ersättning ist för bröstmjölk o s v. Beroende då på hur allegiskt barnet är (mina har inte alls haft några allvarliga reaktioner) så får man ju då vara mer eller mindre försiktig.

• Ioanna

Aha, okej, den varianten hade jag varken hört eller tänkt på. Någon annan?

• Törnrosa

Jag har aldrig provocerat med flit men olyckor har skett då jag fått i mig mjölk. Jag brukar då kunna se på lillen att jag har fått i mig mjölk. Ibland kommer reaktionen redan på kvällen/natten, ibland ett par dagar senare. Mina barn har reagerat med utslag, magont, diarré, kräkningar och blod i avföringen. Men det är sällan alla symtom kommer samtidigt, det sker bara om de fått i sig mycket, typ druckit ett par klunkar ren mjölk.

Svar på tråden Fråga om mjölkprovokation