• Anonym (Undrar)

självkänsla och terapi

Hej,jag undrar om någon fått hjälp med sin självkänsla genom terapi?  Hur  har det gått till isåfall? Jag har haft låg självkänsla sedan barndomen och  förstått att det påverkat min relation med partnern.Hans beteende mot mig har inte ökat min självkänsla,utan tvärtom.Mår så dåligt. Något som har erfarenhet?  Jag vill bara ha svar från er med erfarenhet.

• Svar på tråden självkänsla och terapi
  • Anonym (Undrar)

Ingen som gått i terapi för att öka självkänsla eller självförtroende?

• Anonym (stå upp för dig)

Gick i terapi för övergrepp och det blev ju att även självkänslan jobbades med. Fick öva mig på att stå upp för mig själv och det jag tror på. Lära mig sätta gränser, markera när något kändes fel el när någon gick över min gräns. Alla föds med bra självkänsla men föräldrar/skola/vänner och händelser kan göra att vi nånstans lär oss att det som är jag, det jag vill/tycker inte är viktigt.

Så gäller att bearbetta den händelsen/händelserna där vår självkänsla börjades ta ifrån en och lära sig att igen stå upp för oss själva. Finns en bra blogg som har en självkänsloskola massa bra info du kan läsa. Idag låter jag ingen sänka min självkänsla de som försöker sållar jag bort. Om den du är ihop med sänker din självkänsla dumpa honom, det finns snälla goa killar där ute som aldrig kan tänka sig sänka sin partners självkänsla utan tvärtom. 

• Anonym (Undrar)

Tack för tips.Tyvärr är jag i övre medelåldern och att separera är inte ett alternativ. Som sagt ,ska försöka stå upp för mig själv.

• Anonym (Undrar)

Fler med tips och erfarenheter?

• Anonym (tyvärr)

Jag har gått oändligt många år i olika former av psykoterapi och jag tycker att det verkar ha haft noll och intet värde. Tyvärr! Det enda jag har haft verklig nytta av är den korta tid som hade inriktning på sömn-KBT. Där blev det ett konkret resultat. Men i övrigt har jag fortfarande lika låg självkänsla och dåligt självförtroende.

Jag har gått via Landstinget. Tror tyvärr det finns väldigt gott om riktiga stolpskott där och har man en gång blivit anställd så får man vara kvar. Uppnås inte resultat så skyller man på patienten.

Men ... Hoppas du har större framgång än vad jag har haft. Vet inte vad som skulle vara alternativet till terapi!
    Men var kritisk vid ditt val av terapeut och om möjligt betala den själv. Går man inom Landstinget så får man den som blir en tilldelad med enda alternativ att helt enkelt tacka nej. Kallas visst valfrihet ...

• Anonym (Samma här)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-02-22 14:56:14 följande:
    Hej,jag undrar om någon fått hjälp med sin självkänsla genom terapi?  Hur  har det gått till isåfall? Jag har haft låg självkänsla sedan barndomen och  förstått att det påverkat min relation med partnern.Hans beteende mot mig har inte ökat min självkänsla,utan tvärtom.Mår så dåligt. Något som har erfarenhet?  Jag vill bara ha svar från er med erfarenhet.

Satt precis o tnkte starta en likadan tråd. Har insett efter 25 år att jag måste ta tag i min självkänsla som är 0 o ingenting, ska ringa på måndag. Skjutit upp detta alldeles för länge...
  • Anonym (tyvärr)

Det här kanske är en bok för oss:

Fennell, MelanieHöj din självkänsla med kognitiv beteendeterapi förklaras vad låg självkänsla är och innehåller ett komplett självhjälpsprogram. Steg för steg presenteras metoder för att bryta negativa tankemönster och ersätta dem med ett tillåtande, accepterande förhållningssätt. Låg självkänsla påverkar livets alla delar, i familjen, på arbetet och socialt. Resultatet av ett aktivt arbete med övningarna i denna bok kan vara en mer balanserad självbild och en växande självrespekt.

• mammastitch

Det hjälper men det tar tid, kan vara smärtsamt och kostar pengar. Det är sällan som psykiatrin låter patienter gå i längre terapier för "låg självkänsla", utan det får man oftast betala själv.

• Anonym (Samma här)
    Anonym (tyvärr) skrev 2014-02-22 22:06:41 följande:
    Det här kanske är en bok för oss:

Fennell, Melanie; Höj din självkänsla med kognitiv beteendeterapi förklaras vad låg självkänsla är och innehåller ett komplett självhjälpsprogram. Steg för steg presenteras metoder för att bryta negativa tankemönster och ersätta dem med ett tillåtande, accepterande förhållningssätt. Låg självkänsla påverkar livets alla delar, i familjen, på arbetet och socialt. Resultatet av ett aktivt arbete med övningarna i denna bok kan vara en mer balanserad självbild och en växande självrespekt.

Låter nästan för bra för att vara sant...Dock tror jag att för min del är det bra att prata med någon, har väldigt svårt att öppna mig för vänner...vill inte vara en börd etc etc etc.
  • Anonym (tyvärr)
    Anonym (Samma här) skrev 2014-02-22 22:26:54 följande:

Låter nästan för bra för att vara sant...Dock tror jag att för min del är det bra att prata med någon, har väldigt svårt att öppna mig för vänner...vill inte vara en börd etc etc etc.
    Jag har gått i KBT i grupp med det uttalade syftet : viktminskning. Men KBT -tänket är det samma oavsett vad man ska åtgärda - så vitt jag förstår. Det jag lärde mig där och genom vår kursbok har jag nytta av även på andra områden. Men självklart är det väldigt värdefullt att ha nån att ventilera med, terapeut eller annan. 
  • Anonym (Undrar)

Kbt  verkar ju gå ut på att  få redskap att undvika negativa tankar.Hur länge brukar en sådan terapi pågå eller beror det på resultatet? Jag skulle tro att jag behöver lång tid för att  känna något positivt.

• Anonym (tyvärr)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-02-23 08:26:34 följande:
    Kbt  verkar ju gå ut på att  få redskap att undvika negativa tankar.Hur länge brukar en sådan terapi pågå eller beror det på resultatet? Jag skulle tro att jag behöver lång tid för att  känna något positivt.
    Som jag ser det fick jag hjälp att ifrågasätta mina egna tankar, är det här sant osv. , hela sanningen , finns det fler infallsvinklar. Min erfarenhet är inte att jag tvingar mig själv att utesluta eller förbjuda vissa tankar eller mönster utan att genom processen tänka annorlunda. Genom att tankarna förändras ändras känslorna som leder till andra handlingar.

Jag gick över tio år i psykodynamisk terapi innan jag kom i kontakt med  KBT. Och det ledde absolut ingenstans...

Tyvärr är det väldigt svårt att få nån form av terapi genom landsinget om man inte har grava problem. Och ofta blir man numera beviljad ett på förhand bestämt antal samtal - om jag förstått det rätt. Beror på var man bor också och vad man söker för.

Att jag fick så långvarig terapi orsakades av att jag var patient i psykatrin med "tung" diagnos.

• pamzza

För mig har terapi via mail fungerat utmärkt både för ökning av min självkänsla och andra problem som jag haft.
    Det alternativet passar mig bättre än att gå till en mottagning, även ekonomiskt:)
    Det finns massor utav alternativ på nätet när det kommer till internetterapi men jag kan rekommendera www.akutterapi.se där jag själv gått.

• Anonym (Saga)

Har du bara problem med självkänsla har jag svårt att tro att du får hjälp via vården, men du kan ju betala terapi själv. Då går det inte på högkonstnadsskyddet och kostar 600-1200 kronor per tillfälle.

Jag har haft en hemsk barndom, mina föräldrar är både psykiskt sjuka och missbrukare, jag blev ordentligt misshandlad under min uppväxt. Självkänsla var en jätteviktig grej vi jobbade med i terapin. Jag gick hos en kurator med vidare utbildning (hon var inte psykoterapeut) och hon följde inte någon särskild inrikting, det kallades samtalsstöd. Så man måste inte gå till en psykoterapeut för att få bra hjälp. För mig fungerade det här jättebra och jag gick hos henne i nästan två år.

Undrar du något om min terapi eller så är det bara att fråga.

Svar på tråden självkänsla och terapi