Anonym (Undrar) skrev 2014-02-23 08:26:34 följande:
Kbt verkar ju gå ut på att få redskap att undvika negativa tankar.Hur länge brukar en sådan terapi pågå eller beror det på resultatet? Jag skulle tro att jag behöver lång tid för att känna något positivt.
Som jag ser det fick jag hjälp att ifrågasätta mina egna tankar, är det här sant osv. , hela sanningen , finns det fler infallsvinklar. Min erfarenhet är inte att jag tvingar mig själv att utesluta eller förbjuda vissa tankar eller mönster utan att genom processen tänka annorlunda. Genom att tankarna förändras ändras känslorna som leder till andra handlingar.
Jag gick över tio år i psykodynamisk terapi innan jag kom i kontakt med KBT. Och det ledde absolut ingenstans...
Tyvärr är det väldigt svårt att få nån form av terapi genom landsinget om man inte har grava problem. Och ofta blir man numera beviljad ett på förhand bestämt antal samtal - om jag förstått det rätt. Beror på var man bor också och vad man söker för.
Att jag fick så långvarig terapi orsakades av att jag var patient i psykatrin med "tung" diagnos.