• mammatessie

Igångsättning med ballongkateter

Var på bedömning idag om ev igångsättning, läkaren pratade om att sättas igång med ballongkateter då hon tyckte jag var lite för omogen för att ta hål på hinnorna direkt. Jag är öppen ca 2 cm, mjuk livmodertapp som börjat förkortats.

Någon som har erfarenhet av ballong och som kan berätta lite hur lång tid det tog och hur mogen du var innan?
    Läkaren sa att den kan sitta i upp till ett dygn innan man gör något mer. Låter inte så kul :(

Blivande trebarnsmamma
  • Svar på tråden Igångsättning med ballongkateter
  • Löparnörden

Blev igångsatt med dottern som nu är 6 månad på bf +6. Var omogen och blev igångsatt med cytotec som knappt gav nån effekt och totalt från första dosen cytotec tog det 36 timmar tills dotter kom ut. Efter närmare ett dygn hade jag bara öppnat mig 2 cm men då gick det att sätta bardkateter. Från början kändes den bara som mensvärk, sedan började det göra rejält ont så jag fick alvedon och jag blev illamående. Antar att det var när den passerade spinaetaggarna. Det var ingen behaglig upplevelse men så fort bardkatetern kommit ut släppte smärtan och illamåendet. Det gav i alla fall effekt för efteråt hade jag öppnat mig 4 cm och bm kunde ta hål på hinnorna så att vattnet gick. Sedan stod det stilla i cirka 5 timmar tills jag fick värkstimulerande dropp. Från början kändes kändes inte värkarna så mycket och det gick långsamt men till slut gjorde det så ont att jag bad om Eda som smärtlindrande bra och efter Edan gick det fort. Öppnade mig resterande 5 cm på 2 timmar. Tror Edan hjälpte mig slappna av. När jag öppnat mig helt hade jag 25 min krystvärkar innan dottern kom.

Som sagt en långdragen förlossning eftersom jag var omogen men jag upplevde smärtan som överkomlig och de långa timmarna var glömda så fort dottern kommit.

• Afla

Blev igångsatt mha det vid andra förlossningen, var öppen en cm innan, såpass att de fick in den. Den blev insatt på fm, de kom och drog i den varannan timma, och efter ett par ggr åkte den ut. Hade som glesa förvärkar under denna tiden. Sedan tog de hål på vattnet, men förlossningen kom inte direkt igång av det så vid halv sex på en fick jag värkstimulerande dropp. Barnet är fött vid tio på kvällen. En bra förlossning tycker jag. Lycka till

• JoSa

Min sista sattes igång med ballong. Jag var inte alls mogen så det var lite klurigt att få in den. Sen satt den i några timmar, jag kände inte av den så speciellt mkt. Den kom ut av sig själv och med den kom också slemproppen. Men tyvärr hände inte mkt på mig, jag öppnade mig inte alls som det var tänkt. Berodde nog på att jag var så omogen. Jag fick helt enkelt åka hem. Sen var vi nog hemma i några dagar innan det kom igång lite igen av sig själv. Fast då låg bebisen i säte så jag var tvungen att åka in igen och vända honom, vilket vi även gjorde innan jag fick ballongen. Denna gången fick jag värkstimulerande dropp och till slut tog de hinnorna. Men innan jag öppnat mig tillräckligt så gick hjärtljuden ner så pass att det fick bli snitt.

Så min upplevelse av ballongen är ändå positiv, jag skulle absolut prova det igen om det skulle vara så att det blir aktuellt.
    Lycka tillGlad

• mammatessie

Känns som att många får dropp efter ballongen. Min läkare ville undvika dropp o därför gå vägen med att få ballongen först o sedan ta hål på hinnorna. Tycker det låter som ett onödigt steg när man lika gärna kan ta hål på hinnorna direkt. Eftersom jag varit värksvag de andra förlossningarna så har jag svårt att se att jag skulle slippa det nu bara för att man mognar upp med ballong först. .. jag får väl hoppas läkaren vet va hon gör.

tack för era svar.

Blivande trebarnsmamma
  • JoSa

Ballongen kanske funkar jättebra för dig. Det är säkert olika hur man reagerar på den. För min del var jag så omogen så det var nog därför den inte gav effekt på en gång. Men effekt hade den ju eftersom det kom igång lite senare.
    Hoppas det går bra för dig!

• mammatessie

Fick min ballongkateter igår. Den ramlade ur efter 6 timmar. Pga kaos på förlossningen ville dom inte göra mer än vänta ut mina egna värkar...vilka kom bara glest. Till natten bestämdes att jag skulle sova o sen sättas igång tidigt. Fick bricanyl som stoppade värkarna. Idag har dom skjutit på det ännu mera då det inte finns något förlossningsrum åt oss. Det här med att bli igångsatt är inte alltid så lätt då man hela tiden lågprioriteras. Förhoppningsvis kan de ta hål på hinnorna i eftermiddag. .. men jag vågar inget hoppas.

Blivande trebarnsmamma
  • JoSa
    mammatessie skrev 2014-02-24 09:55:45 följande:
    Fick min ballongkateter igår. Den ramlade ur efter 6 timmar. Pga kaos på förlossningen ville dom inte göra mer än vänta ut mina egna värkar...vilka kom bara glest. Till natten bestämdes att jag skulle sova o sen sättas igång tidigt. Fick bricanyl som stoppade värkarna. Idag har dom skjutit på det ännu mera då det inte finns något förlossningsrum åt oss. Det här med att bli igångsatt är inte alltid så lätt då man hela tiden lågprioriteras. Förhoppningsvis kan de ta hål på hinnorna i eftermiddag. .. men jag vågar inget hoppas.
    Men stackare. Bara jobbigt att vänta ju. Hoppas de tar hinnorna snart så kanske det börjar hända lite.
    Håller tummarna!
    Lycka tillSolig
Svar på tråden Igångsättning med ballongkateter