• Emy88

När börja dagis?

Jag har börjat fundera på det här med dagis. Framför allt huruvida det finns en viss ålder som inskolningen är optimal. Självklart varierar det en del från barn till barn men jag funderar på om det finns någon generell ålder som är bra. Ett år tycker jag personligen är alldeles för tidigt. Själva funderar vi på att inskola dottern antingen vid 1 år och 5 månader, 1 år och 8 månader, 2 år eller 2,5 år. Om det blir vid något av de första alternativen kommer hon gå endast 15 timmar i veckan fram till 2,5 år och om hon börjar först vid 2,5 års ålder kommer hon gå mellan 30-40 timmar i veckan. Min bästa kompis och min svärmor som båda är förskolelärare menar att den optimala åldern att börja är 1,3 år men inte gå så långa veckor i början utan öka på.
    Vad anser ni? Och varför tycker ni som ni gör?

• Svar på tråden När börja dagis?
  • Queenie70

Ju senare desstå bättre tycker ju jag. OM man däremot måste välja mellan att börja lite tidigare men kortare dagar och att börja senare men med lååånga dagar tycker jag det är bättre att börja lite tidigare. Känns omänskligt med typ en 1.5 åring som måste vara på dagis 10 timmar om dagen. Min unge började vid 1,5, men endast 3-5 dgr i veckan och då 3-6 timmar per gång.

• ja88

2 år MINST tycker jag. I mina ögon har små ettåringar inget på förskola att göra, men det är min åsikt.

• Emy88
    Queenie70 skrev 2014-02-22 15:58:40 följande:

Ju senare desstå bättre tycker ju jag. OM man däremot måste välja mellan att börja lite tidigare men kortare dagar och att börja senare men med lååånga dagar tycker jag det är bättre att börja lite tidigare. Känns omänskligt med typ en 1.5 åring som måste vara på dagis 10 timmar om dagen. Min unge började vid 1,5, men endast 3-5 dgr i veckan och då 3-6 timmar per gång.

Det låter bra just det där med att låta barnet börja gå några timmar i början för att sedan öka. Hur upplevde du ditt barns tid på dagis vid 1,5, när du skolade in henne? Hade han/hon något utbyte av dagis?
  • Emy88
    ja88 skrev 2014-02-22 18:15:04 följande:

2 år MINST tycker jag. I mina ögon har små ettåringar inget på förskola att göra, men det är min åsikt.

Varför tycker du just 2 år?
  • Natulcien

Det absolut bästa, tycker jag, är att börja vid 3 års ålder och gå 15-20 tim. i veckan. Men så kan ju inte så många ha det. Inte vi heller. Vår son började när han var 2 år, och gick då 15 timmar i veckan i över ett år. Nu är han snart 3,5 år och vi har precis ökat till 20 tim. i veckan. För oss har det fungerat jättebra.

Men före 2 års ålder skulle jag aldrig sätta ett barn på förskola. Jag tycker att motoriken ska fungera bra och att barnet ska kunna prata och göra sig förstådd.

De 1-åringar jag har sett på förskolan som kryper runt i leran utomhus och alltid hamnar på efterkälken blöder mitt hjärta för. Så små barn borde inte behöva vara på förskola.

Kan ert barn få gå lite kortare dagar om hon börjar när hon är runt 2 år?

• IsDimma

I ert fall tycker jag att ni ska vänta till 2.5 år även om det innebär längre dagar på en gång. Tre år tycker jag egentligen om man bara ska se det från barnets perspektiv men det kan man sällan göra, vi måste ju ha pengar med sen är jag glad över att även små barn går på förskola eftersom det är dom jag vill jobba med, jobbar idag på en 1-2års avdelning.

• Queenie70
    Emy88 skrev 2014-02-22 18:24:12 följande:
    Det låter bra just det där med att låta barnet börja gå några timmar i början för att sedan öka. Hur upplevde du ditt barns tid på dagis vid 1,5, när du skolade in henne? Hade han/hon något utbyte av dagis?

Han accepterade, men nej, en sån liten har egentligen inget eget utbyte av dagis. Det handlade bara om att ha barnomsorg under arbetstid. Det hade varit bättre för honom att vara hemma, men arbete är ju en nödvändighet.
  • MalinEddie

Med de första alternativen, menar du då också vid 2 år? I så fall hade jag helt klart valt att låta barnet börja vid 2 år med korta dagar.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Sedan tror jag att lika viktigt som när barnet börjar är att hitta en bra förskola med närvarande pedagoger och små barngrupper i förhållande till personal. Ju yngre barnet är, desto viktigare med små barngrupper.

Avskyr CIO-metoder.
  • Patio

Ju äldre desto bättre. Förskolan är till för föräldrarna, för att de ska kunna arbeta och tjäna pengar. Kan man vara hemma, så tycker jag att man ska vara det. Skolar ni in vid 2,5 års ålder, kommer hon kunna gå 15h/veckan då också? Tänkte att det kan ju vara bra med en sk "mjukstart", oavsett inskolningsålder...

Svar på tråden När börja dagis?