Inlägg från: Mother of 4 |Visa alla inlägg
  • Mother of 4

Alopeci

Min dotter fick Alopeci totalis (hon tappade allt hår och fransar mm) vid 10 mån, hon är nu 18 mån.

Det finns ett par Facebook grupper, men det är tyvärr inte så stor aktivitet i dom.

Kram på er

• Mother of 4

Hej!

Det åkte av ganska fort, var liksom inte fläckvis. Jag tror det utlöstes i samband med att hon blev väldigt sjuk när vi var i Turkiet med kraftig infektion, sen följt av uvi som doktorn missade att behandla.

Nu har ögonfransarna växt ut och lite fläckvis med hår här och var. Mer än halva huvudet är helt kalt.

Kom ihåg att anmäla till erat försäkringsbolag, man kan få ersättning för Alopeci. De behöver intyg och sen får man vänta ett par år.

Det är ju en autoimmun sjukdom som kan blomma upp när som och vad jag har kunnat läsa mig till så kan det vara ärftligt och sättas i samband med tex vitiligo. Min mormor hade det i pannan på några ställen och har själv en liten vit fläck på ryggen.

• Mother of 4

Det finns vakuumperuker man kan köpa som görs efter ens eget huvud, man kan tydligen hoppa simhopp med de tom.

De är väldigt dyra men det kan det ju vara värt. Tror det var i Göteborg de tillverkades. De andra perukerna man får rabatterat klistrad fast med någon slags tejp tror jag.

Om eran dotter vill ha framöver kanske. Vi är inte riktigt där ännu eftersom hon är så liten.

Det som har varit jobbigt är att flera tror att hon har cancer och sen att hon försöker göra sig fin i håret som sin 8 åriga storasyster, står framför spegeln och borstar sitt obefintliga hår, då kniper det lite i hjärtat

Svar på tråden Alopeci