• Mangafragor

    Kronisk svamp som är resistent mot diflucan. Hjälp!!!

    Har under många år haft besvär med återkommande svampinfektioner i underlivet. Jag har blivit behandlad med diflucan i olika starka doser. De senaste gångerna har varit långtidsbehandlingar på upp till 6 månader. Det har fungerat bra så länge jag tagit medicinen och några månadercefter, men har alltid kommit tillbaka ändå. Nu har jag svamp igen och denna gången hjälper inte diflucan längre. Har varit hos flera läkare och ingen vet vad de ska göra. De säger att diflucan är den enda behandlingen som finns. Finns det någon annan som har samma erfarenhet av resistens mot diflucan och som blivit hjälpta av något annat? Jag har läst på mkt om det här och vet att det finns sporanox och borsyra man kan testa. Har någon fått detta av sin gynekolog och har det hjälpt? Är medicinerna bara ett sätt att hålla en symtomfri så länge man tar dem eller kan de verkligen ta bort den aggressiva svampen så att den lugnar ner sig för gott? Jag är livrädd för att gå med dessa besvär resten av mitt liv nu när jag börjar bli resistent mot de behandlingar som finns. Snälla ni som har erfarenhet av detta och fått hjälp, hör av er! Jag behöver inga råd om att använda bomullstrosor eller tvätta med olja eller liknande. När man har så här svåra besvär behövs mer än så. Jag har även försökt svälta ut svampen med candidadiet men det verkar tyvärr inte räcka för mig. Fungoral vet jag att någon blivit hjälpt av och fått svampen till att gå över till en lindrigare form, men denna medicin är nu förbjuden i Sverige. Jag undrar också om det är någon som vet en duktig gynekolog/hudläkare i Skåne som behandlat svamp med annat än diflucan? Jag behöver träffa en läkare som är expert på detta och kan tänka lite utanför det vanliga.

  • Svar på tråden Kronisk svamp som är resistent mot diflucan. Hjälp!!!
  • Gert

    Jag tycker du ska läsa på om kolloidalt silver. I självstudier har kolloidalt silver visat bevisad effekt mot olika sorters svamp, allt från candida till nagelsvamp. Salvor och skit man köper på apoteket är sällan effektivt och ganska dyrt dessutom.

  • my1313

    Jag har ingen erfarenhet av detta själv, men bekanta med svampproblem har blivit hjälpta av en strikt kolhydratfattig diet (vitt mjöl, vitt socker bort). En annan behövde ta bort alla produkter med sodium laureth sulfate för att bli helt återställd.

  • Themis

    En dum fråga men har du spiral?
    En del blir extra känsliga för svampinfektioner om de har spiral insatt.

    Probiotiska tamponger som Ellen kan du prova om du inte gjort det, för att ge svampen konkurrens om livsutrymmet.

    Har läkare mikroskoperat och bekräftat att du fortfarande har levande svamp?

    För ibland blir irritationen i underlivet självgående fast svampen är död, pga att man är överkänslig mot läkemedlen eller själva svampen. Jag kan inte läka utan att äta antihistamintabletter i flera veckor och jag förbrukade sex gynekologer innan jag fick en som förstod sambandet mellan att vara multiallergisk och att inte kunna läka ut efter svampinfektion.

    Kuriosa: Samma läkare sa även åt mig att undvika bananer som pesten, även om han sa att det inte var vetenskapligt styrkt.

    /numera svampfri om jag inte åker till Spanien, badar i pool och vråläter socker samtidigt


    Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • babypower

    Jag hade extrema problem i flera år tills jag slutade med p-piller, då försvann det helt efter ca 3 månader och har inte haft det sen dess! 

  • Mangafragor

    Jag har varken spiral eller p-piller. Themis-Det var intressant med antihistamintabletterna. Vilken sort tar du och är det receptfritt? Jag skulle gärna testa det. Hur stor dos och hur länge? Kan man ta det samtidigt som diflucan? Jag tar just nu 50 mg diflucan varje dag och ska göra så i 2,5 månad men har ändå svamp. Någon annan som har/ har haft det besvärligt och har tips?

  • Themis
    Mangafragor skrev 2014-02-23 07:23:21 följande:
    Jag har varken spiral eller p-piller. Themis-Det var intressant med antihistamintabletterna. Vilken sort tar du och är det receptfritt? Jag skulle gärna testa det. Hur stor dos och hur länge? Kan man ta det samtidigt som diflucan? Jag tar just nu 50 mg diflucan varje dag och ska göra så i 2,5 månad men har ändå svamp. Någon annan som har/ har haft det besvärligt och har tips?
    Det är "vanliga" antihistamintabletter mot t ex pollenallergi som jag tar då och det är inget problem att ta dem samtidigt som Diflucan vad jag vet. Antihistaminer lugnar ner slemhinnorna i kroppen så att de inte blir lika provocerade av svampen, kan man säga.

    Tabletterna är dyrare i småpack receptfritt, ska man ta dem i några månader är det billigare att få dem på recept av din läkare, som du ändå bör samråda med.
    Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • Mangafragor
    Themis skrev 2014-02-23 08:41:33 följande:
    Det är "vanliga" antihistamintabletter mot t ex pollenallergi som jag tar då och det är inget problem att ta dem samtidigt som Diflucan vad jag vet. Antihistaminer lugnar ner slemhinnorna i kroppen så att de inte blir lika provocerade av svampen, kan man säga. Tabletterna är dyrare i småpack receptfritt, ska man ta dem i några månader är det billigare att få dem på recept av din läkare, som du ändå bör samråda med.
    Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis

    Tack så jättemycket för denna infon. Det är definitivt något jag ska ta upp med en läkare så fort jag får tag på någon. Väntar nu på remiss till vulvamottagningen i Malmö så jag får se om de känner till detta.
  • Mangafragor
    Yamit skrev 2014-02-23 07:44:20 följande:
    Tygbindor (om du inte redan anvander det).

    Tack! Jag började faktiskt med tygbindor till natten för ca två månader sedan och använder natracares engångs bindor till dagen efter råd från en läkare att jag aldrig får använda tampong då det torkar ut och rubbar balansen i underlivet.
Svar på tråden Kronisk svamp som är resistent mot diflucan. Hjälp!!!