Konstanta utbrott hos en 5,5 åring
Hej!
Jag vet att frågan om utbrott hos barnen ofta kommer upp här, men jag behöver verkligen tips och råd. Jag har en flicka som är 5,5 år (börjar förskoleklass till hösten). Hon är i grunden snäll, smart och framåt, men (eller kanske bör jag skriva OCH) har enorma utbrott väldigt ofta.
Det kommer väldigt ofta när vi är tillsammans med andra föräldrar, på fritiden eller efter dagis. Det kan handla om precis vad som helst. T.ex. att hon vill stanna kvar och gunga längre, att hon vill åka och äta på MC Donalds, att hon inte får sitta bredvid en speciell kompis på ett kalas - ja lite vad som helst helt enkelt.
Jag har säkert varit "för snäll" och mesig redan från början, då vi är separerade och jag alltid har haft skuldkänslor för detta + att det här är mitt första och enda barn hittills. Jag har verkligen försökt bli mer "konsekvent" och bestämmer mig ofta innan dagishämtning mm om vi kan stanna i parken eller om vi ska hem direkt (eller vad det nu kan vara som kan bli problem) bara för att jag själv ska kunna hålla på min sak. Nästan alltid håller jag på min linje, men då blir det alltid enorma utbrott för min 5,5 åring. Och det kan bli utbrott utan synlig anledning också. Det skriks och hon slänger sig på marken och sparkar och lipar. Andra föräldrar och barn i vår omgivning står ju bara och glor och undrar vad fan vi håller på med. Jag skäms. Känner mig som en dålig förälder. Jag ger oftast inte med mig om jag bestäm något, men utbrotten kvarstår. Vad ska jag göra?
Hur hanterar ni era barns utbrott? Tar ni ungen över axeln och går hem, eller försöker ni förklara för det varje gång? För mig går det inte att förklara i den arga stunden, för jag når liksom inte fram. Vad kan utbrotten bero på? Mår hon inte bra?
Tacksam för hjälp och tips!
Mvh