• Lilla Fjun

Livrädd att det ska sprida sig

Min son har fått en mollusk i ansiktet på kinden. Då mollusker lätt sprider sig vill jag försöka behandla denna innan det blir fler. Inte så kul när det är i ansiktet. Hur bäst göra? Fått rådet att skrapa bort den på läkarmottagning. Någon som gjort detta? Blir det ärr?

• Svar på tråden Livrädd att det ska sprida sig
  • Maräng 93

Mollusker? Är det samma sak som impetigo?

• Lilla Fjun
    MrsKnapa skrev 2014-02-23 14:47:12 följande:
    Jag har liksom klämt dem, då har dem försvunnit!

Som jag förstått är det just när man klämmer dem eller river hålpå dem som det smittar mest
  • Lilla Fjun

Nej, inte samma

Maräng 93 skrev 2014-02-23 14:49:31 följande:
    Mollusker? Är det samma sak som impetigo?

• linedja

Badda med alsolsprit en gång om dagen.. Min son hade fullt med stora (endel infekterade) mollusker på ryggen/sidan. Efter ca 3v var de nästan helt borta! 👍

• Modernmom

Min dotter har haft sina i tio månader. Kläm dem INTE och skrapa bort dem gör de bara i extrema fall. Smittar som tusan, alla mina fyra barn har fått dem, så även jag. Finns ingen behandling mot dem eftersom det är ett virus. Vänta ut, det kan ta upp till två år innan de försvinner. Sen kan man få olika mycket. Dottern har stora och många, grabbarna har nån enstaka här och där som försvinner snabbt.

• Sous

Alsolsprit morgon och kväll och zinkplåster har jag hört kan funka. Annars är det nog bara att hoppas på det bästa. Det kan hålla på ett bra tag om det vill sig illa. Om du skrapar så blir det antagligen ärr, ja.

• Lilla Fjun

Tack för all input! Har varit på Apoteket och köpt Alsolsprit, Microcid och Tegaderm. Alsolsprit har jag tänkt dutta med morgon och kväll och Microcid att smörja med morgon och kväll. Nu är den hel och fin men går den sönder kommer jag ta rikligt med Alsolsprit låta lufttorka och täcka med Tegaderm. Så ser planen ut, bara hoppas det funkar, hade ju varit fantastiskt att kunna förhindra smittspridning nu när det bara är en enda mollusk. Give me Luck!

• Lilla Fjun

Vågar man ha zinkplåster i ansiktet?

Sous skrev 2014-02-23 16:08:45 följande:
    Alsolsprit morgon och kväll och zinkplåster har jag hört kan funka. Annars är det nog bara att hoppas på det bästa. Det kan hålla på ett bra tag om det vill sig illa. Om du skrapar så blir det antagligen ärr, ja.

• Englia

Min dotter fick 1 på låret, kände igen det direkt då andra dottern haft hur många som helst under 2 års tid, sim vi bekämpat med allt från zinkplåster till alsolsprit och mystiska vätskor vi beställt från internet som ska vara sååååå bra, helt utan resultat.

Så jag "klämde" mollusken på låret, tröck ut hela innehållet, tvättade noga med alsollösning och särskilt huden runt om så ingen "smitta" sprids vidare. Sedan noga handtvätt.

Lät ett zinkplåster sitta ca 3 dagar, sen var det lite rött, och helt borta efter 1 vecka. Inga fler mollusker efter detta.

Lycka till, mollusker i ansiktet är inte så vanligt, håller tummarna att de inte blir fler.

• Lilla Fjun
    Englia skrev 2014-02-23 21:03:38 följande:
    Min dotter fick 1 på låret, kände igen det direkt då andra dottern haft hur många som helst under 2 års tid, sim vi bekämpat med allt från zinkplåster till alsolsprit och mystiska vätskor vi beställt från internet som ska vara sååååå bra, helt utan resultat. Så jag "klämde" mollusken på låret, tröck ut hela innehållet, tvättade noga med alsollösning och särskilt huden runt om så ingen "smitta" sprids vidare. Sedan noga handtvätt. Lät ett zinkplåster sitta ca 3 dagar, sen var det lite rött, och helt borta efter 1 vecka. Inga fler mollusker efter detta. Lycka till, mollusker i ansiktet är inte så vanligt, håller tummarna att de inte blir fler.

Skulle så gärna bara vilja klämma den, sprita och sätta på plåster precis som du gjorde då jag tror att det är bästa och snabbaste sättet att få bort den när det bara är en och inte hunnit spridas. Men jag vågar inte då den sitter i ansiktet dels förr spridning och dels för ärr.
Svar på tråden Livrädd att det ska sprida sig