• Anonym (skala skalpen)

Det kliar så förjävligt i hårbotten!!

Vette fasiken vad jag ska ta mig till snart, i typ två veckor har det kliat så förjävligt i hårbotten. Jag vill typ klia och klia tills jag skalat av mig huden känns det som i mellan åt. Jag har luskammat i omgångar utan fynd. Jag tvättar håret typ varannan var tredje dag och har samma schampo som jag alltid haft. Jag fattar inte!?

• Svar på tråden Det kliar så förjävligt i hårbotten!!
  • Anonym (Också haft)

Låter som eksem. Kan bli så, speciellt nu på vintern när det är så torr luft inne. Gå till Apoteket och köp schampot "Selsun". Skum färg och luktar lite ovanligt men fungerar bra!

• Anonym (skala skalpen)

Jag har luskammat flera gånger och jag gör det noggrannt. Jag har inga allergier, men jag har ganska känslig hud och får lätt värmeutslag osv. Har dock aldrig varit med om att jag haft sånna här besvär i hårbotten.

• cirkusmusen
    Anonym (skala skalpen) skrev 2014-02-23 20:41:09 följande:
    Jag har luskammat flera gånger och jag gör det noggrannt. Jag har inga allergier, men jag har ganska känslig hud och får lätt värmeutslag osv. Har dock aldrig varit med om att jag haft sånna här besvär i hårbotten.
    Det kom plötsligt för mig också. trodde med att jag hade löss. Min mamma fick kolla flera gånger för jag var övertygad att jag hade det för att det klia så dant. 

Jag sökte upp en läkare och fick kortison i "vatten"-form för hårbottnen. Det har hjälpt lite :)
  • Orcha

Torrhet i hårbotten ger pyttesmå sprickor i huden som kan klia infernaliskt mycket.
    Ett badd med olivolja i efter att du tvättat håret är dunder.
    Funkar det sådär så testa att flotta ner hårbotten med olja som en inpackning ungefär och skölj länge med hett vatten.

Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Anonym (000)

Får man fråga vad du har för schampo.

• JSA94

Hej jag har faktiskt samma problem, just nu och jag har det varje vinter halvår.

Det finns två orsaker till detta, vilket som passar in på dig vet jag ju inte,men i mitt fall stämmer ett av orsakerna på mig, och den andra orsaken har stämmt på en annan som jag känner som har haft samma problem året runt.

Nr 1: tempraturskillnader under vintern gör att hårbotten torkar ut och bildar en irritation. Och kan även förekomma små bölder som kliar. ( glädjande besked , det går över när det blir lite varmare tider )

Nr 2: allergi mot ett ämne som finns i läskdrycker. Om man ''överkonsumerar'' sådant. ( om de är sp att du dricker sånt ska du nog sluta och se om ditt problem försvinner )

Hoppas de löser sig.

• JSA94

Och juste, kanske borde nämna att både jag och den andra personen har fått 'diagnos' av läkare.

• Anonym (Samma)

Huskurer att kanske prova: blanda 1 msk bikarbonat i ca 2,5 dl vatten, när du har balsam i hårlängderna har du det i hårbotten, och masserar hårbotten en stund. Efter det sköljer du med vatten (skölj även ur balsamet). Sedan blandar du 1 dl äppelcidervinäger med 9 dl vatten och sköljer hårbotten ordentligt med.... En annan huskur är att ta olja i hårbotten, gå omkring med det några timmar innan du tvättar ut det. Jag föredrar olivolja testa nya produkter. Jag har problem med kliande hårbotten, och det som hjälpt bäst är ett mjällschampoo från Neccin, varvat med att enbart använda balsam. www.baressoshop.se/products/Grazette-Neccin-No.1-Shampoo-Dandruff-Treatment-250ml.html är det schampoo jag har. (Värt att notera är att jag inte har mjäll, men detta är milt och bra ändå)

• jagälskarallaminabarn

Min sambo har haft samma problem. Han har bytt till parfymfritt schampo och nu fungerar det bra men det kanske du redan provat? Kan säga att sambon också blev förvånad då schampot han hade innan också fungerade länge som i ditt fall men det kan ju vara värt att testa något utan parfym? Det finns på "vanliga" butiker, själv skulle jag rekommendera dig att kolla på Apoteket i första hand. Hoppas verkligen det ordnar sig! Om inte, be hårfrissan titta om h*n kan se något, de brukar kunna en del, åtminstone de jag träffat på. Lycka till!

• Tihi

Har haft samma problem pga att shampoot torkade ut hårbotten och parfymen i det gjorde det tusen gånger värre. Tålde inga shampoon med parfym på 1-2 år. Så jag använde parfymfritt shampoo i över ett år och sen gick jag över till snälla shampoon för färgade hår som min frisör sa är skonsammare än andra pga att det ska vårda färgen. Det har funkat men jag kan inte använda samma shampoo för många månader i rad för då kliar det igen ibland.

Nu använder jag Lanza för att dom är sulfat- och parabenfria och hårbotten kliar inte längre. Jag varvar några olika av deras shampoon för att inte bli överkänslig. Ibland händer det att jag märker att det börjar klia och då tvättar jag med Selsun blue en gång eller byter till parfymfritt en månad igen och sen tillbaka till Lanza. Jag har aldrig haft mjäll men det hjälper att använda Selsun en gång i månaden för att slippa kliandet. Konstigt.

I ditt fall skulle jag tvätta en gång med Selsun och låta det verka i fem minuter och sen skulle jag köra parfymfritt i några månader. Finns att köpa på Apoteket.

(Jag har bara använt frisörshampoon i 15 år men jag tål inte alla märken så det är ingen garanti att det funkar alltid bara för att det är frisörmärken.)

• NenneLo

Tror som många andra på torr hårbotten! Jag har jävliga problem med kliande och var i hårbotten periodvis. Testade att tvätta med ägg och skölja med äppelcidervinäger när det var som värst. Tro det eller ej men det funkade. Du ska ha schampo som inte torkar ut också.

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • HäckHäxan

Funkar luskam för dig? Har aldrig funkat för mig. Ingen ide att luskamma mitt barn när det går runt på dagis / skolan, Jag se bättre utan och hittills har ingen enda lus fastnat i den där värdelösa kammen. Samma sak med mina syskon när de var små. Däremot har jag hittat när jag kammar vanlig och systematiskt går igenom håret. Men annars kan du köpa medel och testa ändå, de är inte farligt och de bygger inte upp resistens heller, det kväver löss och gnetter. finns på apotea.se lincirin tror jag det heter eller nått liknande. Kör två vändor med det är klådan kvar så kan det ju vara annat.

Testa sluta med schampo och kör balsam metoden, det gör jag och min hårbotten mår definitivt bättre av det.

Canis meus id comedit
  • Mia 492
    Anonym (skala skalpen) skrev 2014-02-23 16:20:50 följande:
    Vette fasiken vad jag ska ta mig till snart, i typ två veckor har det kliat så förjävligt i hårbotten. Jag vill typ klia och klia tills jag skalat av mig huden känns det som i mellan åt. Jag har luskammat i omgångar utan fynd. Jag tvättar håret typ varannan var tredje dag och har samma schampo som jag alltid haft. Jag fattar inte!?
    Fungoral schampoo säger jag bara! Fungerar fantastiskt bra för mig och även för min lillasyster och min son.

https://www.google.se/search?q=fungoral+schampo&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=cnkKU8qAOMbm4QSbqoDwBw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1586&bih=775#facrc=_&imgdii=_&imgrc=fQsnPR19jgjIQM%253A%3BPIfggXCKdSrYpM%3Bhttp%253A%252F%252Fse-pic1.ciao.com%252Fse%252F4836910.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ciao.se%252FFungoral_Mot_Mjall_Schampo__Recension_106730%3B400%3B300

Finns på Apoteket receptfritt
Svar på tråden Det kliar så förjävligt i hårbotten!!