• Amorella

Ni som har barn/baby som lätt blir hård i magen

Vår tjej (10 mån.) blir väldigt lätt hård i magen. Vi försöker verkligen med ALLT - mycket vatten att dricka, päron- och katrinplommonpuré i mängder, fullkornsgröt till frukost, messmör i vällingen, extra olja i maten o.s.v. Ingenting hjälper. Nu har hon t.o.m. fått små sprickor i stjärten, så nu började vi ge Laktulos imorse. Nu bara måste det bli bättre. Hon blir ju helt hysterisk varje gång hon bajsar - vilket hon faktiskt gör minst en gång per dag.

Min fundering är: Hur gör ni med mat som är "stoppande"? Vi vågar knappt ge någonting av det. Det känns som att ha ett barn som är helt allergiskt mot äpple, banan, morotspuré, rismjöl, blåbär m.m. Eller ska man våga ge det, men i små, små mängder? Som vuxen blir man ju inte hård i magen av att äta köttgryta med lite morotsslantar i eller av att ha äppelmos på gröten.

Andra tips/funderingar? Någon som varit tvungen att ge Laktulos länge? Köpa en potta ska vi ta itu med, men jag undrar om hon är redo för det.

• Svar på tråden Ni som har barn/baby som lätt blir hård i magen
  • Alison

Min dotter har varit MYCKET hård i magen och blir det lätt nu med. Nu rör hon sig mer och då blir det faktiskt bättre (blev bättre efter hon lärde sig gå). Men du får nog köra med laktulos ett tag, det fick vi. Vi har gett Alice microlax (på läkares inrådan) ett antal gånger, och fick sen tipset att laktulosera varje dag. Nu gör vi det inte längre (hon blir fem i morgon) varje dag utan vid behov bara.

• Amorella

Tack för svaret!

Ja, jag har dragit mig för att börja ge Laktulos igen, men det går ju inte att ha det som det är nu. Hennes lilla stjärt är helt svullen, stackaren. Hoppas det kan bli normalt nu och så slipper vi vara så paranoida vad vi ger henne. Det är ju nästan ännu värre när de blir större och går och håller sig för de blir rädda för att bajsa. Så mycket fattar hon nog inte ännu... Microlax har vi alltid hemma "just in case".

En kompis sa något om glutenintolerans. Jag vet att det kan yttra sig som hård mage, men vad finns det mer för symptom? Hon är ju inte alltid hård i magen, utan ibland kan det helt plötsligt vara bra igen.

• jessica BFapril05

Vi har också haft problem med Cornelias mage. Sedan hon var två veckor får hon Bifidus välling, som man köper på apoteket.
    Nu är hennes mage så bra så det räcker att ge henne en skopa bifidus i nattvällingen.
    Absolut värt att prova!

• Certina

Hej

Min dotter vart väldigt hård i magen när hon slutade ammas. Tyvärr fick vi ingen hjälp med det förräns jag en kväll åkte in till akuten för att visa hur jobbigt hon hade det. Då fick vi hjälp på en gång. (innan hade dom bara sagt typ ge henne katrinplommon) Men då fick honhjälp. Först fick hon Importal exlax. Sedan fick hon mellan 10-15 ml Lactulos om dagen. Men tyvärr var hon för gammal när hon fick den hjälpen så hon hade redan lärt sig att hålla tillbaka. tyvärr gjorde allt det här att det tog längre tid innan hon ville använda pottan. Men strax innan sin 3 års dag kunde vi sluta med blöjorna. Och ioch med det så har hennes problem slutat.

Mitt råd är: ta tag i det ordentligt när hon är liten, för annars blir det jobbigare. Kräv att få hjälp/råd av bvc eller vårdcentralen.

• Amorella

Tack Certina!
    Förhoppningsvis blir det bättre nu när hon får Laktulos igen, så får vi se hur länge vi ska ge det. Jag ska hålla noga koll på det och också prata med BVC.
    Min sambo är också lite orolig, för han hade för trång ringmuskel när han var liten så han fick opereras. Symtomen är ju ungefär samma - fruktansvärda smärtor när man bajsar. Så han är rädd att vår baby har ärvt det. Men det borde ju inte göra att bajset blir hårt? Bara att det är svårt att pressa ut?

• Utlandssvensken

Hej! Jag har en dotter Linnea som ær 20 månader. Hon har plågats med hård mage sen hon føddes i stort sett. Jag har fått ge henne modermjølkserættning før att jag hade ej tillræckligt med egen mjølk. Efter råd från BVC och apotek så har jag provat allt! Katrinplommon, maltektrakt, laktulos, bifidus,linfrø,øvermogen banan osv. Detta har ej hjælpt.Vi trodde tillslut att det skulle bli bættre nær hon børjade gå men ikke!
    Hon vet att det gør ont att bajsa så hon håller igen med vilje och det har hon gjort æven som veldigt liten. Efter att jag sjælv fikk problem med min rygg(låsning i bæckenet) gick jag till en kiropraktor - aldrig vart tidigare. Pratade då med han om Linnea. Han ville gærna se på henne iallefall. Det har han gjort!
    Har nu børjat att behandla henne, det var en skevhet i ryggen och ner i bæckenet. Æven en låsning mellan skullderbladen høgre upp i ryggen. han menade på att det kan ha varit sen hon låg i magen redan! Detta HJÆLPTE !!! efter 3:e gången så bajsor hon bara utan problem.. Otroligt, det hade jag ej trott egentligen. Ett tips till er med barn och hård mage.

• Maria75

Vår son blir också lätt hård i magen vilket resluterar i små sprickor i rumpan vilket resulterar i en hårdare mage då han inte vill bajsa för det gör ont. Han är bara 6 månader, men har redan lärt sig att hålla sig om det gör ont. Vi var till vårdcentralen med honom då tipsen vi fick från BVC med päron- och katrinplommonpuré, messmör, mer vatten/dryck, magmassage mm inte hjälpte. De rekommenderade hellre microlax än laktulos då microlaxen bara påverkade den yttersta delen av tarmen och inte hela som laktulos gör. Som tur är verkar det som om magen håller på att bli bättre på vår son. Han bajsar numer varje dag när han har sprungit runt i gåstolen. Rörelse verkar vara ben bästa medicinen.

Svar på tråden Ni som har barn/baby som lätt blir hård i magen