• Anonym (Rädd)

Vågar inte köra bil!!

Jag skaffade mig helt nyligen körkort men har upptäckt att jag sedan jag fick mitt körkort inte vågar köra bil. Ensam går det kanske. Men jag vågar absolut inte köra med mitt barn i bilen. Jag känner mig alldeles för kass som bilförare för att riskera hans liv.

Det ställer till med en massa problem eftersom jag är ensamstående och egentligen behöver köra bil för att få vårt liv att funka. Det var just därför jag kämpade för att ta körkort.

Hur ska jag göra? Jag har inte mycket tid och möjlighet att öva på att bli en bättre bilförare utan mitt barn i bilen. Men om jag inte övar kommer jag aldrig bli bättre och säkrare.

Hjälp! Hur ska jag tänka och göra här tycker ni??

• Svar på tråden Vågar inte köra bil!!
  • hon mot strömmen

Ut och kör med ditt barn i bilen. Du kommer aldrig kunna köra bil annars. Börja där det är mindre trafik och våga dig ut oftare allteftersom du blir säkrare. Du blir ingen bättre förare om du inte får mil bakom ratten.

• Anonym (Körkort)

Skaffa barnvakt och sen ut och kör? :)

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Körkort) skrev 2014-02-23 23:53:16 följande:
    Skaffa barnvakt och sen ut och kör? :)

Men hur mycket behöver jag köra innan jag är kompetent nog? Kommer min magkänsla tala om det för mig?
  • Anonym (Rädd)

Jag är lite fobisk gällande bilar. Är orolig för att jag aldrig kommer att våga ta med mitt barn i bilen med mig som förare.

Fast den känslan kanske släpper när man blir en mer van förare.

• Anonym (Rädd)

Är bara lite nervös när jag kör själv (så länge det är enklare trafikmiljö) men blir asnervös när mitt barn är med. Är det normalt för någon som alldeles nyligen tagit körkort?

Hur kändes för er andra att köra precis när ni fått körkortet? Och ni som var nervösa, släppte det sen?

• Anonym (Rädd)
    jsectumsempra skrev 2014-02-24 00:14:55 följande:
    Kör tills du känner att du kör utan att behöva anstränga dig? :)

Ja det känns som en rätt bra måttstock för när man blivit en någorlunda kompetent förare :)

Hur många mil bilkörning tror du att det tar? På ett stort ungefär alltså.
  • Anonym (000)

Jag vet att första veckan när jag tog kortet tyckte jag de var jobbigt att köra utan någon bredvid. För man var ju så van med det i bilskolan. Men de försvann typ derekt. Men om du e rädd tycker jag faktiskt inte du skall köra. För e man rädd e man ingen bra bilförare

• Flisan79

Man måste bara "göra det".

Jag tog körkort på en liten ort för att underlätta (en rondell, ett rödlyse, haha). Sen körde jag hem till Stockholm och direkt in i stan. Finns ingen bättre träning.

Andas, ta det lugnt och tänk på att andra bilister inte heller vill krocka. I början tyckte jag det kändes som att andra bilar var just bara fordon men efter ett tag insåg jag att även de har förare som (i flesta fall) även de försökte ta sig genom trafiken utan att orsaka någon skada.
    Följ med strömmen och var inte feg. Osäkra bilförare är farligare än "framfusiga" förare. Skit alltid i de som är bakom, de ska anpassa sig efter dig. Vad jag menar är att du inte ska bli stressad av bilar bakom dig.

Tja, det är väl mina råd. Jag är själv en bra förare och jag tror att det beror på att jag från början kastade mig in i de svåraste trafiksituationerna.

• Anonym (Fegisen)

Tog körkort i höstas, jag har kört själv EN GÅNG. Det gick bra så jag fattar inte varför jag inte fortsätter. Jag kör gärna när sambon är med. Tycker det läskigaste är att parkera, har inga problem alls med just körningen.

Svar på tråden Vågar inte köra bil!!