• MEW85

Gravid v. 35, tvär-sätesläge. Chanser att bebis vänder sig ned?

Hej!

Min son satt i säte mer eller mindre hela graviditeten. Han vände sig aldrig och det blev inget vändningförsök då han låg dubbelvikt. Han låg med uppfällda ben vilket gjorde det omöjligt för honom att vända sig, med eller utan hjälp. Blev snitt i vecka 38+3. Han var även på fränsen till tillväxthämmad, -20%.

Nu väntar jag syskon, är i vecka 30 och denna bebis ligger också med huvudet upp. Har fått läkartid om en vecka där vi ska diskutera strategi, ev. UL och vändning samt ev. sjukskrivning. Jag vill väldigt gärna föda vaginalt och hoppas att denna bebis vill vända sig. dock är jag inställd på att den inte kommer att göra det.
    Börjar undra om det är något med formen på min livmoder....Båda barnen har legat/ligger åt höger i magen på samma sätt. Storebror fixerades med rumpan, denna är än så länge rörlig. Försöker göra lite övningar får att hjälpa till på traven så bebis vänder sig.

fortsättning följer....

• MEW85
    Salladshuvud skrev 2014-05-20 11:23:58 följande:
    Min pojke ligger också med huvudet under revbenen, men som en ostkrok, så benen är på andra sidan uppe, så att säga. Han verkar snurra runt på det viset, i ostkroksform. Haha, vad vet jag. Är i v. 35, och ska göra ultraljud i v.37 (36+3) och då se om han ffr är i sätes. Blir då erbj vändningsförsök på förlossningen.

Men som du skriver om uppfällda ben, går det inte att vända då? Är uppfällda ben "ostkroks"ställningen?
    Hoppas ngn förstår vad jag menar :)
    Med uppslagna ben menas att benen är raka, fötterna är vid ansiktet i princip, och det gör det lite svårare att vända eftersom bebisen inte kan hjälpa till själv på samma sätt som när den ligger med böjda ben. Detta har min barnmorska iaf sagt till mig. Bebisen kan liksom inte trycka ifrån med fötterna.
  • MEW85

Vecka 36+0 nu och vändningsförsök på onsdag i vecka 36+6. Bebis är rörlig fortfarande så  det är positivt.
    Hur går det för er andra?

Svar på tråden Gravid v. 35, tvär-sätesläge. Chanser att bebis vänder sig ned?