• Anonym (Nyfiken)

Ni med inkomst på 60 000 eller mer..

Jag har läst i ett par trådar här om folk som har 60-70 000 netto (eller ännu mer) i månaden och jag blir så nyfiken på hur ni lever och hur det känns att ha så mycket pengar? 

Någon som vill berätta?

För den som är intresserad kan jag nämna att jag och min man har ut ungefär hälften av den summan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-24 16:10
    Förtydligar: Jag menar förstås hela hushållets inkomst..

• Svar på tråden Ni med inkomst på 60 000 eller mer..
  • Anonym (anna)

Vi har tillsammans runt 60 000 netto. Hur det känns, ja det känns väl bra. Köper vad vi vill ha men mest så sparar vi. Visst skulle vi kunna gå och köpa oss en sportbil (även mkt sparat) men det är inget som lockar.

• Kjell2

Vi har tillsammans det ungefär. Känns bra. Vi lägger pengarna på ett bra boende, fritidshus, resor, god mat och några släktningar som behöver stöd, kultur, resor, fritidsintressen mm. Känns skönt att inte behöva oroa sig överdrivet mycket om pengarna och att inte behöva fundera på vad om vi har råd eller inte i tid och otid.

• Ingram

Jag tycker egentligen inte pengar är så intressant i sig, nu tjänar jag visserligen inte de summorna själv men min man tjänar miljoner varje år och det ger oss möjligheter om vi vill.
    Vi är bosatta i Florida och där vi bor kostar det mer pengar att bo än i Sverige, men vi bor i en bra lägenhet på 300 kvadratmeter sen har vi ett hus på Öland och ett i Åre som vi ofta är i för det är viktigt för mig att kunna komma hem till Sverige och kunna ta med min son hem.
    Vi skulle kunna åka fina bilar men det intresserar mig inte så jag har en väldigt normal bil både i Sverige och i Usa, jag handlar oftast på vanliga affärer men vi unnar oss nog bättre resor än många.
    Men folk har ofta en uppfattning om hur man ska leva om man har gott om pengar, det hade jag också före jag hade det, och i mitt fall stämmer det nog inte alltid.

• Monchichier
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-02-24 15:45:46 följande:
    Jag har läst i ett par trådar här om folk som har 60-70 000 netto (eller ännu mer) i månaden och jag blir så nyfiken på hur ni lever och hur det känns att ha så mycket pengar? 

Någon som vill berätta?

För den som är intresserad kan jag nämna att jag och min man har ut ungefär hälften av den summan
    Menar du individuell inkomst nu, eller hushållsinkomst?

För att som ensam person få ut 60.000kr/månad måste man ha en lön på drygt 116.000kr/månaden.
    Det är få som tjänar så mycket i Sverige så det borde vara antingen någon som personen som skrivit vill tjäna, eller någon som jobbar utomlands.
  • Anonym (Nyfiken)
    Monchichier skrev 2014-02-24 16:01:52 följande:

För att som ensam person få ut 60.000kr/månad måste man ha en lön på drygt 116.000kr/månaden.
    Det är få som tjänar så mycket i Sverige så det borde vara antingen någon som personen som skrivit vill tjäna, eller någon som jobbar utomlands.
    Den sammanlagda inkomsten i hushållet  tänkte jag på
  • Monchichier
    Monchichier skrev 2014-02-24 16:01:52 följande:

För att gemensamt få ut 60.000 behöver båda bara ha en inkomst på 41.000, och det är ju inte alls ouppnåeligt direkt. Då är det inte alls i närheten de fantasisummorna vi pratade om från början.
  • Anonym (Nyfiken)
    Monchichier skrev 2014-02-24 16:05:41 följande:
    För att gemensamt få ut 60.000 behöver båda bara ha en inkomst på 41.000, och det är ju inte alls ouppnåeligt direkt. Då är det inte alls i närheten de fantasisummorna vi pratade om från början.
    Nej, det är klart att det inte är ouppnåeligt, det är ju flera här som skrivit i ekonomitrådar att de har den inkomsten. Eftersom jag vet hur jag och min familj lever på halva den summan så känns det för mig som enormt mycket pengar och jag blev nyfiken på hur det känns att ha de pengarna att röra sig med. 
  • Monchichier
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-02-24 16:09:40 följande:
    Nej, det är klart att det inte är ouppnåeligt, det är ju flera här som skrivit i ekonomitrådar att de har den inkomsten. Eftersom jag vet hur jag och min familj lever på halva den summan så känns det för mig som enormt mycket pengar och jag blev nyfiken på hur det känns att ha de pengarna att röra sig med. 
    Ju mer du tjänar desto mindre tid har du till att spendera pengar, generellt sett.
    Man bor större och "bättre", har mer omkostnader då man inte har med sig matlåda, tar bilen till jobbet, man kanske har två-tre bilar. Man köper dyrare saker till barnen, som märkeskläder, moped, körkort, hjälp under studierna. Reser bort på någon skidresa och en solresa.
    Allt beror ju på hur man prioriterar. En familj som inte är intresserade av att resa kanske gör av med "reskassan" på fler bjudmiddagar.

En till regel är att du rent generellt får mer kostnader ju mer du tjänar.
  • Anonym (Lotta)

Först trodde jag du menade på en person och då är det ju ofantligt bra inkomst. Men på två personer med akademisk utbildning och hyfsade heltidsjobb som bor i en kommun med låg skatt så är det ju inga konstiga löner på något sätt. Särskilt inte i storstadsområdena.

Man lever väl som folk gör mest. Reser lite mer kanske. Det kändes som du trodde man strödde diamanter omkring sig och drack champagne till frukost Så är det ju inte.

• Anonym (mamma)
    Monchichier skrev 2014-02-24 16:21:37 följande:
    Ju mer du tjänar desto mindre tid har du till att spendera pengar, generellt sett.
    Man bor större och "bättre", har mer omkostnader då man inte har med sig matlåda, tar bilen till jobbet, man kanske har två-tre bilar. Man köper dyrare saker till barnen, som märkeskläder, moped, körkort, hjälp under studierna. Reser bort på någon skidresa och en solresa.
    Allt beror ju på hur man prioriterar. En familj som inte är intresserade av att resa kanske gör av med "reskassan" på fler bjudmiddagar.

En till regel är att du rent generellt får mer kostnader ju mer du tjänar.
    Det är faktiskt så. När man tjänar mer jobbar man mer och har inte tid att spendera. Man hinner inte gå och jämföra priser utan handlar när man hinner, väljer aktiviteter mer av logistiska skäl än ekonomiska. I vårt hushåll har vi haft allt från minimum  till de summor TS undrar över  och jag föredrar att ha mer tid än pengar . Men det beror kanske på att jag har barn. Då är tiden avgörande. Det finns mycket barn kan göra som inte kostar så mycket,
    Hade jag levt i ett annat land med andra förutsättningar hade jag säkert tänkt annorlunda
Svar på tråden Ni med inkomst på 60 000 eller mer..