• Anonym (TS)

Abort vecka 16

Jag är gravid i vecka 16, (15+1), och jag mår så fruktansvärt dåligt psykiskt. Jag lider av bipolär sjukdom och har ju fått sluta med all medicin när jag blev gravid. Nu går jag ständigt i tankar på att skada mig själv. Jag förmår mig inte att äta, jag kan inte sova, jag bara gråter. Jag har ett barn sen innan. Vilket jag heller inte kan ta hand om just nu.

Har bett psykiatrin om både medicinering och en samtalskontakt. Men dom nekar medicin pga graviditeten och med samtalskontakt påstår dom att det är kö. Jag har väntat sen tre månader tillbaka nu, jag har lagt in mig en gång för att få hjälp. Men ingenting händer.

Situationen är ohållbar. Helt klart. Jag har börjat fundera lite svagt på abort. Jag känner mig nästan tvingad till det. Så att jag kan börja medicinera igen. Så att jag kan börja leva. Men samtidigt.. Det är ett foster.. Jag känner rörelser, jag har varit på ultraljud och sett den lilla sprattla och vinka.

Jag vet varken ut eller in. Jag skriker på hjälp men jag blir inte hörd. Gör jag abort så förlorar jag ett barn. Gör jag det inte så förlorar jag mig själv känns det som.

• Svar på tråden Abort vecka 16
  • Anonym (H)

Har du pratat med läkarna på mvc ang medicin? Jag behöver annan medicin för annan orsak, men vc läkaren vägrade allt, medans läkarna på mvc/fl nu hat tagit över all den hanteringen.

• Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2014-02-24 16:03:28 följande:
    Har du pratat med läkarna på mvc ang medicin? Jag behöver annan medicin för annan orsak, men vc läkaren vägrade allt, medans läkarna på mvc/fl nu hat tagit över all den hanteringen.
    Ja, men läkarna på mvc vill inte lägga sig i eftersom jag har kontakt med psykiatrin. Då anser dom att det är deras uppgift att sköta det psykiska.

Jag blir så ledsen, hade jag haft t.ex epilepsi eller diabetes så hade jag fått hjälp. Ingen hade låtit en diabetessjuk gå utan hjälp i 12 veckor. Men bara för att det är psykiskt så blir man bortprioriterad.
  • Anonym (H)

Konstigt. Medicin som medicin. Det tar man ju gärna inte för nöjes skull!

• Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2014-02-24 17:48:04 följande:
    Konstigt. Medicin som medicin. Det tar man ju gärna inte för nöjes skull!
    Känner lite så jag med. Men tydligen inte. Ska ringa till psykiatrin igen imorgon och verkligen tjata och se om jag kan få hjälp. Men om inte det funkar så måste jag nog göra abort. :/
  • Anonym (ssri?)

Vad har du ätit för medicin tidigare? 

Vet att folk i min omgivning har fått gå över till SSRI under graviditeten, vissa säger att man helst ska gå av helt men vissa psykologer hävdar att SSRI i lägre doser ska vara okej. Vet även att några rekommenderar att man går av helt under de sista månaderna av graviditeten dock. 

Nu är det ju så att SSRI vanligtvis inte rekommenderas till de med bipolär sjukdom men om man kombinerar med stabiliserande så kan det fungera till viss del i alla fall. Krävs ju dock att de även hittar ett stabiliserande som fungerar och är graviditetsvänligt. 

Har du någon i din omgivning som kan prata för dig? Av egen erfarenhet så vet jag att ibland måste man ställa ordentligt med krav i väldigt bestämd ton för att något ska hända som det ser ut idag, men det är ju verkligen inte det lättaste när man mår dåligt så ibland kan det vara skönt om någon kan prata för dig. Eller med dig. 

• Anonym (TS)
    Anonym (ssri?) skrev 2014-02-24 20:01:54 följande:

Vad har du ätit för medicin tidigare? 

Vet att folk i min omgivning har fått gå över till SSRI under graviditeten, vissa säger att man helst ska gå av helt men vissa psykologer hävdar att SSRI i lägre doser ska vara okej. Vet även att några rekommenderar att man går av helt under de sista månaderna av graviditeten dock. 

Nu är det ju så att SSRI vanligtvis inte rekommenderas till de med bipolär sjukdom men om man kombinerar med stabiliserande så kan det fungera till viss del i alla fall. Krävs ju dock att de även hittar ett stabiliserande som fungerar och är graviditetsvänligt. 

Har du någon i din omgivning som kan prata för dig? Av egen erfarenhet så vet jag att ibland måste man ställa ordentligt med krav i väldigt bestämd ton för att något ska hända som det ser ut idag, men det är ju verkligen inte det lättaste när man mår dåligt så ibland kan det vara skönt om någon kan prata för dig. Eller med dig. 

En hel bunt olika mediciner. Men när jag var gravid med mitt barn jag redan har så åt jag antidepressivt. Och det barnet föddes friskt. Och jag har ställt krav. Och jag har bett om hjälp. Men det funkar tyvärr inte. Min sambo har också försökt. Men psykiatrin här är tyvärr inte den bästa.

Så nu har jag bokat tid för abort. Vet inte alls hur jag ska klara av det. Jag har ju redan sett det lilla livet. Jag har känt rörelser. Jag vet att det är ett liv som växer i mig.
  • Limalie

SSRI får man äta, alla vet jag inte men de flesta märken sa min läkare på psyk. Äter själv cipralex i låg dos och det ska inte vara några problem. Känner endel som ätit och de har fått friska barn.

Mycket tråkigt TS att du inte får någon hjälp men är inte förvånad. Kram

Svar på tråden Abort vecka 16