• Erli

Hur bajsar du?

Hej ts.

Först vill jag bara säga att jag förstår till 100% hur du har det! Jag har samma problem. Fick "diagnosen" ibs för 6 år sedan.
    Detta j*vla bajsandet/gaser/knip/uppsvälldhet gör mig utmattad! Alla besvär gör mig (ursäkta ordvalet) handikappad. Äta ute, gå på kalas, spontanutflykter funkar inte utan jag måste alltid ha koll på magen, var det finns toaletter. Och ärligt talat, hur roligt är det att tokbajsa flera gånger i rad på en offentlig toalett?!
    Men för att svara på dina frågor:
    1. Allt mellan 5-15 ggr per dygn (blir ordentligt försämrad av stress, både fysisk och psykisk stress).

2. Allt ifrån extrem magknip typ måstemåstemåstegånununuannarsdörjag!!!, till tilltagande bubbel/gaser måste gå inom 10min. Oftast knip som blir värre och värre om jag inte går. Det lättar då en stund för att sedan sätta igång igen vilket resulterar i 5-6 toabesök på väldigt kort tid. Ofta kombinerat med illamående, gaser från h*lvetet och uppspänd mage. Detta ca 90% av alla gånger jag äter :(

3. Tja, allt ifrån en minut till 1 timme. Men sätter magen igång så måste jag gå inom en timme annars blir det vidrigt jobbigt med knip och kallsvett.

4. Nej! Jag måste gå direkt när jag vaknar, trots att jag ibland är uppe på nätterna (stressiga perioder). Äter, toa igen, rastar hundarna, toa, plockar ihop det sista inför jobbet (mammaledig nu men rutinerna är nästan detsamma), och går på toa en sista gång innan magen lugnar sig och jag kan åka hemifrån/ sätta mig och leka/mata/mysa med sonen. Tänk dig då att ha en bebis som ska bli buren hela tiden, kan lugnt säga att han får följa med på toa rätt ofta ;)

Det som är värst är att vara så "handikappad" att man måste planera allt! Alltid veta var toaletten finns, inte våga äta ute på restaurang eller åka kollektivt. Är så lycklig när jag har lugnare perioder!

Svar på tråden Hur bajsar du?