• Darla

Återflytt till Sverige 2014!

Emmaks skrev 2014-03-03 12:08:11 följande:
    Hej!

Glenda - Vad menar du med att du väntar på beslut från försäkringskassan? Är det tex barnbidrag du syftar till. Att du inte längre får det från England? Har du något tips på vad man borde/ måste göra innan flytt? Förutom att säga upp räknar, barnbidrag osv.

Jag ska flytta med man och ett barn från England till Sverige i maj. När jag frågade Skatteverket (jag är utskriven sedan 2011) så sa dom att hela familjen ska gå till närmaste kontor när vi kommit till Sverige för att registrera oss som bosatta i Sverige. Som jag har förstått det så kan man inte göra detta innan, eller? Min man måste få svenskt personnummer och sonens samordningsnummer ändras till personnummer mm. Min man är fransk medborgare, det borde väl inte vara något problem för han att få ett personnummer?

Undrar ocksa vad du vantar pa for beslut, samt vilka papper fran UK som bevisar att du inte langre ar forsakrad har?

NI nummer fran UK har du det? Ar det nagot papper man maste fylla i har for att utforsakra sig?
    Jag ar utskriven fran Sverige och inskriven har i UK (har NI nummer och far barnbidrag harifran). Har ocksa hart att det bara ar att ga till skatteverketskontor och registrera sig nar man kommer till Sverige. Usch, nu lat det krangligt.

• Darla
    Emmaks skrev 2014-03-03 12:43:54 följande:
    Det jag kommit på hittills är:

- Meddela Child Benefit att man flyttar.
    - Fylla i P85 och skicka till HMRC

Jag antar att det "bara" är att kontakta de ställen man får bidrag ifrån. Om man tittar på papperna om Child Benefit så finns det ett papper som ska fyllas i och skickas in om man tex flyttar utomlands. 
    Aha, ja det later ju inte sa krangligt!
  • Darla
    glenda skrev 2014-03-03 16:32:39 följande:
    Nu blir det lite kort och ingen styckeindelning, men - nej det är inte krångligt, teoretiskt borde det gått på ett kick, men det har tagit så här lång tid att få HMRC att bekräfta att jag har anmält min flytt. Nu har det visar sig att när jag ringde child benefit Office och anmälde flytten och frågade om jag behövde anmäla separat ang child tax credits och dom sa att det skulle gå automatiskt fick jag fel information, så om ni har child benefit och tax credit måste flytten rapporteras till båda. Tyvärr är det inget man kan göra innan man flyttar, man anmäler när man flyttar. Jag tror jag har haft ganska otur, det känns helt galet att det skulle ta så här lång tid som norm.
    Tack for svaret! Da vet jag, som du sa - inte krangligt! San otur att du fick fel information nar du ringde, hoppas att det gar snabbt nu och att det loser sig med allt. Vill ocksa flytta hem, men an sa lange ar det bara losa planer.
Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!