Återflytt till Sverige 2014!
Suzysuz skrev 2014-03-05 00:40:43 följande:
Hej, ja jag vet vad du menar, jag har varit hemmamamma i drygt fyra år, inga tider att passa, ta dagen som den kommer.. Har vi tråkigt åker vi ner till havet, tar en picknick på stranden, myser på café vad som helst. Min man är även egenföretagare så vi har kunnat vara väldigt flexibla med allt. Men mina barn har ingen släkt här och familj är viktigt så vi flyttar ändå. Jag är dock livrädd att gå från eget hus, eget företag, hemmamamma mm mm till alla Sveriges måsten och regler.
Jag kommer med få åka innan min man för att få igång livet, jobb, lägenhet.
Har du kollat om det finns fler hemvändare nära dig? Jag kommer kolla upp det och i värsta fall ligger inte Sthlm så långt bort från Linköping, jag tror det kunde göra oss gott att träffa folk som är eller har varit i samma situation, ens tankesätt har ändrats en hel del sen man lämnade Sverige.
När kommer din man att kunna flytta till er?
Bodde i Perth i 10 år, var SAHM i 4 år innan vi bestämde oss för att flytta till Sverige. Sambon hade eget företag och allt var väldigt lättsamt och enkelt, speciellt med tanke på klimatet.
För 3 år sedan gjorde vi flytten. Barnen var registrerade, hade svenska pass (med samordningsnummer) och jag har varit utskriven från FK och Skatteverket sen 9 år tillbaka. Sambon skaffade permanent uppehållstillstånd och sen åkte vi. Det första vi gjorde var att knalla in hos skatteverket och folkbokföra oss, sen gick vi till försäkringskassan och hade möte och skrev in oss där, det tog ungefär en månad tills vi fick första barnbidraget (retroaktivt från när vi folkbokförde oss), sen skrev vi in oss hos arbetsförmedlingen bara för att... Barnen satte vi i kön för förskola från första dagen också, men vi kunde ha skrivit in dem innan (jag mailade dem innan vi flyttade och frågade och dem behövde egentligen barnens personnummer men var flexibla). Det tog 2 månader innan vi fick plats på förskolan. Vi bodde hos mina föräldrar i 6 månander innan vi hittade lägenhet att hyra och efter 1 och ett halvt år köpte vi hus. Vi fick fulla föräldradagar för båda barnen, men som sagt första 180 är grundnivåbeloppet eftersom vi inte jobbat i sverige innan barnen föddes. Dagarna får användas tills dess att dem fyller 8 eller slutar 1a klass.
Fråga om det är något, jag har som sagt nyligen gjort allt detta :D