• Mosie

Återflytt till Sverige 2014!

Suzysuz skrev 2014-03-05 00:40:43 följande:
    Hej, ja jag vet vad du menar, jag har varit hemmamamma i drygt fyra år, inga tider att passa, ta dagen som den kommer.. Har vi tråkigt åker vi ner till havet, tar en picknick på stranden, myser på café vad som helst. Min man är även egenföretagare så vi har kunnat vara väldigt flexibla med allt. Men mina barn har ingen släkt här och familj är viktigt så vi flyttar ändå.
    Jag är dock livrädd att gå från eget hus, eget företag, hemmamamma mm mm till alla Sveriges måsten och regler.

Jag kommer med få åka innan min man för att få igång livet, jobb, lägenhet.
    Har du kollat om det finns fler hemvändare nära dig? Jag kommer kolla upp det och i värsta fall ligger inte Sthlm så långt bort från Linköping, jag tror det kunde göra oss gott att träffa folk som är eller har varit i samma situation, ens tankesätt har ändrats en hel del sen man lämnade Sverige.

När kommer din man att kunna flytta till er?
    Låter som mig en gång i tiden ;)
    Bodde i Perth i 10 år, var SAHM i 4 år innan vi bestämde oss för att flytta till Sverige. Sambon hade eget företag och allt var väldigt lättsamt och enkelt, speciellt med tanke på klimatet.

För 3 år sedan gjorde vi flytten. Barnen var registrerade, hade svenska pass (med samordningsnummer) och jag har varit utskriven från FK och Skatteverket sen 9 år tillbaka. Sambon skaffade permanent uppehållstillstånd och sen åkte vi. Det första vi gjorde var att knalla in hos skatteverket och folkbokföra oss, sen gick vi till försäkringskassan och hade möte och skrev in oss där, det tog ungefär en månad tills vi fick första barnbidraget (retroaktivt från när vi folkbokförde oss), sen skrev vi in oss hos arbetsförmedlingen bara för att... Barnen satte vi i kön för förskola från första dagen också, men vi kunde ha skrivit in dem innan (jag mailade dem innan vi flyttade och frågade och dem behövde egentligen barnens personnummer men var flexibla). Det tog 2 månader innan vi fick plats på förskolan. Vi bodde hos mina föräldrar i 6 månander innan vi hittade lägenhet att hyra och efter 1 och ett halvt år köpte vi hus. Vi fick fulla föräldradagar för båda barnen, men som sagt första 180 är grundnivåbeloppet eftersom vi inte jobbat i sverige innan barnen föddes. Dagarna får användas tills dess att dem fyller 8 eller slutar 1a klass.

Fråga om det är något, jag har som sagt nyligen gjort allt detta :D
  • Mosie
    Suzysuz skrev 2014-03-10 09:38:26 följande:
    Hej mosie!
    Ja det låter precis som oss nu! Vad kul!
    Kan din man svenska nu? Gick han SFI? Hur känns det att arbeta och inte vara hemma med barnen?
    Tycker ni att det svenska samhället har accepterat/välkomnat er?
    Tusen frågor!
    Vart bor ni?

Vi bor i Luleå, var ska ni flytta?
    Sambon kunde svenska på en tvåårings nivå när vi flyttade så han började med SFI ganska så snart vi kom, han skrev in sig på en gång och fick vänta kanske en månad innan nästa kurs skulle börja som han hoppade på då. Han började i SFI C kurs om jag inte missminner mig. beroende på vilket visum och vilket land man kommer till sverige från så kan man få en bonus om man genomför två kurser på SFI inom ett år. Sambon gjorde C och D kursen klar på 7 månader och fick då 12000kr som bonus. Under D kurser fick vi också nys om instegsjobb vilket är tillgängligt för invandrare utanför EU. Då läste han på SFI 50% och hittade en arbetsgivare som ville ha honom 50%. Arbetsförmedlingen betalade då majoriteten av hans lön och arbetsgivaren resten. Han är kvar på detta jobb än idag och är en uppskattad och respekterad medarbetare. Jobbet hjälpte honom jättemycket med Svenskan. Fikarasterna var jobbigast tyckte han, för då var det så många konversationer samtidigt med massor med nya ord :)

För oss har det gått bra, det har varit en omställning att gå från att vara en SAHM till att jobba 100%. Jag började jobba efter 3 månader och jobbade 100% i 8 mån för att få mitt SGI räknat på lönen, sen har jag jobbat 90% bara för att ha lite mer flexibilitet med trötta barn på morgonen. Att behöva passa tider på morgonen var kanske det jobbigaste för barnen, dem är inte morgonmänniskor.

För oss har det flytit på ganska så bra och det mesta har bara varit positivt. Folk är nyfikna när man säger att man bott i australien i 10 år och Sambon som även är gym instruktör har hittat sina intressen och kommit in i både jobb och socialliv ganska så lätt, vilket såklart underlättar.
  • Mosie
    sillap82 skrev 2014-03-10 11:13:27 följande:
    Hej bodde i Norge i 10 år och flyttade tillbaka till Sverige 2013, mitt bästa tips är att föra in alla pengar man har innan man skriver sig i Sverige , annars kan man åka på an djävla skatte smäll!

eller ha kvar kontot i det gamla landet och töm det sakta men säkert genom att betala allt du kan via det kontot :D
  • Mosie
    Yohan skrev 2014-03-15 16:37:25 följande:
    Rent ekonomiskt blir det helt klart sämre för oss i Sverige, men vi får mer kvalitetstid för familjeliv. Saker som föräldraledighet, möjlighet till VAB, kortare arbetsdagar, längre semester, mindre stressigt och krävande skolsystem o.s.v. gör att vi får mer tid tillsammans att umgås som en familj om vi bor i Sverige.

Liknande för oss. Dock spelade det också in att det aldrig, även om ekonomin var bättre i Australien, ha råd att köpa hus. Huspriserna i Perth är äckliga rent utsagt. Här har vi nu köpt. Sen har vi mer familj i Sverige och skolsystemet var en drivande faktor.
  • Mosie
    Suzysuz skrev 2014-03-15 03:19:37 följande:
    Vi flyttar till linköping! Vad roligt att ni trivs bra! Min man är redan medlem i en sportklubb (han spelade med dom förra året, cup i Gbg mm), så det känns skönt att han redan har något att göra och folk som träffat honom förr, son "egna" grupp med bekanta. Det där med SFI lät väldigt intressant, det ska han se till att plugga ordentligt, alla bäckar "små" hjälper såklart! Har ni kunnat köpa eller hyr ni? Mina barn är inga morgonmänniskor heller, men det får lösa sig, vilken omställning det kommer bli.. Dock är jag trött på att bara gå hemma och inte tjäna pengar eller ha ett eget liv så det ska bli skönt med. Min man är utåtriktad och positiv så jag tror att han löser det. Jag skulle kunna flytta idag men vi har lite att greja med först!

Vi har köpt, vi kunde aldrig köpa i Perth, mining boom i Perth gjorde priserna orimliga.
  • Mosie
    Kina79 skrev 2014-03-17 01:47:18 följande:

Varför är skolsystemet en drivande faktor för er? *nyfiken*

Där får barnen inte vara barn, dem börjar skola från 4 år (kan även börja tidigare), dem har kl 9-15 skoldagar från 4 eller 5 års ålder (beroende på vilken stat) med lektioner där dem förväntas sitta stilla och räcka upp handen. Hysterin kring skola är oerhörd, privat vs public, man ska bo i rätt område, man ska vara aktiv förälder i skolan (vilket är svårt om man jobbar)  man ska som förälder köra och hämta (vilket gör att man kan inte jobba fulltid även om man skulle jobba när barnen börjar skolan). De måste välja väldigt tidigt vad dem ska bli när dem blir stor, dvs de måste läsa vissa specifika ämnen ibland redan på högstadienivå för att sen kunna fortsätta på gymnasienivå (TEE) för att sen kunna komma in på universitetet. De läser 6 ämnen på gymnasienivå, så det är ganska så snävt och det är en generell stress över att välja rätt för att hamna rätt i karriären.

Vi ville att barnen skulle få vara barn ett tag till och själva slippa stressen som pulserar ur allas porer vad gäller skolval ;) och att dem skulle ha en bredare utbildning när dem kom upp i åldrarna. Min sambo känner själv att de var väldigt restrikterade och han hade gärna läst mer ämnen han var intresserad av och mindre av de som han var "tvungen" att läsa för att kunna fortsätta till universitet.
  • Mosie
    Suzysuz skrev 2014-03-31 01:53:36 följande:
    En fråga, vad för dokument hade du med dig till Swe? Centerlink mm?

Hmm dokument, jag hade nog inte speciellt mycket. Jag hade Family tax benefit A and B i Australien men aldrig föräldraledigt då de introducerades i samband med att vi flyttade. Det jag fick i Australien påverkade därför inget i Sverige. Vet inte om det gör det nu heller. Är det ett EU land man flyttar från så brukar FK vilja veta vad man fått ut i föräldradagar osv men oss frågade de aldrig.

Jag hade vaccinationsschemat med mig till BVC dock :)
  • Mosie
    Suzysuz skrev 2014-04-03 13:14:15 följande:
    Tack för svar, jag har inte heller haft föräldraledigt, och jag har hört att eftersom det är utanför eu så spelar det ingen roll ändå. Vaccinationsschemat har jag redan packat ner :)

Ja just det aj, jag begärde även ut mina journaler från förlossningarna från sjukhuset, och resultat på andra medicinrelaterade saker.
Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!