Återflytt till Sverige 2014!
Om man är obegränsat skattskyldig i Sverige skall försäljning av lägenhet i utlandet deklareras i Sverige. Gör man en vinst vid försäljningen beskattas den. Om man redan skattat för vinsten i utlandet, så dras den skatten av från den svenska skatten. Om man å andra sidan säljer med förlust dras förlusten från skatten på samma sätt som räntekostnader ("negativ inkomst av kapital").
Obegränsat skattskyldig är du om du bor i Sverige, vistas här i minst sex månader i följd eller har väsentlig anknytning till Sverige. I alla andra fall är du begränsat skattskyldig, vilket förenklat innebär att du inte skattar i Sverige om inte inkomsten kommer från Sverige.
Då vi flyttade från Frankrike behöll vi vårt hus. Vi sålde det när vi redan flyttat till Sverige (och därmed blivit obegränsat skattskyldiga i Sverige), vilket ledde till att vi behövde ta upp försäljningen i vår svenska deklaration.
Om vi istället hade sålt huset när vi fortfarande bodde i Frankrike (och var begränsat skattskyldiga i Sverige), så hade vi inte behövt deklarera försäljningen, eftersom den rörde en fastighet utomlands. Om man är begränsat skattskyldig i Sverige, så fungerar inkomst av kapital, fastighetsförsäljning och förvärvsarbete på samma sätt - så länge det inte finns någon koppling till Sverige.
Jag vet inte om det finns speciella avtal mellan nordiska länder, som gör att det fungerar annorlunda mellan Sverige och Norge, men efter ett långt samtal med Skatteupplysningen, så vet jag att ovanstående stämmer i mitt fall.