• Yohan

Återflytt till Sverige 2014!

Lisa02 skrev 2014-02-28 19:31:32 följande:
    hej!
    Jag ska antagligen också flytta hem men från USA. Har varit här i 6 år men dock varit utskriven så länge också.
    Jag har småbarn med mig hem. Får tyvärr ingen mammapenning så det blir tufft innan den lila börjar dagis.
    Var flyttar du i sverige?

Vad jag förstår är det bara att anmäla sig på f-kassan när man skrivit in sig.
    Varför får du ingen mammapenning? När du bor i Sverige igen så har du rätt till föräldrapenning för dina barn.
  • Yohan
    sillap82 skrev 2014-03-10 11:13:27 följande:
    Hej bodde i Norge i 10 år och flyttade tillbaka till Sverige 2013, mitt bästa tips är att föra in alla pengar man har innan man skriver sig i Sverige , annars kan man åka på an djävla skatte smäll!
    Nej, du behöver aldrig skatta i Sverige om du har tjänat pengarna och skattat i ett land som har dubbelbeskattningsavtal med Sverige (t.ex. Norge). Om skatteverket undrar kan du behöva visa upp lönebesked eller anställningsbevis från din arbetsgivare i utlandet. Men skattade pengar från ett avtalsland ska inte skattas igen i Sverige om du inte kan anses ha bott stadigvarande i Sverige när du arbetade.
  • Yohan

Men det har inget att göra med om man är skriven i Sverige eller inte utan var man faktiskt bor när man tjänar pengar på antingen lön eller försäljning av något. Om du flyttat tillbaka till Sverige är du skattskyldig även om du inte skrivit in dig igen och bor du utomlands (mer än 6 mån) ska du inte skatta i Sverige även om du är inskriven där.

• Yohan
    evaoregon skrev 2014-03-15 15:05:58 följande:
    Det undrar jag också.  Jag känner flera som har gjort så och de har inte trivts bra i Sverige, inte fått jobb (eller väldigt dåliga jobb) och sedan lämnat Sverige igen.  Visst funkar det för en del, men för många blir det en stor besvikelse.  
    Rent ekonomiskt blir det helt klart sämre för oss i Sverige, men vi får mer kvalitetstid för familjeliv. Saker som föräldraledighet, möjlighet till VAB, kortare arbetsdagar, längre semester, mindre stressigt och krävande skolsystem o.s.v. gör att vi får mer tid tillsammans att umgås som en familj om vi bor i Sverige.
  • Yohan
    Tom Araya skrev 2014-03-16 18:15:35 följande:
    Fast om man har det ekonomiskt bra har man ofta friheten att lägga pengar på sådant som gagnar familjen eller rentav gå ner i arbetstid när barnen är små. Eget företag med anställda och som går bra ger också möjligheter till friheter du inte har på ett vanligt 7-16-jobb.

Inte för vår del. Vi bor i ett asiatiskt land och här går man inte ner i arbetstid oavsett vad. Jag är inte egenföretagare heller.
  • Yohan
    evaoregon skrev 2014-03-16 18:28:39 följande:
    Vilket land bor ni i?

Sydkorea.
  • Yohan
    Tom Araya skrev 2014-03-17 03:11:02 följande:
    Varför gör man inte det? Får man inte?

Det kan man inte göra, nej.
Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!