• Suzysuz

Återflytt till Sverige 2014!

Hej! Jag är en svensk tjej som varit bosatt i Australien i drygt 6 år, men nu är det dags att flytta hem till Sverige! Jag kommer flytta tillsammans med min australienska make och våra två barn (1 och 4 år) och jag ber alla hemvändare eller vem som helst som har info inom ämnet om hjälp! Jag säger som alla andra - planen var aldrig att stanna så länge, vi har sagt att vi ska flytta hem varje år, dock har vi alltid fått förhinder, men i år händer det äntligen! Jag har varit i Sverige ett par månader varje år och vi vill vara där permanent nu. Efter att ha pratat med försäkringskassan så sa dom att jag nu måste skriva ut mig, så får jag skriva in mig om några månader igen när vi flyttat för gott. Är det någon som har någon erfarenhet av att registrera sig hos fk igen? Är det bökigt? Jag har inte varit borta mer än 12 månader i sträck, därför är jag inte utskriven från Skatteverket. Det jag har förberett änsålänge är Min man har fått permanent uppehållstillstånd. Mina barn är registrerade och fått sina fyra sista. Vårt äktenskap är registrerat i Sverige. All info, alla råd, allt är välkommet! Tackar på förhand och hoppas på svar!

• Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!
  • Suzysuz
    Lisa02 skrev 2014-03-01 05:01:32 följande:

hej!
    Jag ska antagligen också flytta hem men från USA. Har varit här i 6 år men dock varit utskriven så länge också.
    Jag har småbarn med mig hem. Får tyvärr ingen mammapenning så det blir tufft innan den lila börjar dagis.
    Var flyttar du i sverige?

Vad jag förstår är det bara att anmäla sig på f-kassan när man skrivit in sig.

Hej, va kul att du med ska flytta hem! Vi flyttar till Linköping, det är där min familj bor nu.

Jag har fått brev från Skatteverket med så jag får skriva ut mig för att få skriva in mig.

Jag är nervös att vi inte ska trivas, såklart, men vi har ingen släkt där vi bor och inte mycket vänner heller, jag har varit hemmamamma i fyra år drygt så jag är redo att jobba!

Har du någon utbildning så du kan

få jobb? Jag oroar mig inför jobb då jag inte har vidareutbildning efter gymnasiet...

När flyttar du?
  • Suzysuz
    glenda skrev 2014-03-03 07:07:05 följande:

Jag flyttade tillbaka i december, 10e december för att vara precis, efter 14 år i england.

Jag försöker etablera mig i Stockholm, och med bara 5-6 år i bostadskö och inga pengar till deposit för lån är bostad mitt största problem. Jag och mina två barn bor hemma hos min mamma, hoppas på att kunna hitta ngt passande under sommaren, i första hand hos privatvärd annars börjar jag kolla andra hand. Om det inte funkar får jag helt enkelt flytta till ngt opassande - min kötid räcker till lägenhet i Märsta, Upplands Väsby, vissa områden i Södertälje - men barnen är inskolade på dagis i området vi bor nu hos min mamma så jag tänker först och främst försöka hitta ngt i den här kommunen.

Jag har inte börjat söka boende på allvar än, eftersom jag fortfarande väntar på beslut från FK. Det är inte FKs fel att det tar sån tid (än så länge...) - dom måste se bevis att man inte är socialförsäkrad i annat land, och jag har väntat på de papprena från UK sen jag anmälde min flytt 10e december. Så det är mitt topp tips - fixa de papprena så fort man kan.

Nu vet jag inte hur gamla barnen är, men förskoleplatser tar 3-4 månader att få, så kan vara bra att ställa sig i kö.

Jag var inte utskriven, ungefär av samma anledningar som du, Suzysuz - jag gjorde ingen grej av det och blev inte ombedd att skriva ut och in mig (än så länge...)

Ang. föräldrardagarna - man kan ju ta ut alla på lägstanivå om man inte har SGI dagar för man inte jobbat. Dagarna försvinner inte, och om man får ett jobb så börjas den inkomsten att räknas mot SGI efter 6 månader.

Hej, va bra att man får föräldradagarna, det hade jag inte räknat med!

Hur känner du dig i Stockholm, känns det som du passar in i samhället? Stockholm är ju stort (som Adelaide där jag bor nu) så du kanske har hittat andra hemvändare som du kan umgås med? Linköping har bara över 100 000 invånare så det är en hel del mindre, oroar mig för att vi kommer känna oss lite... Kvävda.

Jag har stått i bostadskö i några år, jag har tillräkligt poäng för att få lägenhet i ett medium populärt område, dock måste man ju kunna visa intyg på jobb mm, än så länge har jag ju inget, jag hoppas att jag hittar ett jobb ganska omgående så att jag kan betala hyra, mat, mm.

Hur visar man intyg på nåt som inte finns? (Socialförsäkring). Inget står ju i mitt namn här pga mitt visum, allt är i pappans namn.

Jag antar att jag får boka in en tid med våran "försäkringskassa", men jag är ju inte ens skriven där.

Är det andra dokument jag ska tänka på inför flytten för att göra det så smidigt som möjligt?
  • Suzysuz
    glenda skrev 2014-03-03 07:07:05 följande:

Jag flyttade tillbaka i december, 10e december för att vara precis, efter 14 år i england.

Jag försöker etablera mig i Stockholm, och med bara 5-6 år i bostadskö och inga pengar till deposit för lån är bostad mitt största problem. Jag och mina två barn bor hemma hos min mamma, hoppas på att kunna hitta ngt passande under sommaren, i första hand hos privatvärd annars börjar jag kolla andra hand. Om det inte funkar får jag helt enkelt flytta till ngt opassande - min kötid räcker till lägenhet i Märsta, Upplands Väsby, vissa områden i Södertälje - men barnen är inskolade på dagis i området vi bor nu hos min mamma så jag tänker först och främst försöka hitta ngt i den här kommunen.

Jag har inte börjat söka boende på allvar än, eftersom jag fortfarande väntar på beslut från FK. Det är inte FKs fel att det tar sån tid (än så länge...) - dom måste se bevis att man inte är socialförsäkrad i annat land, och jag har väntat på de papprena från UK sen jag anmälde min flytt 10e december. Så det är mitt topp tips - fixa de papprena så fort man kan.

Nu vet jag inte hur gamla barnen är, men förskoleplatser tar 3-4 månader att få, så kan vara bra att ställa sig i kö.

Jag var inte utskriven, ungefär av samma anledningar som du, Suzysuz - jag gjorde ingen grej av det och blev inte ombedd att skriva ut och in mig (än så länge...)

Ang. föräldrardagarna - man kan ju ta ut alla på lägstanivå om man inte har SGI dagar för man inte jobbat. Dagarna försvinner inte, och om man får ett jobb så börjas den inkomsten att räknas mot SGI efter 6 månader.

Hej, provar igen då jag tror du missade mitt inlägg :)

Trivs du i Sverige eller känner du sig som en utomjording?
  • Suzysuz
    glenda skrev 2014-03-05 08:10:33 följande:

Förlåt, jag missade inte, tänkte skriva när jag sitter vid dator för det är så irriterande med styckeindelningen, men det händer så sällan att jag har tid att sitta vid dator... Jag känner mig ganska mkt som en utomjording. På ett sätt är det bättre att jag inte har kunnat flytta till ngt eget än eftersom det fortfarande inte känns riktigt, mitt hem är fortf i London, det blir lite mjukstart på ngt sätt. Men det är jobbigt att familjen inte kan vara tillsammans förens jag har en lägenhet - min partner var precis här och hälsade på och det känns skitjobbigt att han åkt. Sen är det en väldigt stor omställning praktiskt för mig, från att inte ha nga måsten i 2.5 år (har varit hemma med barn) till att lämna på dagis, jobba 75%, hämta på dagis... Livet är så inrutat, det finns ingen plats för spontanitet. Mer allmänt så känns det helt klart som om jag inte riktigt passar in, det är ngt med mitt sätt som inte riktigt stämmer in, det kan ju bero på att jag varit borta så länge och att jag har varit borta från vardag, med jobb och rusningstrafik och drinks after work, så länge. Men absolut kan jag tänka mig att det är lättare att vara lite udda i en större stad. Ang hur man bevisar ngt man inte får - jag vet inte hur ni har det, men finns ngt motsvarande Skatteverket så kan du kanske be dom im ngt slags intyg på att du inte får pengar av dom / vad för pengar din man får / och när dessa slutar betalas ut. Dom fixar säkert det ändå, försäkringskassan, men det kanske dröjer lite längre.
    Hej, ja jag vet vad du menar, jag har varit hemmamamma i drygt fyra år, inga tider att passa, ta dagen som den kommer.. Har vi tråkigt åker vi ner till havet, tar en picknick på stranden, myser på café vad som helst. Min man är även egenföretagare så vi har kunnat vara väldigt flexibla med allt. Men mina barn har ingen släkt här och familj är viktigt så vi flyttar ändå.

Jag är dock livrädd att gå från eget hus, eget företag, hemmamamma mm mm till alla Sveriges måsten och regler.

Jag kommer med få åka innan min man för att få igång livet, jobb, lägenhet.

Har du kollat om det finns fler hemvändare nära dig? Jag kommer kolla upp det och i värsta fall ligger inte Sthlm så långt bort från Linköping, jag tror det kunde göra oss gott att träffa folk som är eller har varit i samma situation, ens tankesätt har ändrats en hel del sen man lämnade Sverige.

När kommer din man att kunna flytta till er?
  • Suzysuz
    Mosie skrev 2014-03-06 22:52:43 följande:
    Låter som mig en gång i tiden ;)
    Bodde i Perth i 10 år, var SAHM i 4 år innan vi bestämde oss för att flytta till Sverige. Sambon hade eget företag och allt var väldigt lättsamt och enkelt, speciellt med tanke på klimatet.

För 3 år sedan gjorde vi flytten. Barnen var registrerade, hade svenska pass (med samordningsnummer) och jag har varit utskriven från FK och Skatteverket sen 9 år tillbaka. Sambon skaffade permanent uppehållstillstånd och sen åkte vi. Det första vi gjorde var att knalla in hos skatteverket och folkbokföra oss, sen gick vi till försäkringskassan och hade möte och skrev in oss där, det tog ungefär en månad tills vi fick första barnbidraget (retroaktivt från när vi folkbokförde oss), sen skrev vi in oss hos arbetsförmedlingen bara för att... Barnen satte vi i kön för förskola från första dagen också, men vi kunde ha skrivit in dem innan (jag mailade dem innan vi flyttade och frågade och dem behövde egentligen barnens personnummer men var flexibla). Det tog 2 månader innan vi fick plats på förskolan. Vi bodde hos mina föräldrar i 6 månander innan vi hittade lägenhet att hyra och efter 1 och ett halvt år köpte vi hus. Vi fick fulla föräldradagar för båda barnen, men som sagt första 180 är grundnivåbeloppet eftersom vi inte jobbat i sverige innan barnen föddes. Dagarna får användas tills dess att dem fyller 8 eller slutar 1a klass.

Fråga om det är något, jag har som sagt nyligen gjort allt detta :D
    Hej mosie!

Ja det låter precis som oss nu! Vad kul!

Kan din man svenska nu? Gick han SFI? Hur känns det att arbeta och inte vara hemma med barnen?

Tycker ni att det svenska samhället har accepterat/välkomnat er?

Tusen frågor!

Vart bor ni?
  • Suzysuz

Låter bökigt med alla skatter!

Vi kommer sälja allt vi har här i Australien innan vi flyttar till Sverige, och föra över pengarna till svenskt konto. Då har vi ju skattat på det i Australien och då slipper vi förhoppningsvis skatta för det i Sverige. Jag är utskriven från Sverige ändå nu så då lär jag inte ha någon skatteskyldighet.

• Suzysuz
    Mosie skrev 2014-03-10 19:42:17 följande:

Vi bor i Luleå, var ska ni flytta?
    Sambon kunde svenska på en tvåårings nivå när vi flyttade så han började med SFI ganska så snart vi kom, han skrev in sig på en gång och fick vänta kanske en månad innan nästa kurs skulle börja som han hoppade på då. Han började i SFI C kurs om jag inte missminner mig. beroende på vilket visum och vilket land man kommer till sverige från så kan man få en bonus om man genomför två kurser på SFI inom ett år. Sambon gjorde C och D kursen klar på 7 månader och fick då 12000kr som bonus. Under D kurser fick vi också nys om instegsjobb vilket är tillgängligt för invandrare utanför EU. Då läste han på SFI 50% och hittade en arbetsgivare som ville ha honom 50%. Arbetsförmedlingen betalade då majoriteten av hans lön och arbetsgivaren resten. Han är kvar på detta jobb än idag och är en uppskattad och respekterad medarbetare. Jobbet hjälpte honom jättemycket med Svenskan. Fikarasterna var jobbigast tyckte han, för då var det så många konversationer samtidigt med massor med nya ord :)

För oss har det gått bra, det har varit en omställning att gå från att vara en SAHM till att jobba 100%. Jag började jobba efter 3 månader och jobbade 100% i 8 mån för att få mitt SGI räknat på lönen, sen har jag jobbat 90% bara för att ha lite mer flexibilitet med trötta barn på morgonen. Att behöva passa tider på morgonen var kanske det jobbigaste för barnen, dem är inte morgonmänniskor.

För oss har det flytit på ganska så bra och det mesta har bara varit positivt. Folk är nyfikna när man säger att man bott i australien i 10 år och Sambon som även är gym instruktör har hittat sina intressen och kommit in i både jobb och socialliv ganska så lätt, vilket såklart underlättar.
    Vi flyttar till linköping!

Vad roligt att ni trivs bra! Min man är redan medlem i en sportklubb (han spelade med dom förra året, cup i Gbg mm), så det känns skönt att han redan har något att göra och folk som träffat honom förr, son "egna" grupp med bekanta.

Det där med SFI lät väldigt intressant, det ska han se till att plugga ordentligt, alla bäckar "små" hjälper såklart!

Har ni kunnat köpa eller hyr ni?

Mina barn är inga morgonmänniskor heller, men det får lösa sig, vilken omställning det kommer bli.. Dock är jag trött på att bara gå hemma och inte tjäna pengar eller ha ett eget liv så det ska bli skönt med.

Min man är utåtriktad och positiv så jag tror att han löser det.

Jag skulle kunna flytta idag men vi har lite att greja med först!
  • Suzysuz
    evaoregon skrev 2014-03-16 00:35:58 följande:
    Det undrar jag också.  Jag känner flera som har gjort så och de har inte trivts bra i Sverige, inte fått jobb (eller väldigt dåliga jobb) och sedan lämnat Sverige igen.  Visst funkar det för en del, men för många blir det en stor besvikelse.  
    Anledningen till att vi flyttar till Sverige (vi bor i Australien, har eget hus, företag) är för att det är just DET vi har, jobb och hus. Min man har eget företag så han jobbar fysiskt 5-6 dagar i veckan och svarar sen i telefon/skriver mail på "fritiden". Jag är hemmamamma till en Ettåring och en fyraåring. De vänner jag har har flyttat från där vi bor (3.5-9 timmar med bil), mannens familj bor 9 timmar bort i en by med 800 pers där de har affär öppen 7 dagar i veckan, så dom ser vi aldrig, dom är vår enda familj här. Hade vi inte haft barn hade vi inte flyttat tillbaka. Men skolgången är bra i Sverige, jämställdheten är bättre, och vi kan bo i samma stad som släkt och vänner, dagis är billigt så vi kan båda jobba utan att förlora pengar på det, (här får man mindre bidrag ju mer man jobbar, dagis kostar per dag per barn 510kr utan något bidrag).

Detta är ju bara vår anledning. Australien står för bättre sjukvård, bättre väder och fräscha gratis offentliga toaletter överallt. Sverige står för familj, kärlek och valmöjligheter. I mitt fall :) men det är inget lätt val.
  • Suzysuz

Min man driver sitt egna företag och tjänar så vi klarar oss men han tjänar inte mer här (Australien) än vad han skulle göra i sverige inom samma yrke, det är ganska lika här som där. Enda skillnaden är att jag skulle kunna jobba i Sverige med och inte behöva lägga hela lönen på dagisutgifter. Sverige är ett väldigt bra land att bo i om man har barn, det har satsats på familjer och Australien är absolut inte i närheten.

Jag tror de flesta som flyttar tillbaka efter att dom fått barn gör det för att bo nära familjen.

• Suzysuz
    Tom Araya skrev 2014-03-18 01:41:05 följande:
    Skolan har generellt sett blivit sämre i Sverige, men variationerna i kvalitet har också blivit större, först i och med kommunaliseringen av skolan och sedan vidare via privata alternativ. Så det finns bra skolor fortfarande här.
    Min son är fyra och går i småskolan (som sexårs) två heldagar i veckan och en halvdag varannan vecka. Det gillar jag, men nästa år när han blir fem då börjar, som mosie förklarade, allvaret... Och jag tycker med att det är för ungt. Läxor vid fem årsålder, njae va...

Men jag har en mamma som jobbar inom kommunen och hon hör ett och annat om svenska skolor och allt låter inte bra, unga under 10 år som skiter i vad lärarna säger (dålig respekt för andra) och de som vill plugga och ej bli störda får ta på sig hörlurar. Det låter inget bra alls!

Fast ändå, skolan i Sverige väljer jag ALLTID framför skolan här för fy fasen vad tråkigt det är att göra luncher kvällen innan ;)
  • Suzysuz
    Mosie skrev 2014-03-17 22:42:23 följande:

Där får barnen inte vara barn, dem börjar skola från 4 år (kan även börja tidigare), dem har kl 9-15 skoldagar från 4 eller 5 års ålder (beroende på vilken stat) med lektioner där dem förväntas sitta stilla och räcka upp handen. Hysterin kring skola är oerhörd, privat vs public, man ska bo i rätt område, man ska vara aktiv förälder i skolan (vilket är svårt om man jobbar)  man ska som förälder köra och hämta (vilket gör att man kan inte jobba fulltid även om man skulle jobba när barnen börjar skolan). De måste välja väldigt tidigt vad dem ska bli när dem blir stor, dvs de måste läsa vissa specifika ämnen ibland redan på högstadienivå för att sen kunna fortsätta på gymnasienivå (TEE) för att sen kunna komma in på universitetet. De läser 6 ämnen på gymnasienivå, så det är ganska så snävt och det är en generell stress över att välja rätt för att hamna rätt i karriären.

Vi ville att barnen skulle få vara barn ett tag till och själva slippa stressen som pulserar ur allas porer vad gäller skolval ;) och att dem skulle ha en bredare utbildning när dem kom upp i åldrarna. Min sambo känner själv att de var väldigt restrikterade och han hade gärna läst mer ämnen han var intresserad av och mindre av de som han var "tvungen" att läsa för att kunna fortsätta till universitet.
    En fråga, vad för dokument hade du med dig till Swe? Centerlink mm?
  • Suzysuz
    Mosie skrev 2014-04-03 21:06:09 följande:

Hmm dokument, jag hade nog inte speciellt mycket. Jag hade Family tax benefit A and B i Australien men aldrig föräldraledigt då de introducerades i samband med att vi flyttade. Det jag fick i Australien påverkade därför inget i Sverige. Vet inte om det gör det nu heller. Är det ett EU land man flyttar från så brukar FK vilja veta vad man fått ut i föräldradagar osv men oss frågade de aldrig.

Jag hade vaccinationsschemat med mig till BVC dock :)
    Tack för svar, jag har inte heller haft föräldraledigt, och jag har hört att eftersom det är utanför eu så spelar det ingen roll ändå.

Vaccinationsschemat har jag redan packat ner :)
  • Suzysuz
    Mosie skrev 2014-04-06 06:27:48 följande:

Ja just det aj, jag begärde även ut mina journaler från förlossningarna från sjukhuset, och resultat på andra medicinrelaterade saker.
    Ok, det kanske är bra att ha med sig ja. Smart! Det blir lite att fixa med!
Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!