• Tom Araya

Återflytt till Sverige 2014!

Ni som har haft ett väl etablerat liv med umgänge, skola, arbete (även om det bara är partnern) och i vissa fall även hus, företag och annan egendom det landet ni bott i under många år, vilket/vilka är skälen till att ni valt att ge upp allt detta för att flytta till Sverige?

Min uppfattning är att många av de länderna som nämns (Australien, GB, Norge m.fl) inte är dåliga länder att bo och leva i.

• Tom Araya
    Yohan skrev 2014-03-15 16:37:25 följande:
    Rent ekonomiskt blir det helt klart sämre för oss i Sverige, men vi får mer kvalitetstid för familjeliv. Saker som föräldraledighet, möjlighet till VAB, kortare arbetsdagar, längre semester, mindre stressigt och krävande skolsystem o.s.v. gör att vi får mer tid tillsammans att umgås som en familj om vi bor i Sverige.
    Fast om man har det ekonomiskt bra har man ofta friheten att lägga pengar på sådant som gagnar familjen eller rentav gå ner i arbetstid när barnen är små. Eget företag med anställda och som går bra ger också möjligheter till friheter du inte har på ett vanligt 7-16-jobb.
  • Tom Araya
    Yohan skrev 2014-03-17 02:51:58 följande:

Inte för vår del. Vi bor i ett asiatiskt land och här går man inte ner i arbetstid oavsett vad. Jag är inte egenföretagare heller.
    Varför gör man inte det? Får man inte?
  • Tom Araya

Jag vill påpeka att jag med mina frågor inte menar att kritisera någon här, utan jag är genuint intresserad.

Jag känner personer som utvandrat från Sverige till USA, GB, Tyskland, Australien m.fl. Några har på senare tid valt att flytta tillbaka, av olika skäl.

Ämnet är mycket intressant.

• Tom Araya
    evaoregon skrev 2014-03-17 14:57:46 följande:
    Vi bor i USA och barnen började skolan när de var fem år.  Att föräldrar hjälper till i skolan är väldigt vanligt även här.  Jag tycker att den amerikanska skolan är betydligt bättre än den svenska.  Jag känner många som jobbar inom den svenska skolan och de är inte precis lyriska om man säger så...
    Skolan har generellt sett blivit sämre i Sverige, men variationerna i kvalitet har också blivit större, först i och med kommunaliseringen av skolan och sedan vidare via privata alternativ. Så det finns bra skolor fortfarande här.
  • Tom Araya
    glenda skrev 2014-03-18 13:04:20 följande:
    Tom Araya - det handlar ju också om att man som utflyttad har fler än ett hemland. För de flesta spelar det ingen roll om man varit borta 5, 15 eller 25 år - man är ju fortf svensk, även om man har ett liv och en identitet i ett annat land också. Sen är det inte konstigt för utlandssvenskar att flytta land - vi har ju redan lämnat ett land där vi varit etablerade en gång när vi lämnade Sverige, så det känns inte så främmande att göra det igen.
    Du har flera poäng som jag normalt sett inte tänker på. Men många som är födda och uppväxta i Sverige och har flyttat till annat land gör det ofta för jobb eller livspartner. De som flyttar som singlar för jobbet träffar ofta en partner i det nya landet. När man då väljer att flytta till Sverige igen så är det inte bara en själv det hänger på, utan det är jobb, partner från annat land, barn som är födda och haft sin uppväxt i annat land o.s.v.
    Det är därför jag undrar och önskar få mer detaljer kring beslutet, grunder och hur man löser praktiska saker.
Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!