• evaoregon

Återflytt till Sverige 2014!

Tom Araya skrev 2014-03-15 03:32:09 följande:
    Ni som har haft ett väl etablerat liv med umgänge, skola, arbete (även om det bara är partnern) och i vissa fall även hus, företag och annan egendom det landet ni bott i under många år, vilket/vilka är skälen till att ni valt att ge upp allt detta för att flytta till Sverige?

Min uppfattning är att många av de länderna som nämns (Australien, GB, Norge m.fl) inte är dåliga länder att bo och leva i.
    Det undrar jag också.  Jag känner flera som har gjort så och de har inte trivts bra i Sverige, inte fått jobb (eller väldigt dåliga jobb) och sedan lämnat Sverige igen.  Visst funkar det för en del, men för många blir det en stor besvikelse.  
  • evaoregon
    Yohan skrev 2014-03-15 16:37:25 följande:
    Rent ekonomiskt blir det helt klart sämre för oss i Sverige, men vi får mer kvalitetstid för familjeliv. Saker som föräldraledighet, möjlighet till VAB, kortare arbetsdagar, längre semester, mindre stressigt och krävande skolsystem o.s.v. gör att vi får mer tid tillsammans att umgås som en familj om vi bor i Sverige.
    Vilket land bor ni i?
  • evaoregon
    Mosie skrev 2014-03-17 13:12:23 följande:

Där får barnen inte vara barn, dem börjar skola från 4 år (kan även börja tidigare), dem har kl 9-15 skoldagar från 4 eller 5 års ålder (beroende på vilken stat) med lektioner där dem förväntas sitta stilla och räcka upp handen.
    Vi bor i USA och barnen började skolan när de var fem år.  Att föräldrar hjälper till i skolan är väldigt vanligt även här.  Jag tycker att den amerikanska skolan är betydligt bättre än den svenska.  Jag känner många som jobbar inom den svenska skolan och de är inte precis lyriska om man säger så...
Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!