• AnnaLina

Ljudkänslig?

Hallå,
    jag undrar hur ljudkänsliga bebisar är?

Min dotter är 6 veckor och hon är ju med oss jämt, är i vardagsrummet när TV:n är på och vi pratar m.m. Alltså "normal" ljudnivå. Men nu undrar jag om hon kan bli störd av alla ljud eller om hon inte bryr sig om det?

Hon sover ju bra men inte så långa perioder på dagarna.

Hur ljudkänsliga är bebisar egentligen? Någon som vet?

• Svar på tråden Ljudkänslig?
  • lottaliza

På vår föräldrautbildning påpekade barnmorskan hur mycket ljud småbarn faktiskt tål - tarmljuden och liknande i magen kan komma upp i massa decibel, så det är deras "naturliga miljö". Det är dessutom jättebra att de vänjer sig vid att ha ljud omkring sig, annars kan de bli lättstörda.

Min dotter har alltid varit som lugnast med mycket ljud omkring sig (dock ej vissa "hårda" och plötsliga ljud, dessa kan skrämma). Fast jag antar att det kan vara olika från barn till barn. Du märker nog vad din dotter gillar och inte!

• Mandy

Jättebra att vänja henne vid ljud! Så jobbigt att ha en bebis som man måste viska runt och sänka tvn inför. Går man ute med vagnen så kan det ju vara ganska hög ljudvolym inne i stan men bebisen sover bra ändå.

• JadziaDax

Bebisar, ungefär upp till 6 månader, sover oavsett ljudnivå. Undantag extremt höga smällar och plötsliga ljud naturligtvis. Har man vant barnen innan ca ett halvår med att vara med och att TV och (andra barn) ljud hörs så brukar det inte bli något problem när barnen är större. Att börja sänka ljudet och koppla ur dörrsignaler etc är det dummaste man gör. Att din dotter inte sover så långa stunder har inget med ljuden att göra utan beror på hennes egen dygnsrytm, magknip etc. En del sover mycket och en del lite, en del har fasta rutiner från början och en del får det i stort sett aldrig :-P Min dotter som nu är drygt året vaknar inte ens då vår hund skäller och störs aldrig av väckarklockan på morronen, det är ljud som alltid funnits.

Svar på tråden Ljudkänslig?