• Anonym (är ingen bank)

Lånade ut pengar till min syster. Nu vill hon låna mer.....

Min lillasyster gjorde slut med sin kille efter flera år. Det var hon som valde att lämna honom. Jag lånade då ut 10.000 kr till min syster så hon skulle kunna betala alla småkrediter som hon gjorde och nu har hon bara privatskulden till mig och annat på nästan lika mycket.

Hon sa att hon inte skulle låna mer pengar förrän hon betalt tillbaka. Hon bor nu hemma hos en kompis och lever på soc.

I torsdags fick jag ett sms från henne om jag kunde låna ut pengar 1000 kr tills idag tisdag då hon skulle få pengar av soc. Hennes kompis hade redan bokat och betalt kryssningen men kompisen kunde inte ligga ute med de pengarna till tisdagen.

Jag sa nej även om min syster sa att jag skulle få tillbaka de pengarna inom kort. Hon blev skitsur och la på luren.

Nu fick jag veta att hon lyckats få 1000 kr av. av vår mormor mot att säga att hon skulle betala av på skulden till mig.

När jag nu ringde upp min syster påstår hon att fick pengarna av vår mormor för att göra något kul. Hon menar att vår mormor måste ha missförstått henne.

Min syster valde alltså att dra på kryssning istället för att betala av på sina skulder.

Sen även ljuga för att få pengar till det. Vår mormor har inte så mycket pengar heller.

• Svar på tråden Lånade ut pengar till min syster. Nu vill hon låna mer.....
  • asta66

Tycker att det var bra att du inte lånade ut mer pengar till din syster. Av tre anledningar: Din egen då det nog kan dröja innan du får igen dem. Hennes för att hon måste lära sig att ta ansvar för sig själv och sin ekonomi. Och till sist eran inbördes relation. Låt henne klara sig utan dig ekonomiskt i framtiden.

• Anonym (H)

Hoppas du berättar för er mormor vad som har hänt , annars lär hon lura henne på mer pengar på samma sätt. Ge inte din syster pengar , det är också för hennes bästa i långa loppet. Hon verkar väldigt omogen och oansvarig , och det lär inte ändras om hon alltid får hjälp istället att få lösa sina problem själv.

• Anonym (är ingen bank)

Min syster hade sagt till vår mamma att hon inte fattade varför jag var sur på henne. Hon hade tydligen frågat vår mamma om pengar till kryssningen också men vår mamma sa att hon inte hade några pengar att låna ut men om hon haft det skulle hon lånat ut till min syster men att hon fick igen dem några dagar senare. Hon menade att klart min syster ville ut och roa sig nu när hon nu var singel efter ett mångårigt förhållande.

Sen sa hon att du är väl inte behov att de pengarna du lånade ut till din syster just nu. Jag tog av mina sparpengar som jag sparar för att kunna köpa en lägenhet.

Jag lånade ut pengarna till min syster så hon bara skulle ha 2 lån att betala på och slippa riskera att hamna hos KF.

• asta66
    Anonym (är ingen bank) skrev 2014-02-25 11:32:16 följande:
    Min syster hade sagt till vår mamma att hon inte fattade varför jag var sur på henne. Hon hade tydligen frågat vår mamma om pengar till kryssningen också men vår mamma sa att hon inte hade några pengar att låna ut men om hon haft det skulle hon lånat ut till min syster men att hon fick igen dem några dagar senare. Hon menade att klart min syster ville ut och roa sig nu när hon nu var singel efter ett mångårigt förhållande.

Sen sa hon att du är väl inte behov att de pengarna du lånade ut till din syster just nu. Jag tog av mina sparpengar som jag sparar för att kunna köpa en lägenhet.

Jag lånade ut pengarna till min syster så hon bara skulle ha 2 lån att betala på och slippa riskera att hamna hos KF.

Det är väl irrelevant om du har behov av dina pengar eller inte. De är just enbart dina. Din syster hade ju inget behov av dem heller. Att hon vill roa sig är ju en önskan och inget man måste göra.
  • Anonym (bnvc)

omg, vem lurar sina anhöriga på pengar på det viset för att åka iväg och roa sig på finlandsfärjan?! har din syster flippat helt efter brytningen med sin kille eller har hon alltid varit så här manipulativ och oansvarig?

Min syster är på liknande sätt. Orsaken är enkel - hon tillåts vara på det viset - hon behöver bara hota med att hon kommer hamna hos kronofogden om inte lättlurade släktingar "lånar" ut pengar till henne (dvs ger henne pengar eftersom hon inte betalar tillbaka). Hon har helt enkelt inte "råd" att betala tillbaka pengarna - men det hade i och för sig inte jag heller haft råd med ifall jag köpte dyra lyxprylar och slösade pengar på dyra drinkar på krogen varenda helg! Så tacka fasen för att hon inte har råd med hyran eller betala av på sina privatlån under dessa premisser...  hon förstår nog inte själv hur illa hon beter sig då hon ser det som en självklarhet att folk hjälper henne med både det ena och det andra på det sätt alla alltid har gjort (hon har någonting "hjälplöst" över sig trots att hon är fullt kapabel att ta hand om sig själv och det där till synes hjälplösa anspelar hon gärna på för att få sin vilja igenom).

• asta66
    Anonym (bnvc) skrev 2014-03-02 11:57:43 följande:
    omg, vem lurar sina anhöriga på pengar på det viset för att åka iväg och roa sig på finlandsfärjan?! har din syster flippat helt efter brytningen med sin kille eller har hon alltid varit så här manipulativ och oansvarig?

Min syster är på liknande sätt. Orsaken är enkel - hon tillåts vara på det viset - hon behöver bara hota med att hon kommer hamna hos kronofogden om inte lättlurade släktingar "lånar" ut pengar till henne (dvs ger henne pengar eftersom hon inte betalar tillbaka). Hon har helt enkelt inte "råd" att betala tillbaka pengarna - men det hade i och för sig inte jag heller haft råd med ifall jag köpte dyra lyxprylar och slösade pengar på dyra drinkar på krogen varenda helg! Så tacka fasen för att hon inte har råd med hyran eller betala av på sina privatlån under dessa premisser...  hon förstår nog inte själv hur illa hon beter sig då hon ser det som en självklarhet att folk hjälper henne med både det ena och det andra på det sätt alla alltid har gjort (hon har någonting "hjälplöst" över sig trots att hon är fullt kapabel att ta hand om sig själv och det där till synes hjälplösa anspelar hon gärna på för att få sin vilja igenom).
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (är ingen bank) skrev 2014-02-25 10:30:56 följande:
    Min lillasyster gjorde slut med sin kille efter flera år. Det var hon som valde att lämna honom. Jag lånade då ut 10.000 kr till min syster så hon skulle kunna betala alla småkrediter som hon gjorde och nu har hon bara privatskulden till mig och annat på nästan lika mycket. Hon sa att hon inte skulle låna mer pengar förrän hon betalt tillbaka. Hon bor nu hemma hos en kompis och lever på soc. I torsdags fick jag ett sms från henne om jag kunde låna ut pengar 1000 kr tills idag tisdag då hon skulle få pengar av soc. Hennes kompis hade redan bokat och betalt kryssningen men kompisen kunde inte ligga ute med de pengarna till tisdagen. Jag sa nej även om min syster sa att jag skulle få tillbaka de pengarna inom kort. Hon blev skitsur och la på luren. Nu fick jag veta att hon lyckats få 1000 kr av. av vår mormor mot att säga att hon skulle betala av på skulden till mig. När jag nu ringde upp min syster påstår hon att fick pengarna av vår mormor för att göra något kul. Hon menar att vår mormor måste ha missförstått henne. Min syster valde alltså att dra på kryssning istället för att betala av på sina skulder. Sen även ljuga för att få pengar till det. Vår mormor har inte så mycket pengar heller.
    Hon säger att ska få pengar från soc och behöver låna 1000:- av dig för att köpa biljett till en kryssning eftersom det måste betalas innan pengarna från soc kommer. Hon tänker alltså använda socialbidraget för att åka på kryssning? Hon ska inte ha socialbidrag om hon har råd med sånt. Eller är det något jag inte fattat?
Svar på tråden Lånade ut pengar till min syster. Nu vill hon låna mer.....