• ALLIEVERDO

Tips på enkel billig förrätt, helst i dessertkål/glas :-)

Hej,

ska göra en kycklinggryta och halloncheesecake + nougatmuffins med chokladdessert.

NU ska jag komma på nåt som inte mättar för mycket som förrätt, men som ändå är lite fint.

Gärna väldigt ekonomiskt, då vi inte har så bra ställt denna månaden ( myyyycket utgiter för 30års firande mm:).. Var inne på Bruschetta, men maken tyckte nog det va lite tråkigt..hmm.. men så kollad ejag på räkcoctail för det va kul att ha i dessertskålar/glas jag fick i julas på fot, så de kan bära lite ihop med bålen de får i början som välkomstdrink. (ska bjuda mina faddrar på tre rätters nu när hon fyllt 60, men valt att inte bli firad hehe)
    Men när jag läste på räkcoctail så drog ju småsummorna i väg till mer summor just för det va såå mycket saker i som man bara köper just för det..
    så försöker hitta på nåt annat..eller hitta annat recept med mindre sådant i..

tiiips

• Svar på tråden Tips på enkel billig förrätt, helst i dessertkål/glas :-)
  • Barnlangtan

Jag tänker också tipsa om kantarellsoppa! Billigt, enkelt att göra och de flesta tycker om det. Om man vill så kan man enbart göra kantarellsoppa, kan även serveras med "oststänger" (vet inte vad det heter egentligen..), knaperstekt bacon/fläsk eller kanske lite gravat, rökt eller torkat nötkött eller renkött.

Seize The Day - BF 15 april 2014
  • ALLIEVERDO

Hmm, min man var inne på nåt med soppa först.. :) men han funderade på om det blev för likt grytan om det va soppa?..

• Defeateris

En skagenröra/räkcocktail behöver ju inte bli så dyr.. Jag brukar göra min på färska räkor för att de smakar mer, men man kan ju "fuska" och köra kanske hälften/hälften färska räkor (spara ett par till garnering också) och frysta räkor. Skala och skär i lite mindre bitar, lägg i en skål. Hacka en rödlök fint och lägg i skålen. Häll på lite creme fraiche och rör runt - ha mindre creme fraiche än du tror från början för det blir lätt lite väl blött annars. Släng i lite hackad dill (enklast och billigast tror jag är att köpa fryst). Om man vill/har råd kan man även slänga i lite röd stenbitsrom och röra ner, men gör det då på slutet annars mosas den gärna och så blir det bara rosa av det.. Salt och vitpeppar efter smak och behag. Lägg i serveringsskålarna och servera med toastbröd rostat i ugnen med vitlökssmör på, skurna i trekanter. (Glöm inte att toppa med de sparade räkorna också..och kanske en liten klyfta citron?)

Annars är som sagt svampsoppa en idé - trattkantareller kan ju bli dyrt om man inte har hemma men det funkar ju bra med en annan svamp också om alla gillar det. Spetsa gärna med lite konjak eller sherry för extra fin smak, och naturligtvis med grädde.. Annars kan du också köra på en jordärtskockssoppa - riktigt gott..

Du kan ju också göra det ganska enkelt och servera en snygg sallad i glasen - en blandad grönsallad som du toppar med någon variant av ost som du och de andra gillar kanske? Hyvlad parmesan och balsamvinäger är en variant, chevre och fikon en annan.. Eller kanske lite rökt lax?

Om du ska frångå glasidén kan du ju annars servera just en laxtoast - lite rökt/gravad lax, lite avocado och lite räkor kanske? Då har du ju också klassikern med baconlindad grön sparris (billig på ICA just nu, i alla fall här..) eller bara sparris med hyvlad parmesan och balsamvinäger. Eller kokta rödbetor med lite chevre och fikon.. Det borde man i och för sig också kunna köra i coupeglas om man vill..

• ALLIEVERDO
    Defeateris skrev 2014-02-25 18:05:48 följande:
    En skagenröra/räkcocktail behöver ju inte bli så dyr.. Jag brukar göra min på färska räkor för att de smakar mer, men man kan ju "fuska" och köra kanske hälften/hälften färska räkor (spara ett par till garnering också) och frysta räkor. Skala och skär i lite mindre bitar, lägg i en skål. Hacka en rödlök fint och lägg i skålen. Häll på lite creme fraiche och rör runt - ha mindre creme fraiche än du tror från början för det blir lätt lite väl blött annars. Släng i lite hackad dill (enklast och billigast tror jag är att köpa fryst). Om man vill/har råd kan man även slänga i lite röd stenbitsrom och röra ner, men gör det då på slutet annars mosas den gärna och så blir det bara rosa av det.. Salt och vitpeppar efter smak och behag. Lägg i serveringsskålarna och servera med toastbröd rostat i ugnen med vitlökssmör på, skurna i trekanter. (Glöm inte att toppa med de sparade räkorna också..och kanske en liten klyfta citron?)

Annars är som sagt svampsoppa en idé - trattkantareller kan ju bli dyrt om man inte har hemma men det funkar ju bra med en annan svamp också om alla gillar det. Spetsa gärna med lite konjak eller sherry för extra fin smak, och naturligtvis med grädde.. Annars kan du också köra på en jordärtskockssoppa - riktigt gott..

Du kan ju också göra det ganska enkelt och servera en snygg sallad i glasen - en blandad grönsallad som du toppar med någon variant av ost som du och de andra gillar kanske? Hyvlad parmesan och balsamvinäger är en variant, chevre och fikon en annan.. Eller kanske lite rökt lax?

Om du ska frångå glasidén kan du ju annars servera just en laxtoast - lite rökt/gravad lax, lite avocado och lite räkor kanske? Då har du ju också klassikern med baconlindad grön sparris (billig på ICA just nu, i alla fall här..) eller bara sparris med hyvlad parmesan och balsamvinäger. Eller kokta rödbetor med lite chevre och fikon.. Det borde man i och för sig också kunna köra i coupeglas om man vill..
    Tack för förslagen

Jag funderar på det med sallad och parmesan typ.. själva maten och efterrätten kommer göra en rejält mätt så behöver va något lätt först. ska fråga maken om han kan komma på nåt bra gällande det (jag är suuuuperkräsen..äter typ inget, så är svårt för mig att tänka mig in i saker:)
  • Unis

Advodo och räkor med lite salladsblad är en lätt & god förrätt och behöver inte bli så dyr.

Laddar upp en bild som lockar kanske lockar.

Advokado är bra förrätt som går att göra många goda saker med.
  • ALLIEVERDO
    Unis skrev 2014-02-25 21:31:29 följande:

Advodo och räkor med lite salladsblad är en lätt & god förrätt och behöver inte bli så dyr.

Laddar upp en bild som lockar kanske lockar.

Advokado är bra förrätt som går att göra många goda saker med.
    Ah :) jag hittade nåt liknande med advokado och annat i jag ska testa :) hoppas det blir en hit
Svar på tråden Tips på enkel billig förrätt, helst i dessertkål/glas :-)