Blir missbrukare någonsin helt friska??
Tycker du har en bedrövlig syn på missbrukare. Jag har full förståelse att du är förtvivlad och upprörd över hur pappan till din barn beter sig, men jag blir lite illamående över hur du skriver "äckelpäckelalkisar" och "mega-äcklig pundare". Det är inte okej att tala om en grupp människor på det viset. Missbruk är en sjukdom som är genetisk betingad och utlöses av stress, trauman eller stora, snabba omställningar i livet.
Själv ser jag mig som en nykter narkoman: jag kommer aldrig bli en "icke-narkoman", men jag kommer att kunna vara nykter. Missbruket kommer ständigt att influera mitt liv på olika sätt men jag kan själv välja vilken väg jag ska gå.
Nu tänker jag utgå från att din historia är 100% sann. Jag vet av erfarenhet att människor som ser på ett missbruk "utifrån" tenderar att överdriva, övertolka och lägga in egna moraliska och känslomässiga värderingar i sin uppfattning av situationen. Det är väldigt lätt hänt ifall en inte har egen erfarenhet av hur missbruk fungerar och det leder inte sällan till att situationen beskrivs som mycket mer upprörande och hemsk än vad den egentligen är. Resultatet kan i olyckliga fall bli att missbrukaren inte får den hjälp hen egentligen behöver utan en sorts "superspecial-instatsstyrka" som istället för att hjälpa ofta stjälper eftersom missbrukaren omyndighetsförklaras och ses ner på. En person med ett "lätt missbruk" kan tyvärr få ett svårare missbruk efter kontakt med myndigheter eftersom förväntningarna på hen är att hen ska ha mycket svår problematik - självuppfyllande profetia brukar det kallas. Dessutom kan det lätt bli så att en ger upp kampen eftersom ingen verkar tro eller lita på en ändå.
Jag tror det absolut är möjligt för ditt ex att leva ett "normalt liv" men det är av yttersta vikt att han får behandling först. Dock är det nästan viktigare att behandlingen motsvarar hans missbruk, av anledningar jag beskrivit ovan.
Det är JÄTTEVIKTIGT att du inte tar på dig ansvaret själv: en missbrukare är expert på att manipulera och du blir medberoende på nolltid. Det MÅSTE finnas minst en utomstående person med i spelet, förslagsvis en samtalskontakt för både dig och honom.
Hade bara läst TS när jag skrev detta så det kanske är helt irrelevant men postar i alla fall.
Lycka till med allt!!!!