Inlägg från: Anonym (Skötare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skötare)

Blir missbrukare någonsin helt friska??

Jag har inte läst igenom allas svar så risken att jag säger något som någon annna redan nämnt är stor.
    Jag jobbar som skötare inom psykiatrin inriktat på missbruks och beroende vård som jobbar med abstinensbehandling, alltså inte ett behandlingshem, i södra Mitten Sverige.

En person som missbrukar olika typer av droger kan absolut bli ren, och fixa livet efter, bara man får rätt behandling som passar individen, och då finns de hundratals olika behandlingshem i hela Sverige. Men främst så måste de finnas motivation hos den som missbrukar, motivation att ha ett bättre liv och komma ifrån droger. Detta kan vara oerhört svårt för många om större delen av ens kontaktnät också är missbrukare. Ibland kan de hjälpa att flytta till annan ort. Har mött många som gjort det för att lättare bryta kontakter och bryta mönster. Men de kan även ta flera gånger av behandling innan motivationen är där den ska. Och ibland måste den som missbrukar nå nästan helt botten för att själv inse vad han/hon gör mot sig själv och sin närhet.

Att ljuga är väldigt typsikt för missbrukare, typiskt på ett sätt att man blir expert på fasader och lögner. Detta är för att man nånstans i sig själv vet att de är fel. Detta gäller självklart inte alla, men många. Man vill inte visa eller berätta för andra för man vet de är olagligt och jobb/reationer kan komma påverkas negativt. Sedan blir det också ett sätt att dölja känslor, dölja hur man mår för sig själv och för omgivningen. Att dämpa en medveten eller omedveten ångest.

De du kan göra är att du anmäler till socialen. De kan bli n LVM utredning, och då kan de bli tvångsvård 6 månader. Många LVMpatienter som jag haft som fixat livet sen har berättat hur förbannade de var för denna tvångsvård till en början, men hur de ändå räddade dras liv. Eftersom ditt barn inte idag har ett umgänge med erat barn så, så kommer inte du påverkas i den månen att soc tar ditt barn. Ditt barn far inte illa, och eftersom han har gått med på ensam vårdnad så behöver du inte oroa dig. Men att göra en orosanmäln kan rädda hans liv. Alt att du tar kontakt med polis och berättar att de finns misstankar för narkotika i hemmet. På detta sätt kan myndigheter åtminstone ge råd för hur han ska komma för dig att fixa livet, eller alt få straff/böter för droginnehav. Detta kan faktiskt hjälpa han i framtiden, även om de inte känns kul på något sätt.

Alla personer är individuella, och droger påverkar alla olika. Ta väl hand om dig själv TS och lycka till

Svar på tråden Blir missbrukare någonsin helt friska??