• frappa

Blir missbrukare någonsin helt friska??

Givetvis kan man bli helt friska.

Det finns de som även kan dricka alkohol på ett ansvarsfullt sätt och bara vid valda tillfällen.

Det senare är kontroversiellt, men existerar.

Sen när det kommer till andra droger, så gäller olika saker för olika droger.

Där vissa är nästan helt omöjliga, medan andra är enkla.

• frappa
    Anonym (Ex missbrukare) skrev 2014-02-26 08:47:03 följande:
    Nej en missbrukare blir aldrig helt frisk tyvärr. Som missbrukar tillfrisknar man.

Har varit ren i över 12 år och chansen är mycket mycket liten att jag skulle trilla dit igen. Jag vet vad jag ska göra för att inte lockas med i skiten igen. Även om jag inte har några droger i kroppen så har jag fortfarande kvar vissa beteenden, tyvärr. Det är därför som en fd missbrukare måste gå på möten och arbeta med de 12 stegen dagligen! 

Det finns de som kan använda droger(alkohol inkluderat) på ett ansvarsfullt sätt, efter ett missbruk.
    Så påstå att en missbrukare aldrig blir frisk är helt enkelt en felaktighet.

Sen har vissa droger(alkohol inkluderat) ett svårare missbruk att komma ur.

Så det går inte dra alla över en kant.

Deta är väldigt kontroversiellt för vissa, men det är så det funkar.

= en del har inga problem att ha ett fortsatt konsumtion av droger(alkohol inkluderat).
    Andra kan knappt se droger(alkohol inkluderat), innan de är i sitt missbruk igen.

• frappa
    nymedlem skrev 2014-02-25 21:32:31 följande:
    Ungefär såhär tänkte jag också skriva.

Detta är väldigt kontroversiellt för vissa.

Men man kan lära sig att dricka/konsumera droger igen, på ett ansvarsfullt sätt.

Dom som är svårast att hantera igen(i mitt tycke) efter ett missbruk.
    Är alkohol, benzo, opiater/opioioder, niktoin, koffein och socker.

Socker uppfyller inte alla parametrar för kallas drog, men bra nära.

Och är svårhanterat för den som missbrukat socker.

• frappa
    Anonym (Mamma) skrev 2014-02-28 19:34:21 följande:

Mm... Får verkligen hoppas att mitt ex klarar sig ur det här. Och synd men sant så, ja... det han missbrukat är ju det som du skrivit i din "lista"... Alkohol var han väl inte beroende av, men har DEFINITIVT missbrukat. Sen var det olika typer av opiater, men också en del annat. Tramal. Det är väl en benzoat? (Att man skulle behöva lära sig dessa saker!!?!) Hasch, varenda dag typ... Usch. Blir alldeles trött då jag tänker på det.
    Jag bad honom skriva en lista över vad han tagit det senaste året. Tror på intet sett att hans lista är komplett. Men... det är bättre med en inkomplett lista än inge. bad honom skriva den för att han kunde visa det till sion psykolog (hur kan man behandla nån om man inte vet patientens alla problem? För även om han diskuterade andra problem med sin psykolog hade han aldrig nämnt detta.
    Panacod, upp til 15 om dagen (fick ur kodeinet ur dom som han tagit i droppform), oxynorm som han injicerat. Han har också injicerat tramal. Hasch, alkohol, hostmediciner...  En massa annat. Fy, blev så äcklad. Och då förstår jag inte ens mig på hans lista. Vet inte om det är farliga saker eller ej, vet inte hur allvarligt det är. även om det att man injicerar droger (oberoende vad) är VÄLDIGT allvarligt i mina ögon....

Men oberoende om det han tagit är "farliga"/tunga saker eller ej, så var utsträckningen av hans användande helt, totalt sjukligt, if u ask me. Sjukt.... Äckligt...

Han vill att jag ska delta i en anhörigkurs som ordnas på hans rehab. Naturligtvis infaller kursen den helg som jag sett fram emot i över 2 månader, då jag skulle få göra nåt riktigt kul med goda vänner. Känns som att jag verkligen, verkligen INTE vill skippa detta. Inte för hans skull.

Visserligen är väl kursen till för MEJ, att jag ska kunna hantera det här bättre. Men ja... känns ändå som att fan... det är hans fel att jag borde åka dit. Känner mej självisk, hemsk, dum, barnslig... då jag INTE vill ändra mina planer. Har SÅ sett fram emot den helgen! Och så känns det som att, ja... varför ska jag uppoffra ÄNNU en sak.. för HONOM? Vad har han gett mej annat än besvär. Ville inte ha mej, sårade mej oerhört djupt, mer än någon annan nånsin gjort. Och så ska jag nu behöva göra allt detta för nåt han gjort...

Skulle hellre bara vilja tänka på mej själv och göra sånt som JAG mår bra av... suck...

Tramal? = Tramadol?, är en opiat.

Uppenbart han har ett mycket komplicerat förhållande till droger.

Har han en psykisk sjukdom eller åkomma, eller en misstänkt sådan?
    Det är väldigt vanligt bland missbrukarna av denna typen, där de tar allt som kommer i deras väg.
    Just för de mår kasst och vill få känna sig "normala".

• frappa
    Anonym (Mamma) skrev 2014-03-01 18:01:58 följande:
    Tramal heter det här...

Jo, han har absolut psykiska problem bakom. Har vetat länge att han har psykiska problem. Har försökt få honom att söka hjälp i över 10 år. men eftersom han då (vi var tillsammans) mådde helt OK/riktigt bra så var det väl inte så kul att börja gräva i gammal skit. Men... det hade nog varit bra. Nu exploderade skiten istället.

Aldrig sett tramadol under detta namn innan, men tramal är tramadol och en opioid.

Problemen med psykiska sjukdomar och missbruk.

Är om man inte har en lösning på dessa psykiska problem, så är det extremt svårt att lösa missbrukar problemen.

Lösning
    på psykiska problem är oftast olika narkotiska preparat, som missbrukare vägrar man eller mycket ogärna skriver ut dessa.

Vilket gör så att personen vill inte må så dåligt, och hamnar tillbaka i ekorrhjulet igen med droger.

Ett moment22 för denna patientgrupp.

Nu tänker säkert en del att vi har ju SSRI och liknande mediciner, det kanske hjälper en del.

Men låångt ifrån alla.

Har ni misstanke på vilken typ av psykisk sjukdom/åkomma han har?

Ett sätt att skademinimera och minska destruktiviteten, är att man ser till att det bara är cannabis han tar.

Den är sen lättare att kontrollera och fasa ut.

• frappa
    Anonym (Mamma) skrev 2014-03-01 19:52:18 följande:
    Ok. Vet, kan och minns inte alla saker han sagt att han tagit. Men jag vet att han tagit nån typ av benzon också, minns bara inte vad. Kanske han inte ens sagt namnet.

Nej. Han har, mig veterligen, ingen diagnos för sina psykiska problem ännu. Får se hur det löser sig med mediciner vs. droger. Hoppas de hittar ngn passlig lösning. Vet att det kan vara svårt för honom eftersom han nog är i rätt stort behov av smärtstillande, eftersom han har diskbråck. Det var där hans opiatmissbruk startade.

Han är, som sagt var på behandlingshem nu, och där är det nog nolltolerans på drogerna. Tror att mitt ex är en sådan person som inte ens skulle klara av att "bara" använda cannabis och sedan minska i. Tror han är en allt-eller-inget-person. Både vad gäller droger och alkohol, ja.. mediciner också...

Men, han får terapi på behandlingshemmet också, inte bara medicinsk hjälp mot drogerna. Hoppas verkligen att han kommer till botten med sina problem, så detta får ett slut- Är, och har alltid varit, helt övertygad om att så länge han inte får bort roten till det onda ur sig så kommer han alltid att ha problem. Vet att han fyller ngt slags "hål" med sina missbruk. Spelmissbruk, alkohol osv. Visste att han haft en "osund" inställning till spel förr. Visste att han spelat en del innan vi träffades. Det jag inte visste, som jag fick reda på idag, är att hans spelproblem var mkt större. Innan vi träffades så spelade han bort stora summor pengar, lånade pengar och t.o.m. stal stora summor av sina föräldrar för att finansiera sitt beroende.

På vissa behandlingshem, så finns det droger i överflöd tyvärr.

Fördelen med att "bara" använda cannabis, är att skadeverkningarna är låga.

Och bra mycket enklare att sluta med än alkohol, benzo och opiater/opioider är att sluta med.
    Det bästa är ju givetvis att sluta med allt, när man har ett så avancerat missbruk.

Så cannabisen är pest eller kolera, men alternativen är värre än pest eller kolera.

• frappa
    Daniel12 skrev 2014-03-02 13:27:41 följande:
    Nej, det är ju det de inte blir, varför total avhållsamhet från alkohol och droger är ett måste för att en missbrukare ska tillftriskna.

Det är däfrör missbrukare får återfall på återfall. De klarar inte att hantera spriten /drogerna och den lögnaktiga fasaden är den de har att skydda sig och sitt missbruk med.

Det finns många som kan återgå till en ansvarsfull konsumtion av alkohol och droger efter ett missbruk.

Så generalisera inte, det är till ingens fördel.
    Det är nog tom till en nackdel att säga detta.

• frappa
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 10:35:56 följande:
    Ger dig gärna råd, tips och stöd då jag arbetar inom missbruk- och kriminalvården och dagligen handskas med killar/ män med denna problematik.

Inte konstigt att du är såpass inskränkt i ditt tänkande om droger.

Men en sak som verkligen gör mig förundrad.

Är att du inte ens visste om att konsumerar olagliga droger inte är ett missbruk.

Den som jobbar inom denna vård, måste väl vara mycket väl förtrogen med diagnoskriterier för beroende och missbruk.
    Du verkade förvirrad, när du försökte säga konsumtion av en olaglig drog är samma som missbruk.

Så jag har mycket stor tvekan om att du jobbar inom detta yrke.

För jag är väldigt tveksam om att inte personal inom detta yrke, kan detta utantill tom i sömnen säkert.

• frappa
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 16:40:57 följande:
    Oj oj. någon är visst upprörd över  min syn på droger osv.  Man Väljer drogerna och inte missbruket. Enligt min mening kan man inte bruka Narkotika Med tanke på de förödande konsekvenserna droger ofta medför Samt att det är olagligt. Jag tänker varken försvara mitt arbete eller  mina åsikter.  Leta upp någon muntergök på din  nivå ist så besparar du både tid och kraft.

Inte det minsta upprörd, livlig fantasi?

Men ser däremot stora luckor i dina "kunskaper" om det du påstår dig arbeta med.

Håller med att heroin är jävligt svårt bruka.

Men cannabis är hur enkelt som helst att bruka och en hel radda med droger.

Så ditt generella påstående om droger är ju så fel det kan bli.

Jag är väldigt förundrad över att du säger dig arbeta med missbrukarvård, och inte ens kan de grundläggande kriterierna för diagnostisera beroende och missbruk.

• frappa
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 16:50:12 följande:
    Vi sätter inga diagnoser. jag talar utifrån mina åsikter och erfarenheter. Stör det er så mycket, synd för er. Trevligt med en muntergrupp som funnit något gemensamt och försöker kaxa upp er. 

Stor i orden Men liten på jorden,

Dina åsikter står över sjukvårdens kriterier, herre gud.

Du låter allsmäktig.

Såklart att det stör mig att du åsikter, som underhåller vår dubbla drogdödlighet.

Ett agerande som en missbrukares liv är inget värt.

Skrämmande.

Du verkar vara väldigt besvärad utav att jag påpekar uppenbara brister i dina kunskaper.

Och kallar mig kaxig.

Antar du hitta denna på ett mörkt och brunt ställe, på samma ställe där ni hittade att vi propagerade droger.
    Och stor i orden, kommer från samma ställe.

Slår du upp en ordbok och pekar på ett ord, eller hur kommer du fram till dessa konstiga saker?

Eller är det någon typ av "kontring", där du tror dig kom på nått bra.
    Som om du riktar vissa delar av dina inlägg, till helt andra människor.

För det är en del konstiga saker som du säger.

• frappa
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 16:53:40 följande:
    och så kommer den eviga Cannabis frågan.  vad ni anser om mig, är inget jag värdesätter.  Så skapa nån gemensam tråd där ni kan dela era arga tankar och åsikter..

Cannabis finns inte inom missbrukar vården menar du?

Cannabis är den ÖVERLÄGSET största olagliga drogen.

Så varför ska man inte diskutera denna, när du påstår att det inte går annat än missbruka droger.

Du verkar helt clue less.

• frappa
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 17:09:30 följande:
    Cannabis är det Som missbrukas mest i Sverige. cannabis är ofta inkörsporten till tyngre grejer.  ALL NARKOTIKA INKLUSIVE CANNABIS ÄR OLAGLIGA OCH DÄRMED KLASSAS DET SOM MISSBRUK OCH INTE BRUK. Slösar inte  mer av min tid  att diskutera på denna låga nivå. 

Rent procentuellt så är det rätt få som missbrukar cannabis.

I antal så är det en del såklart, men vi "vårdar" bara 1550 per år för cannabis.
    Antalet som röker/rökt cannabis är ~1,31MILJONER.

Och vart är alla ~1,31MILJONER heroinister, om nu cannabis är en inkörsport.

Gateway teorin är stendöd.

Igen så har vi inte lagen till avgöra om vad som är missbruk eller inte, det sköter vården.

Men det borde en som jobbar med detta yrke veta.

Varför du inte vet om detta grundläggande kunskaper inom vården och droger, är för mig en gåta.

Jag diskuterar på en hög nivå, jag är saklig, logisk och använder fakta.

Hur du diskuterar är en bra fråga, fakta om hur man kommer fram till missbruk.

Verkar vara kunskaper du saknar.

• frappa
    MuppinCowboy skrev 2014-03-18 17:27:30 följande:
     För att se hur trovärdig du är och om jag ska ta dig seriöst så räcker det med att du besvarar besvara en fråga - använder du droger själv?

Är svaret ja , då försvinner ju genast mycket trovärdighet för självklart vill du ju då ursäkta och rättfärdiga ditt eget missbruk.
    Om svaret är nej vad har du då för erfarenhet av droger eftersom du kan uttala dig så självsäkert?

Själv har jag erfarenhet av 2 anhöriga som fastnat i droger, en är död den andra är fortfarande fast och är ett vrak - ingen av dom ansåg sig ha problem.

Det är en fråga som är ointressant.

Trovärdigheten minskas inte det minsta, eftersom det inte handlar om åsikter.

Vi har enkla faktumet med snövit här, är att hon inbillar sig att all konsumtion av droger är missbruk.

Och hon påstår sig jobba inom vården och inom detta område.

Och inte ens kan grundläggande kunskaper om missbruk och hur man kommer fram till detta inom vården.

De flesta som använder droger, får aldrig några problem av drogen de använder.

Drogen de använder är troligtvis cannabis, av självklara orsaker(pga den är den mest använda olagliga drogen, ingen kommer ens i närheten ~1,31miljoner i livstidsprevalensen på cannabis).

• frappa
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 17:31:05 följande:
    Alkohol är en laglig drog och är därmed ej klassad som narkotika. Dessa diskussioner Är på en pinsam låg nivå. må bäst Flower-power pinglorna och ta vara på era hjärnceller.

Det är ett missbruk, som är mångfalt större.

Det var poängen, verkade du inte greppa.

• frappa
    MuppinCowboy skrev 2014-03-18 17:41:07 följande:
    Det är absolut inte ointressant, om en person använder olagliga preparat, dvs använder droger så påverkar det ju trovärdigheten för självklart så ursäktar dessa personer sitt användande och försöker normalisera det, det är alltså information som är relevant.

Och du säger att de flesta som använder droger får aldrig problem av drogen de använder, hur kan du styrka det? Du vet ju personligen inte hur många som faktiskt använder eller inte använder, och av dessa hur deras livssituation ser ut, du kan bara uttala dig angående dig själv och personer i din omgivning.

Trovärdigheten är ointressant i den fråga om vad som kallas missbruk.

Men du A för fantasifullt försök i alla fall.

tom tomtar som CAN, Thomas Lundqvist, säger 10% cannabis och missbruk.

Så rätt självförklarande, att det är få som blir missbrukare.

Och att de flesta inte får några problem med sin drog.

Detta är ju grundkunskaper ju *facepalm*

Så nä, det är inga empiriska fakta jag presenterar.

Det diskuteras siffror på ca5-7% som blir missbrukare på cannabis.

Och skulle jag använda empirin på cannabis och missbruk, så skulle jag säga att det inte går att bli missbrukare.

Men är inte så naiv och tro att en del inte klarar av cannabis.

Dock är mycket hög procent har en psykisk diagnos, som oftast ställd före cannabis debuten.

• frappa
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 17:43:10 följande:
    då rättar jag mitt tidigare inlägg. Alkohol är den drog som missbrukas mest, efter hamnar Cannabis.
    torka tårarna nu.

Varför ska vi torka tårar för, det är ju fakta.

Sånt vi gillar och pratar om friskt här.

Så du verkar fått nått om bakfoten här, i tron vi skulle vara ledsna på nått sätt.

Du verkar tappa fotfästet.

Det första du ska göra på ditt jobb nsäta gång du är där.

Det är att ta reda på vad som krävs för det ska kallas missbruk.

För såna grundläggande kunskaper, får man inte sakna inom vården och när man arbetar inom detta område.

• frappa
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 17:53:49 följande:
    Tappar inte fotfästet. Jag står för det jag skriver  punkt slut. Med hänsyn till TS så föreslår jag att våra delade åsikter stoppS här. 

Vad yrar du om?

Du har ju en åsikt som säger all konsumtion är missbruk.

Vilket är FEL FEL FEL, men det hade du vetat om, om du verkligen hade jobbat med detta.

Så den åsikten är kass, för vården har kriterier som man måste uppnå för att kalla det missbruk.

Och konsumera en olaglig drog är inte tillräckligt för att kalla det missbruk.

Svar på tråden Blir missbrukare någonsin helt friska??