Inlägg från: Anonym (ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ja)

Blir missbrukare någonsin helt friska??

Snövit snövit skrev 2014-03-18 10:35:56 följande:
    Ger dig gärna råd, tips och stöd då jag arbetar inom missbruk- och kriminalvården och dagligen handskas med killar/ män med denna problematik.

Det är ingen merit direkt, dom mest fördomsfulla och ignoranta människor jag nånsin har diskuterat detta ämne med visade sig jobba med detta.

Otroligt nog så inser inte många att dom kommer endast i kontakt med ynka enstaka procent av den totala siffran drogbrukare och får för sig att det lilla dom ser på jobbet är allt som finns att se.

Det blir då en skev, förvrängd och inte träffsäker bild ni levererar, som tur är så stämmer inte bilden, otur då att ju mindre man vet ju mer låter man.

Men för att besvara topic, missbruk i sig är ingen sjukdom, det är oftast symptom på en mer allvarlig sjukdom/tillstånd, beroende på vilken drog som missbrukas och vilka skador det medför så är det endast det det beror på.

Åtgärdar man bakgrundsproblematiken så kan en missbrukare absolut börja leva ett normalt liv, med eller utan rusgivande medel i tillvaron, vissa droger lämnar däremot permanenta skador efter sig, alkohol är en av dom.

• Anonym (ja)
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 16:17:47 följande:
    Finns många rötägg inom alla yrken. Mina arbeten är en stor merit för mig.
    Varje dag får jag träffa alla möjliga härliga personer Med olika  livs erfarenheter Och jag får chansen att ge mitt stöd och motivation till ett bättre liv. Att du sedan  tror att alla inom yrket jobbar lika, är ditt problem.  Om du fått för dig att min enda erfarenhet av droger och kriminalitet är via jobbet tror du fel. Så håll din fördomar för dig själv för mig biter dom inte på. 

Handlar inte om rötägg, handlar om arbetsskador och bristfällig kunskap om droger ni så kallat ska jobba med/&emot.

Är det inte du som påstår att all bruk av det vad som idag kallas för narkotika är automatiskt missbruk?

Du som slängde påstående att vissa droger kan inte brukas med måtta överhuvudtaget?
    I rest my case, du ska då jobba med det och hjälpa folk med vad kan man fråga sig, okunskap och fördomar?

Skam är vilka det är som bemannar visa känsliga positioner.

• Anonym (ja)
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 17:09:30 följande:
    Cannabis är det Som missbrukas mest i Sverige. cannabis är ofta inkörsporten till tyngre grejer.  ALL NARKOTIKA INKLUSIVE CANNABIS ÄR OLAGLIGA OCH DÄRMED KLASSAS DET SOM MISSBRUK OCH INTE BRUK. Slösar inte  mer av min tid  att diskutera på denna låga nivå. 

Du ska så kallat jobba med detta?

jag har precis gett upp hoppet om vården, ingen som är så pass propagandabiten och har så dålig kompetens på sitt plan kan hjälpa folk i behov. jag hoppas du inte får allt för många liv på dina händer under din "karriär".

Nejdå, alkohol är det som missbrukas mest i sverige, cannabis är inte inkörsport, enda som ger den teorin trovärdighet är lagar som sätter det i händerna på langare, langare som inte bryr sig om vad eller till vem dom säljer.
    ALL narkotika är illegal, ditt påstående är så fantastiskt löjligt att jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, hur ställer du dig mot en annan baksida av h¨hållna politiken, vi har en fullt legal marknad på nätet där lagliga nya obeprövade droger säljs. 
    Är dom bra för dom är legala?

Att du som yrkesman bortser från vårdens kriterier säger oss bara vilket kvalitet av vård man kan förvänta sig.

Att så pass känslig del av vården som psyk och missbruk styrs av skeva personliga åsikter, det är det som sätter oss högt upp i dödsstatistiken.
    Innerligt hoppas jag bara du hittar på allt.

• Anonym (ja)
    MuppinCowboy skrev 2014-03-18 17:27:30 följande:
     För att se hur trovärdig du är och om jag ska ta dig seriöst så räcker det med att du besvarar besvara en fråga - använder du droger själv?

Är svaret ja , då försvinner ju genast mycket trovärdighet för självklart vill du ju då ursäkta och rättfärdiga ditt eget missbruk.
    Om svaret är nej vad har du då för erfarenhet av droger eftersom du kan uttala dig så självsäkert?

Själv har jag erfarenhet av 2 anhöriga som fastnat i droger, en är död den andra är fortfarande fast och är ett vrak - ingen av dom ansåg sig ha problem.

Aha, så vi kör på klyschan endast knarkare försvarar knark?

Nej, jag tänker inte bjuda på att få läsa floskler några sidor, om eller vilka droger jag själv använder är irrelevant för ämnet.

Missbruk som det har nämnts otålig gånger måste uppfylla vissa kriterier, utan det ingen missbruk.

Det räcker att man inte har bott under en sten dom sista 20 åren och googlat lite, det i motsatsen till skeva personliga åsikter från propagandas högtid som sprids här.

Problemet med dina TVÅ exemepl och den enstaka procenten av totala missbrukssiffran vår köra snövit träffar på är inte representativa för det stora hela, det är undantagsfall.
    probm börjar när man försöker göra en förtvinade liten minoritet ansikte utår för alla andra som inte delar problematiken.

• Anonym (ja)
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 17:31:05 följande:
    Alkohol är en laglig drog och är därmed ej klassad som narkotika. Dessa diskussioner Är på en pinsam låg nivå. må bäst Flower-power pinglorna och ta vara på era hjärnceller.

DU skrev att cannabis är den mest missbrukade drogen i landet, det som det mesta annat du har vräkt ur dig är bara en fördom och påståendet är felaktigt.

Sedan cannabis i sig har väldigt långt beroende potential, drogen klassas som vanebildande inte beroendeframkallande, antal som "fastnar" i det psykiska beroendet är väldigt låg, tror det rörde sig om 5%.

Pinsamt ja, hur lite folk vet om dom enskilda droger men kan kategorisk uttala sig om knark.

• Anonym (ja)
    MuppinCowboy skrev 2014-03-18 17:48:48 följande:
    Om du använder droger eller inte är absolut inte irrelevant, att du ens försöker påstå det säger faktiskt en del
    Självklart är det relevant om du försöker försvara ett eget missbruk eller inte.

Om man själv använder droger så självklart anser man inte det vara negativt och självklart söker man då upp fakta  för att stödja ens åsikter och för att rättfärdiga sitt användande.

Jag har inga problem med att säga att jag inte använder droger, och att jag har negativa erfarenheter av droger pga av användande i min närhet, dvs jag mörkar inget utan är öppen om varför jag har mina åsikter. jag baserar även mina åsikter förutom mina erfarenheter också på faktumet att det ÄR olagligt och att det är skadligt, dessa fakta kan man inte ändra på hur mycket man än försöker normalisera det.

Självklart får man mörka om man använder droger men då får man också räkna med att folk kanske tycker att trovärdigheten sjunker en del.

Det är en detalj som är viktig för dom argumentslösa endast.

Annat folk bemöter argument för vad dom är utan att ge sig på budbäraren.

Så du anser att din närmiljö representerar världen? det är att göra väldigt enkelt för sig.
    Fakta, är att varje drog har sina egna unika egenskaper, vist kan man göra det enkelt för sig och generalisera men jag tycker mer om att hålla mig på jorden.
    Det finns inget att normalisera, det enda folk ska sluta med är att _demonisera_ andra i sin närhet utifrån nått så tivialt som drogval.
    Lagen är heller ingen argument då vi bryter alla mot lagar när det passar, så länge ingen far illa är det sekundärt, ingen far illa av drogbruk så det är en hysterisk ickeargument.

• Anonym (ja)
    MuppinCowboy skrev 2014-03-18 18:06:04 följande:
    Jag anser det relevant om dina åsikter baseras på eget drogmissbruk.

Om du vill mörka denna fakta är ju din sak, men som sagt det gör att trovärdigheten sjunker oavsett vilka fina ord du sen kommer med för i slutänden är det ju ändå bara så att de som använder droger försöker ursäkta och rättfärdiga det med alla medel dom har.

Det används hela tiden uttryck som 'demonisera användare' - detta är bara ett försök att normalisera något som är olagligt och dessutom skadligt.

Ja, det är som sagt viktigt för dom som tänker använda det som "argument".

Att du har nån tvångsbeteende i att kategorisera folk är inte mitt problem, jag föredrar fakta framför att fäkta med fördomar och floskler.

Det finns inte mycket som är mer normalt än berusning, det att ta enskilda betydelselösa delar från en tillvaro och döma ut denna med det är inte normalt.

Det är patetiskt, lika mycket rasism, ser inte mycket skilnad mellan att döma ut nån på grund av hudfärg och försöka förminska denna eller om det rör sig om drogval där man igen använder en detalj för att förminska och kränka.

Ska du upprepa många gånger till att det är olagligt? 
    Vi har redan avklarat det substansbefriade linen och skadligt, det beror på vilken drog, dom flesta droger vid normal konsumtion är inte skadliga, med extremt få undantag.

• Anonym (ja)
    MuppinCowboy skrev 2014-03-18 18:14:47 följande:
    Sen att du kallar drogval något 'trivialt' är ett hån för alla oss som förlorat närstående pga av droger.

har du ensamrätt på personliga tragedier menar du?

Har själv begravt mina kära som följd av, fast jag söker inte syndabock, som följd av inhuman politik och obefintlig vård, det som var kvar var gatudroger och det slutade illa.

Drogval är lika trivialt som filmval, det är vad man föredrar som avgör.

Svar på tråden Blir missbrukare någonsin helt friska??