• Anonym (Hjälp)

Hur slutar man hata sig själv?

Jag har så länge jag minns alltid känt mig mindre värd. Jag känner mig som
    ett skämt. Jag har sedan jag varit 15 (är 29 nu) hållit på att svälta mig själv i perioder. Skrivit på min kropp "fetto" osv för jag ser mig själv som fet och äcklig. Jag tycker själv att jag är fruktansvärt ful så ibland drar jag mig för att träffa folk. Jag kan inte se mig naken i spegeln för jag ser för jävlig ut. Jag får ångest när jag äter. Jag kan känna ångest över saker jag gjort eller sagt som jag inte menat något illa med. Jag känner att jag måste vara alla andra till lags och prioriterar mig själv längst ner. Är det meningen att man ska leva så här? Är jag sämre än alla andra?

• Svar på tråden Hur slutar man hata sig själv?
  • Anonym (Kök)

Det är inte fel på dig men fel på ditt tankesätt. Du kanske behöver pratat med någon.

• traveler
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-02-25 21:31:07 följande:
    Jag har så länge jag minns alltid känt mig mindre värd. Jag känner mig som ett skämt. Jag har sedan jag varit 15 (är 29 nu) hållit på att svälta mig själv i perioder. Skrivit på min kropp "fetto" osv för jag ser mig själv som fet och äcklig. Jag tycker själv att jag är fruktansvärt ful så ibland drar jag mig för att träffa folk. Jag kan inte se mig naken i spegeln för jag ser för jävlig ut. Jag får ångest när jag äter. Jag kan känna ångest över saker jag gjort eller sagt som jag inte menat något illa med. Jag känner att jag måste vara alla andra till lags och prioriterar mig själv längst ner. Är det meningen att man ska leva så här? Är jag sämre än alla andra?
    Sök hjälp genast för att bearbeta de negativa tankarna
  • Anonym (Hjälp)
    traveler skrev 2014-02-25 21:37:53 följande:
    Sök hjälp genast för att bearbeta de negativa tankarna

Ibland tänker jag att jag lika gärna kan dö för ingen kommer sakna mig. Men jag har en helt underbar sambo och två barn men känner ändå så. Dom borde väl sakna mig?
  • Anonym (Hjälp)

Ingen som känner igen sig?

• Anonym (hjälp 2)

TS du tycks lida av någon form av ätstörning och du har en otroligt negativ självbild. Jag tycker du skall söka hjälp genom terapi för att lösa den gordiska knuten i din problematik. Du verkar ju inte må bra av situationen.

• Anonym (Oja)

Styrkekram till dig!
    Sök hjälp. Du behöver och är värd att någon tar sig an dig. Så här ska du inte ha det! Så ska ingen ha det.
    Du kan söka hjälp hos vårdcentralen. Vill du inte söka hjälp hos vården så ring kyrkan. De har samtal och kommer stötta dig.

Klart som sjutton att din familj skulle sakna dig så otroligt. Du får absolut inte göra något dumt. Jag tror det allra värsta ett barn kan vara med om är att ens förälder sviker en genom självmord.

Vad du än gör så ge inte upp!

Hur fantastisk är du inte som har en sambo och två barn! Även om det är tufft för dig. Tänk på dem och att du vill leva med dem!

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (hjälp 2) skrev 2014-02-25 22:19:56 följande:
    TS du tycks lida av någon form av ätstörning och du har en otroligt negativ självbild. Jag tycker du skall söka hjälp genom terapi för att lösa den gordiska knuten i din problematik. Du verkar ju inte må bra av situationen.

Jag har förmågan att när jag får chansen att prata med någon så säger jag att allt är bra... När jag egentligen håller på gå sänder inombords.
  • kenneth56svedala

Har du nån bild Du kan visa?

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Oja) skrev 2014-02-25 22:23:03 följande:
    Styrkekram till dig!

Sök hjälp. Du behöver och är värd att någon tar sig an dig. Så här ska du inte ha det! Så ska ingen ha det.

Du kan söka hjälp hos vårdcentralen. Vill du inte söka hjälp hos vården så ring kyrkan. De har samtal och kommer stötta dig.

Klart som sjutton att din familj skulle sakna dig så otroligt. Du får absolut inte göra något dumt. Jag tror det allra värsta ett barn kan vara med om är att ens förälder sviker en genom självmord.

Vad du än gör så ge inte upp!

Hur fantastisk är du inte som har en sambo och två barn! Även om det är tufft för dig. Tänk på dem och att du vill leva med dem!

Tack snälla för dina fina ord! Min familj är mitt allt.

Vad säger man egentligen om man ringer vårdcentralen... Jag är livrädd för att öppna mig i riktiga livet om det här.
  • Anonym (Oja)

När du ringer så säger du att du mår dåligt och att du har självmordstankar.

Om du säger att du mår bra. Så när du mår dåligt så skriv ned hur du tänker, vad du tänker och så är du ärlig och säger att du har jättesvårt att prata om det men att du skrivit ned det och så ber du dem läsa istället. Så tar ni samtalet därifrån.

Man behöver inte vara duktig hålla uppe en fasad. Det klarar man inte alltid och det är ju därför du behöver hjälp.

Ring i morgon och berätta hur det går.

Hoppas du kan sova i natt. I morgon är en ny dag då och du ska söka hjälp!

• Nitor
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-02-25 22:27:47 följande:

Tack snälla för dina fina ord! Min familj är mitt allt.
    Vad säger man egentligen om man ringer vårdcentralen... Jag är livrädd för att öppna mig i riktiga livet om det här.

Hejsan

Ett första steg är att våga öppna dig för någon och bara släppa ut det du har inom dig. Så som du känner dig är nog mer vanligt än vad man vill tro. Du är inte ensam.
  • Anonym (Oja)

Tänker på dig! Hur har det gått?
    Hoppas det känns bättre för dig och att du tagit ett första steg mot hjälp.

Kram

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Oja) skrev 2014-03-03 07:49:31 följande:
    Tänker på dig! Hur har det gått?

Hoppas det känns bättre för dig och att du tagit ett första steg mot hjälp.

Kram

Idag är en jobbig dag... Har knappt sovit och helst av allt skulle jag vilja gräva ner mig i ett hål och komma tillbaka när allt är bra igen.
  • katastrof01

Förstår det kan va svårt å ändra en sån självbild...men se dej omkring vettja...det finns je en massa fula feta människor som är framgångsrika, har familj å barn å allt...så enligt dej borde nog sånna människor också ha varit helt meningslösa...men nej....din teori stämmer inte måste du ju inse. Rikedom å framgång har bara med din inre självkänsla att göra..din tro på dej själv...förstå hur tokigt du resonerar å börja gå till rn psykolog så du kan prata av dej din depression. NU! Har själv varit där....aldrig mer igen säger jag bara...

• Anonym (Oja)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-03-03 07:58:55 följande:

Idag är en jobbig dag... Har knappt sovit och helst av allt skulle jag vilja gräva ner mig i ett hål och komma tillbaka när allt är bra igen.
    Hoppas du mår bättre igen. Har du ringt för hjälp? Har du skrivit ner hur du känner så du lättare kan få hjälp? Du måste göra detta framför allt för dina barn.

Styrkekram
Svar på tråden Hur slutar man hata sig själv?