• Anonym (rädd)

Finns det någon läkare här som kan svara? fläck i synfältet..

Vet att jag borde gå till läkaren, men jag är livrädd för "dommen"
    Allt började precis för ett år sedan nu, när jag och min familj låg sjuka i influensan.
    Jag klarade inte av att äta eller knappt dricka under 3 dagar..märkte då att jag fick en rund grå-skuggad fläck i mitt synfält..tänkte inte så mycket på det och tänkte att det säkert hade något med inflensan att göra. Tiden har tickat på och jag lärde mig nog att leva med fläcken för jag har inte tänkt på det på bra länge nu. Tills för några veckor sedan när jag låg och läste i en bok för första gången på jätte länge och jag såg det så tydligt..började googla, skulle aldrig ha gjort det. Självklart kom resultat som tumör och cancer upp, speciellt när fläcken inte rör sig utan följer med blicken.. och jag fick min största hjärtklappning någonsin.

Grejen är även det att när jag kommer ut i starkt ljus (speciellt när jag varit i ett mörkare rum) så blir det lixom ett snabbt sken av blått i "ringen" som går över lika fort som det kommer..
    när jag blundar med ena ögat för att riktigt koncentrera mig på hur fläcken ser ur så ser ut så ser det även ut som att det är "rörliga" fläckar i fläcken, om ni förstår hur jag menar. Det är inte en svart fläck utan en mer ljusgrå..inte jätte stor fläck, påverkar inte min syn direkt, utan jag kan ju fortfarande läsa och sådant utan problem..
    Är detta tecken på cancer verkligen? Jag är "bara" 25 år med två små barn och tanken på att missa dom i levet tar död på mig så jag vågar inte gå till läkaren. Är rädd för en mindre dödsdom..låter säkert helt löjligt, men det är min sanning lycklig är den ovetande typ..
    någon som har eller haft likadant kanske?

börjat få huvudvärk fram i pannan sedan hösten med, antagligen för min oro..hoppas jag..usch. hoppas någon kan svara..

• Svar på tråden Finns det någon läkare här som kan svara? fläck i synfältet..
  • kenneth56svedala

Har du nån bild på ögat?

• Anonym (Duh)

Lycklig är den ovetande? Olycklig är den som går till läkaren för sent och får veta att allt hade gått bra om den bara kommit tidigare. Skärp dig nu!!

Det kan vara glaskroppsavlossning, vilket är ofarligt, men kan bli näthinneavlossning vilket kan leda till förlorad syn om det inte behandlas i tid. Det är ju inte farligt att gå till läkaren, det farliga är att inte få behandling när något är fel så att inte kontakta läkare nu är dumt och ökar risken för skada. Så du kontaktar läkare direkt imorgon, det är inget att diskutera.

Jag tror inte du har cancer.

• lövet2

Det finns massor av konstiga ögonsjukdomar. En del som kan förstöra synen och en del som mest bara är jobbiga. Det viktiga är oftast att man går till en ögonläkare i tid och inte väntar. Din rädsla kan göra att du väntar för länge och på det sättet får en sämre syn helt i onödan. Alla sjukdomar är inte cancer vet du ...

• Anonym (Igenkänning)

Låter på dina symptom som en bit av din näthinna lossnat. Drabbade min svärfar. Det kan bli värre snabbt, så sök läkare omedelbart. Kan opereras med laser som "limmar fast" den lossnade fliken igen. Tror inte du har cancer.

• Anonym (rädd)

Nej just nu har jag ingen bild. Men det syns ingenting på ögat, ser ut som vanligt.

Du som hade en svärfar som drabbats, vet du ifall han ibland kunde ha en lätt skavande känsla i ögat? Vet inte ifall det är något jag kanske får av trötthet, men ibland så kommer känslan..jag vet att jag måste ta kontakt med läkaren, kan bara inte hjälpa min ångest för någon så enkelt som att lyfta på luren och ringa. Jag vet att allt inte är cancer, men rädslan ändå finns tyvärr.

• Anonym (Igenkänning)

Ja jag vill minnas att ett symptom var grusig känsla i ögonen, men googla näthinneavlossning och kolla symptom på det och se om Du känner igen dig.

• Anonym (rädd)

Det ska jag göra, tack! Konstigt att inget förvärrats på ett år dock.

• Gredelina

Jag har så,men svart "prick" som följer med. Det kallas Grumlingar, men kan också vara glaskroppsavlossning. Läkaren sa att det är naturligt.

• Nitor

Sök läkare med en gång så du får det undersökt. Dels för att kunna få behandling så fort som möjligt (om det behövs) och dels för att slippa oron. Kan du lova dig detta?

• Anonym (rädd)

Jag måste försöka lova mig det..största rädslan är ju att det kan vara cancer, och då kan jag inte finnas här för mina barn som jag vill jag vill verkligen kolla upp detta, men samtidigt inte. Hatar att vara så här "löjlig" :-/

Svar på tråden Finns det någon läkare här som kan svara? fläck i synfältet..