• Anonym (pengarr)

pengar i bröllopspresent??

ska på bröllop i mars, en kusin jag nästan aldrig träffar, de önskar sig pengar som de ska ha till bröllopsresan till grekland

hur mkt är rimligt att ge? jag ska gå med min fru

• Svar på tråden pengar i bröllopspresent??
  • Anonym (Tina)

Tycker det är smart att önska sig bidrag till bröllopsresan. Varför slösa pengar på en massa grejer om man inte vill ha det? jag har skåpen fyllda med porslin.

• Anonym (... 2)
    Anonym (Tina) skrev 2014-02-26 17:02:40 följande:
    Tycker det är smart att önska sig bidrag till bröllopsresan. Varför slösa pengar på en massa grejer om man inte vill ha det? jag har skåpen fyllda med porslin.
    Håller med! Vi fick ihop en bra reskassa i presenter och skickade bilder från vår bröllopsresa för att visa vart gästernas presenter gav för utdelning :)
    Man går ju knappast plus på ett bröllop som någon skrev haha!
  • Anonym (Tina 28)

Vi gav min syster och hennes man 500kr när de gifte sig för några år sen..
    Nu har vi blivit bjudna till ett bröllop som jag inte ens visste vilka det va, inte min man heller, hehe.. Vi fick fråga hans föräldrar och det var tydligen några som DE va bekanta med lååångt tillbaka och de blev förvånade att ens de var bjudna. De önskade sig iaf pengar i bröllopspresent, känner lite att det känns så onödigt att ge bort 500 till ett par man aldrig ens träffat eller ens visste existerade.. Kommer nog inte ens gå tror jag.. Men skulle vi gått skulle vi nog bara gett 300.. 

• Anonym (Sara)

Man får tycka vad man vill om konceptet men nu är det ju inte TS som ska gifta sig....

500kr är alldeles lagom. Om ni vill så kan göra nåt kul med pengarna istället för bara ett kuvert tex fylla en pinata med godis och pengarna (blir ännu roligare om man går ihop några..) eller ha en skattkista med sand och guldtior...

• Anonym (jj)

Om brudparet tar ut kuvertavgift är jag så fräck att jag ser den avgiften som bröllopsgåva och ger alltså inga pengar utöver det. Jag tar alltså brudparet på orden om de i inbjudan skriver att de inte önskar någon gåva utan "nöjer" sig med kuvertavgifter:)

Tar de INTE kuvertavgift så beror det på hur nära jag anser mig stå brudparet. Mina syskon och nära vänner skulle få ca 500kr (presentgivandet är inte en så utvecklad tradition i min släkt, vi har egentligen en uttalad överenskommelse om att inte slösa pengar på presenter - men bröllop är ju lite annorlunda men jag vet att ingen förväntar sig att få en hel förmögenhet i bröllopsgåva).

• Anonym (Been there)

Vi önskade oss ett bidrag till vår bröllopsresa istället för presenter, de flesta paren gav 500kr så gissar på att det är rätt standard. Och nej, vi gick inte plus på det eftersom vid bjöd på trerätters med vinpaket, tårta och avec samt dans med fri bar efteråt. Tycker inte att det är värre att önska sig pengar än att lägga ut en lista på vad man vill ha i present. Och som gäst uppskattar jag att antingen köpa något som jag vet att brudparet vill ha eller ge dem pengar i ett fint kuvert.

• Anonym (Tina)

Jag vet par som öppnat ett konto som exempelvis värdparet har hand om så att gästerna inte behöver skylta med hur mycket pengar som de ger. 

• Anonym (... 2)
    Anonym (Tina) skrev 2014-03-04 02:12:30 följande:
    Jag vet par som öppnat ett konto som exempelvis värdparet har hand om så att gästerna inte behöver skylta med hur mycket pengar som de ger. 
    Precis så hade vi :) Vi skrev att vi välkomnar "anonyma bidrag" till bröllopsresan i present!
  • vagabeompengar

Överallt ser jag massa som klagar på brudpar som önskar sig pengar i present och tycker att det är girigt och snålt. Jag tycker snarare att den som inte kan tänka sig att ge pengar till brudparet är den som är girig och snål. Ett typiskt exempel på den "svenska svartsjukan". "Tänk om brudparet får massa pengar i present och slipper lägga alla sina besparingar på bröllopet eller har råd med en jättefin bröllopsresa. Då får de det bättre än vad jag har det".

En bröllopspresent ska vara en lyckönskning i framtiden. Om jag kan hjälpa brudparet till att få ekonomin att hålla och så de slipper spendera tiden efter bröllopet med att äta nudlar, vatten och bröd så gör jag gärna det för jag önskar dem lycka på riktigt.

Värden ändras. Nu för tiden så behöver man oftast inte längre en massa prylar i present för dessa har man redan köpt själv. Däremot så har priserna för allt som har med bröllop stigit ordentligt och folk måste spara ibland i flera år för att få råd till sitt bröllop. Därmed tycker jag nästan att pengar är den enda rätta bröllopspresenten.

Om du jämför med södra Europa så har det i större utsträckning alltid varit kutym att ge brudparet ett kuvert med pengar.

Om jag en dag gifter mig så skulle jag mycket hellre ha en stor rolig fest för all min släkt och alla mina vänner för typ 100 000 kr och be om pengar i bidrag för att finansiera festen än att ha en halvdan fest med sämre mat, lokal mm för 50 000 kr och få en massa prylar i present.

Det är väl roligare om man har råd att ha en ordentlig bröllopsfest eftersom alla får vara med och ta del av den??  

• Imhu

Vad gör det om brudparet vill ha pengar? Det tycker jag är helt ok! Har man vad man vill ha så är det bättre att samla in pengar och köpa/göra det man vill.

• Josefinaaaa

Hej!

Det är alltid svårt det där med hur mycket man ska ge när någon önskar sig pengar....runt 500 kr kanske är det vanligaste?

Min väninna ska faktiskt på ett bröllop i sommar där brudparet också önskar sig bidrag till bröllopsresan. Men istället för att be gästerna betala in pengar till ett bankkonto så har de skapat en presentlista på myWeddingSolution.com.

Tydligen så kan man skapa en presentlista där utifrån vad man skulle vilja göra på sin bröllopsresa. Känns mycket mer personligt att kunna ge en upplevelse än pengar Glad

• Anonym (K)

Tycker också att pengar till bröllopsresan är en utmärkt present. Vem vill ha en hel drös kristallskålar och ljusstakar liksom? Många som gifter sig nu har ju ofta bott ihop och har redan ett fullt hushåll, så många vill ju inte ha mer skit. Tycker att det är praktiskt också, då man vet att brudparet blir nöjda med presenten. Skulle nog ge 500-1000kr beroende på brudparet och min egen ekonomi.

Svar på tråden pengar i bröllopspresent??