• Swagger

Hur ofta ammar/ammade du din bäbis på natten?

Mitt barn är 8 veckor och vill äta väldigt ofta. Inatt ammade jag kl. 22.00, 00.30, 02.45, 04.45 och sedan dess har hon sovit. Jag har alltså ännu inte ammat henna nu på morgonen och klockan är strax efter 8, men hon verkar vakna snart. Jag tycker det börjar bli jobbigt att amma så ofta och aldrig få sova så länge sammanhängande. Jag ger henne minifomdroppar före varje amning så man vaknar ju verkligen till. Hur ofta ammar/ammade du ditt barn på natten?

• Svar på tråden Hur ofta ammar/ammade du din bäbis på natten?
  • Mercurialis

De första tre månaderna åt mina barn var tredje timme dygnet runt. Därefter började de sova lite längre perioder på nätterna, upp till fem timmar i stöten.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pandamamma79

Något i stil med det med sista barnet.

Det är så det är att ha en liten bebis i många fall. Man får inte sova sammanhängande på nätterna. Vår yngsta är snart 1 år och vi har fortfarande inte sovit en hel natt.

• Flickan och kråkan

Låter väldigt normalt TS. Min yngsta är 8 månader och ammar ungefär varannan timme på nätterna. Slutade nattamma mina två första barn när de var runt 8 månader, men eftersom vår yngsta somnar om snabbt vid amning för tillfället så avvaktar jag till efter separationsfasen. Nattamningsavslut brukar inte innebära att de sover hela nätter. 

• camcam1

Första 3 månaderna åt han med 2-3 timmars mellanrum dygnet runt. Nu vid 4.5 månader så äter han 2-3 gånger/natt. Förhoppningsvis blir det mer sällan sedan när vi börjar med lite mer riktig mat så han står sig bättre.

• Ramborg
    Swagger skrev 2014-02-26 08:04:51 följande:
    Mitt barn är 8 veckor och vill äta väldigt ofta. Inatt ammade jag kl. 22.00, 00.30, 02.45, 04.45 och sedan dess har hon sovit. Jag har alltså ännu inte ammat henna nu på morgonen och klockan är strax efter 8, men hon verkar vakna snart. Jag tycker det börjar bli jobbigt att amma så ofta och aldrig få sova så länge sammanhängande. Jag ger henne minifomdroppar före varje amning så man vaknar ju verkligen till. Hur ofta ammar/ammade du ditt barn på natten?

Min åt ungefär då också, och vid 07.30. Hon kräks upp litegrann också och blir blöt och ledsen, så man måste byta och vaknar verkligen til också. Man blir ju helt vimmelkantig. Ska försöka sova ikapp lite nu. Tvättmaskinen och städa badrummet får vänta.
    42.
  • Swagger

Jag undrar för på BVC har de sagt att det inte får gå mer än tre timmar mellan amningarna, förutom på natten "såklart" sa destriktssköterskan. På natten kan det tydligen få gå 4-5 timmar...

• Österdahl90

Min dotter ammade jag var tredje timme på dagarna och sista amningen var vid 21 och sen vid 05, nu med sonen som är 4mån så ammar jag ungefär oxå var tredje timme på dagarna, men han äter lite oftare på nätterna. Ammar vid 21, sen brukar han vakna vid 23 bär jag ska lägga mig då ammar jag igen och sen vid 04 och vid 8-9 på morgonen :)

• lövet2

Ingen aning - jag kollade inte klockan. Mellan 2 och 15 gånger per natt har väl ungarna ätit i den åldern ...

• Swagger

Min mamma sa att hon ammade vid 22.00, 02.00 och 06.00. När hon fick barn sa man att barnen skulle ammas en gång på 4 timmar dygnet runt, från förlossningen. Så säger man ju inte nu.

• Flickan och kråkan
    Swagger skrev 2014-02-26 09:07:37 följande:
    Min mamma sa att hon ammade vid 22.00, 02.00 och 06.00. När hon fick barn sa man att barnen skulle ammas en gång på 4 timmar dygnet runt, från förlossningen. Så säger man ju inte nu.
    Och frågar du mammor från den tiden så var det för många verkligen en pest och pina att inte få amma fritt. Mycket kamp med ledsna barn och så avlutad amning tidigt. 
Svar på tråden Hur ofta ammar/ammade du din bäbis på natten?