• Tekaka

Hur slutar man amma en 8 månaders?

Jag har en dotter på 8 månader och jag börjar känna att jag faktiskt har fått nog på att amma nu. Vill få min kropp tillbaka. BVC förstår inte mig utan ifrågasätter varför jag vill sluta amma, så därifrån får jag ingen hjälp.
    Min dotter vill bara amma då hon skall sova och på natten för att somna om.

Hon kan inte dricka mer än 50 ml ersättning och då om jag trugar då hon inte gillar att dricka annat än vatten ut flaska. Pipmugg, kopp, mugg eller glas funkar inte heller.

Hon gillar inte välling heller utan äter hellre gröt.

Så min fråga är:

1.) hur slutar jag amma?
    2.) Måste hon ha ersättning fram till 1 år eller räcker det med mat/gröt/fruktpure under dagen?
    3.) hur gör jag på nätterna?

• Svar på tråden Hur slutar man amma en 8 månaders?
  • Lilla fjunet

Ett förslag är att du ger ett mål gröt innan hon ska sova och sen får din partner ta henne om hon vaknar på natten och mysa med henne. De första nätterna kommer hon protestera ljudligt men sen förstår hon att mer amning blir det inte.
    Någon ersättning varken på dagen eller natten behöver inte en 8 månaders.

• Tekaka
    Lilla fjunet skrev 2014-02-26 13:20:51 följande:
    Ett förslag är att du ger ett mål gröt innan hon ska sova och sen får din partner ta henne om hon vaknar på natten och mysa med henne. De första nätterna kommer hon protestera ljudligt men sen förstår hon att mer amning blir det inte.
    Tack för tipset.
    Är lite ny på att ens barn bara vill amma och inte ta flaskan. mina söner var inte alls sådana här, de tog flaskan direkt utan direkt krångel.
    försökte häromdagen ge henne ersättning då hon skulle sova, hon drack några klunkar sen skrek hon hejvilt tills jag gav upp och gav henne tutten. blir så deppig på detta....
    sen tror jag att hon känner på sig att jag är rädd för att sluta amma.
    då jag slutade amma yngsta sonen då han var 4 månader så ångrade jag mig ordentligt efteråt, men då var det försent för då ville han bara ta flaskan efteråt.
    men men....jag känner att ju längre tiden går desto svårare kommer det att bli att sluta amma. bvc såg helst att jag skall amma tills hon blir 1 år.men jag vill inte
  • Lilla fjunet

Skit i bvc, det är din kropp och 8 mån är väl jättebra. 
    Det din amning ger nu är mer tröst än mat.
    Och som du skriver ju längre du väntar ju mer vilja kommer lilla fröken att ha.
    Har hon någon napp eller snutte? försök då att lägga henne med den när hon ska sova eller/och kanske köra med vagnen, i vagnen brukar ju barn bli trötta, förr eller senare.
    Om du har svårt för hennes gråt kan det vara bra om du går ut så du slipper höra det.
    Anledningen till att jag skriver att du inte ska närvarande är för att du är så starkt sammankopplad med tutte=)
    Lycka till!

• Tekaka
    Lilla fjunet skrev 2014-02-26 13:43:31 följande:
    Skit i bvc, det är din kropp och 8 mån är väl jättebra. 
    Det din amning ger nu är mer tröst än mat.
    Och som du skriver ju längre du väntar ju mer vilja kommer lilla fröken att ha.
    Har hon någon napp eller snutte? försök då att lägga henne med den när hon ska sova eller/och kanske köra med vagnen, i vagnen brukar ju barn bli trötta, förr eller senare.
    Om du har svårt för hennes gråt kan det vara bra om du går ut så du slipper höra det.
    Anledningen till att jag skriver att du inte ska närvarande är för att du är så starkt sammankopplad med tutte=)
    Lycka till!
    tack för ditt svar=)
  • Tonka

Jag slutade amma när dottern nästan var 8 månader, det var under julhelgen och det liksom "rann ut i sanden" men hon åt både gröt morron/kväll plus fast mat till lunch och middag. Ammade bara som "mellis". Fasa ner ammandet och fasa upp fasta födan. Lycka till!!

• Tekaka
    Tonka skrev 2014-02-26 15:41:12 följande:
    Jag slutade amma när dottern nästan var 8 månader, det var under julhelgen och det liksom "rann ut i sanden" men hon åt både gröt morron/kväll plus fast mat till lunch och middag. Ammade bara som "mellis". Fasa ner ammandet och fasa upp fasta födan. Lycka till!!
    sov hon hela natten? för min dotter vaknar 2-3 gånger varje natt och vill ammas
  • minerva123
    Lilla fjunet skrev 2014-02-26 13:20:51 följande:

Hur menar du nu? Enligt riktlinjerna kan amning eller ersättning vara huvudsaklig föda hela första året. Så det finns absolut ingen anledning att sluta med ersättning bara för att bebisen uppnått en viss ålder. TS vill dessutom sluta amma och då är det logiska att ersätta amningen med modersmjölksersättning och successivt fasa ut det i takt med att man introducerar mat. Min son till exempel (nu 1 år) dricker fortfarande ersättning morgon och kväll och kommer att fortsätta med det ungefär lika länge som andra ger välling i nappflaska gissar jag.
  • Mabaja

Jag är i precis samma sits. Hon har vägrat flaskan till för en månad sen när jag började jobba. Är jag hemma vill hon mest tutta. Är jag borta funkar flaskan.

Hade önskat att hon tog napp men icke! Nu ammar hon på morgnarna, nån gång på dagen och natten. Har inte mycket kvar så är inget kul om pappan är borta då hon bara vill ha tutte och sen äta typ var 15e min.

• Lilla fjunet
    minerva123 skrev 2014-02-26 18:43:04 följande:

Hur menar du nu? Enligt riktlinjerna kan amning eller ersättning vara huvudsaklig föda hela första året. Så det finns absolut ingen anledning att sluta med ersättning bara för att bebisen uppnått en viss ålder. TS vill dessutom sluta amma och då är det logiska att ersätta amningen med modersmjölksersättning och successivt fasa ut det i takt med att man introducerar mat. Min son till exempel (nu 1 år) dricker fortfarande ersättning morgon och kväll och kommer att fortsätta med det ungefär lika länge som andra ger välling i nappflaska gissar jag.
    Du kan ju inte jämföra ersättning och välling. Välling är mycket mer mättande och NEJ ett barn som är över 6 mån behöver riktig mat för att få i sig all näring. Och vid 8 mån bör de flesta målen vara riktig mat/gröt/välling.
  • Tonka
    Tekaka skrev 2014-02-26 16:46:44 följande:
    sov hon hela natten? för min dotter vaknar 2-3 gånger varje natt och vill ammas

Jo hon sov i princip hela natten nästa varje natt men de gånger hon vaknade fick hon bara lite vatten om hon var törstig/snuttig. Det är inte alltid helt lätt tyvärr. Men lita på din magkänsla och prova dig fram :)
Svar på tråden Hur slutar man amma en 8 månaders?