• Ingrid Marie

corpus luteum-cysta (Gulkroppscysta) under graviditet. Någon som haft?

Vid ett VUL i vecka 7 (gjordes pga ensidiga smärtor) upptäcktes en corpus luteum-cysta på min högra äggstock. Vid KUB i vecka 12 fanns den fortfarande kvar, men tycktes ha krympt lite. Är nu i v.14 och tycker fortfarande jag känner av den då och då.

BM och läkare verkar inte bry sig så mycket om den, utan säger ungefär att "de där ser vi rätt ofta, de brukar krympa ihop och försvinna under första halvan av graviditeten".

Någon som haft en gulkroppscysta under sin graviditet? Försvann den av sig själv; hur lång tid tog det isåfall? Brukar det följas upp på något särskilt sätt?

Flicka 2009, Flicka 2013, Bebis i magen BF sep 2014 ♡
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-26 17:25
    Ursäkta att texten blev en sammanhängande klump, skrev från mobilen...
  • Svar på tråden corpus luteum-cysta (Gulkroppscysta) under graviditet. Någon som haft?
  • Irie

Gulkroppscystan producerar gulkroppshormon, den finns hos alla gravida för att upperätthålla graviditeten innan moderkakan tar över :) men blir lite förvirrande när de nämner ordet cysta.

• Ingrid Marie
    Irie skrev 2014-02-27 17:02:39 följande:

Gulkroppscystan producerar gulkroppshormon, den finns hos alla gravida för att upperätthålla graviditeten innan moderkakan tar över :) men blir lite förvirrande när de nämner ordet cysta.

Fast nu blandar du nog ihop det med gulkroppen, corpus luteum. Den här sortens större cystor som jag avser är inget som "alla gravida har" (har fått det förklarat av både BM och gynläkare x flera så det är ingen tvekan).
Svar på tråden corpus luteum-cysta (Gulkroppscysta) under graviditet. Någon som haft?