Anonym (Semester) skrev 2014-03-02 13:56:06 följande:
Varför ska TS behöva vara den som får vika sig för att de andra har "mer pusslande"? Är väl lika jobbigt att vara ensamstående och man har ju lika mycket anledning att vilja vara ledig en viss period som andra. Om de inte får sin semester som sina män så får de väl vara glad ändå, shit happens. Eller helt enkelt kräva av sina män att lägga sina semestrar i juni.
Vad är det för chef du (TS) har? En som själv är gift och bara viker sig för de andras argument eller försöker han/hon ens vara på din sida i frågan? Jag vet inte hur mycket du står på dig eller om de bara bestämmer att du och de ska ha semester där och där. Oavsett är det inget bra arbetsklimat om det ör så pass.
Där jag jobbar är det bara killar men det är alltfid samma person som av någon anledning får sin semester på samma tid varje år, även om andra är ute tidigare. Chefen är en hon, tror inte hon orkar med hans gormanden om han inte skulle få semestern där han vill. Därför viker hon sig. Väldigt drygt när man legat ute i månader innan och ändå får ta en annan period. Vet inte hans argument mer än att han blir grinig.
Men jag önskar att du (TS) får nån ordning i grytan. Jag hade vägrat gå med på att behöva ta juni/augusti semester om de andra alltid får juli. Alla ska ha behandlas rättvist. Du får gå till ditt fack och ta upp frågan. De andra är f*n inte automatiskt berättigade till en viss period. De kan lika gärna ta junisemester så du får juli nån gång, och deras män också ta juni eller så får de väl lösa det på annat vis.
På mitt förra jobb bytte vi alltid perioder i gruppen, annars hade det lätt blivit sammasituatuon som du beskriver. Fanns både ensamstående och sambos där.
Kan inte låta bli att bli jäkligt frustrerad över din situation. Hoppas det löser sig. Annars hade jag gärna kommit dit och läst lusen av dem!
"ute tidigare" "legat ute flera månader innan" - hur menar du? Hos de arbetsgivare där jag arbetat har det varit ett fast bestämt datum då alla lägger in sina semesterönskemål (1 mars betr sommaren, 1 okt betr jul-nyår). Detta för att arbetsgivaren ska hinna lägga pusslet och ge besked om beviljad sommarsemester det datum semesterlagen anger. Sportlov likaså. Det kan ju bli väldigt orättvist om det ska var tävling om vem som hinner önska först!