• Anonym (överkörd)

Blir överkörd varje år på jobbet angående semesterönskemål pga att jag är ensamstående mamma!

Mina kollegor är alla sambos eller gifta med vuxna barn eller inga barn alls, och de anser att de har förtur att välja semesterperiod (och de väljer alltid juli) eftersom de vill ha samtidigt som sina män. Jag är ensamstående mamma och de anser att jag kan vara mer flexibel för det.

År efter år har jag tagit semester stor del av juni pga detta. Jag har inga bra argument att säga emot

Detta år vill jag också ha senare semester men jag vet hur det kommer låta... hjälp med vad jag kan säga?

• Svar på tråden Blir överkörd varje år på jobbet angående semesterönskemål pga att jag är ensamstående mamma!
  • nihka
    Anonym (din tur nu) skrev 2014-02-27 20:47:39 följande:
    Hur menar du att TS inte har familjeliv att pussla ihop. Jag är ensamstående och har mycket mer familjeliv att pussla ihop för att mitt barn ska få fler vuxna i sitt liv än bara mig, till skillnad från samboendes barn som automatiskt får två vuxna i sitt liv. Du verkar verkligen skriva för att provocera, för inte ens de som är gifta/sammanboende håller med dig.
    Helly sa inte att TS inte har något familjeliv att pussla ihop. De andra har ju angett att det är orsaken till att vilja ha julisemester. TS får ju ange sina skäl. Det har hon ju inte gjort.

• Anonym (skäl behövs ej)
    nihka skrev 2014-03-01 15:27:09 följande:
    Helly sa inte att TS inte har något familjeliv att pussla ihop. De andra har ju angett att det är orsaken till att vilja ha julisemester. TS får ju ange sina skäl. Det har hon ju inte gjort.

Man måste inte ange skäl för semester. Att man vill är skäl nog. Det är ju en del av grejen med semester: att den, till skillnad från tjänstledighet, sjukskrivning, vab etc, inte är villkorad.
  • nihka
    Anonym (skäl behövs ej) skrev 2014-03-01 16:52:48 följande:

Man måste inte ange skäl för semester. Att man vill är skäl nog. Det är ju en del av grejen med semester: att den, till skillnad från tjänstledighet, sjukskrivning, vab etc, inte är villkorad.
    Nej, det måste man inte, men om man har önskemål om en särskild period och särsklit en som många andra har som önskemål måste arbetsgivaren göra avvägningar. Du har lagstadgad rätt till minst 5 veckors semester, men det finns inget som säger att den ens måste infalla på sommarhalvåret. Många har inte ens rätt till mer än 3 veckors sammanhängande semester, men de flesta arbetsgivare har som praxis att ge så mycket ssammanhängande semester som arbetstagaren önskar.

Om alla vill ha semester i juli kanske arbetsgivaren tvingas erbjuda fler delad semester i stället för sammanhängande.
  • skpklm
    Anonym (skäl behövs ej) skrev 2014-03-01 16:52:48 följande:

• aldrigmer

Nihka, semesterlagen säger att alla har rätt till 4 veckors sammanhängande semester under juni, juli och agustiperioden.

• skpklm
    aldrigmer skrev 2014-03-01 23:22:07 följande:
    Nihka, semesterlagen säger att alla har rätt till 4 veckors sammanhängande semester under juni, juli och agustiperioden.
    Vissa år har sjuksköterskor erbjudits extra betalt om de tar sin huvudsemester annan tid.
  • aldrigmer

skpklm, det är sant. Det kallas Sommaravtal och är framförhandlat mellan fack och arbetsgivare. Det brukar vara upplagt som en trappa med stigande summa för ju fler veckor sjuksköterskan går med på att flytta. Flyttar man hela semestern till tid utanför sommarmånaderna får man bäst betalt. Även enstaka pass som flyttas ger en slant. Dock ska man komma ihåg att det är ett erbjudande, inget man är tvungen att acceptera och att det i längden inte löser vikarieproblemet. Har man familj vill man ju gärna ha åtminstone någon del av semestern tillsammans och även folk utan har kanske vänner som de vill träffa.

• Anonym (skäl behövs ej)
    nihka skrev 2014-03-01 17:28:06 följande:
    Nej, det måste man inte.

Varför tjatar du då om att TS ska ange skäl till att hon vill ha semester?
  • aldrigmer

Klart det är lättare för en arbetsgivare om man kan motivera varför man vill ha semester samtidigt som andra - speciellt om det blir oförenliga önskemål. En orsak till att man borde få igenom sitt önskemål är ju att man tidigare låtit andra gå före! Men skyldig att redovisa sina skäl är man inte.

• nihka
    aldrigmer skrev 2014-03-01 23:22:07 följande:
    12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Semesterlag-1977480_sfs-1977-480/

Det blir vanligare att just annat har avtalats. Det behöver ju inte betyda att man inte kan få minst 4 veckor inder juni-aug, men arbetsgivaren  har lite utrymme om det inte skulle gå ihop. Det kan ju vara svårt för ett litet företag med få anställda.
  • nihka
    Anonym (skäl behövs ej) skrev 2014-03-02 11:13:51 följande:

Varför tjatar du då om att TS ska ange skäl till att hon vill ha semester?
    Man behöver inte ange skäl för ATT ha semester, men när det gäller NÄR den ska förläggas om man har önskemål om en särskild period och särskilt en period som många andra har som önskemål måste arbetsgivaren göra avvägningar. Då är det bra om man kan motivera. Om man väljer att låta bli kanske någon annan motiverar så bra att man får stå tillbaka för dem och det är väl det som hittills har hänt med TS.

TS har frågat vad hon ska säga och jag har frågat vad hon har för orsaker till att vilja ha semester i juli. Det är lättare att komma med förslag på vad hon ska säga om man vet hur hon tänker.
  • Anonym (Semester)

Varför ska TS behöva vara den som får vika sig för att de andra har "mer pusslande"? Är väl lika jobbigt att vara ensamstående och man har ju lika mycket anledning att vilja vara ledig en viss period som andra. Om de inte får sin semester som sina män så får de väl vara glad ändå, shit happens. Eller helt enkelt kräva av sina män att lägga sina semestrar i juni.

Vad är det för chef du (TS) har? En som själv är gift och bara viker sig för de andras argument eller försöker han/hon ens vara på din sida i frågan? Jag vet inte hur mycket du står på dig eller om de bara bestämmer att du och de ska ha semester där och där. Oavsett är det inget bra arbetsklimat om det ör så pass.

Där jag jobbar är det bara killar men det är alltfid samma person som av någon anledning får sin semester på samma tid varje år, även om andra är ute tidigare. Chefen är en hon, tror inte hon orkar med hans gormanden om han inte skulle få semestern där han vill. Därför viker hon sig. Väldigt drygt när man legat ute i månader innan och ändå får ta en annan period. Vet inte hans argument mer än att han blir grinig.

Men jag önskar att du (TS) får nån ordning i grytan. Jag hade vägrat gå med på att behöva ta juni/augusti semester om de andra alltid får juli. Alla ska ha behandlas rättvist. Du får gå till ditt fack och ta upp frågan. De andra är f*n inte automatiskt berättigade till en viss period. De kan lika gärna ta junisemester så du får juli nån gång, och deras män också ta juni eller så får de väl lösa det på annat vis.

På mitt förra jobb bytte vi alltid perioder i gruppen, annars hade det lätt blivit sammasituatuon som du beskriver. Fanns både ensamstående och sambos där.

Kan inte låta bli att bli jäkligt frustrerad över din situation. Hoppas det löser sig. Annars hade jag gärna kommit dit och läst lusen av dem!

• skpklm
    Anonym (Semester) skrev 2014-03-02 13:56:06 följande:
    Varför ska TS behöva vara den som får vika sig för att de andra har "mer pusslande"? Är väl lika jobbigt att vara ensamstående och man har ju lika mycket anledning att vilja vara ledig en viss period som andra. Om de inte får sin semester som sina män så får de väl vara glad ändå, shit happens. Eller helt enkelt kräva av sina män att lägga sina semestrar i juni.

Vad är det för chef du (TS) har? En som själv är gift och bara viker sig för de andras argument eller försöker han/hon ens vara på din sida i frågan? Jag vet inte hur mycket du står på dig eller om de bara bestämmer att du och de ska ha semester där och där. Oavsett är det inget bra arbetsklimat om det ör så pass.

Där jag jobbar är det bara killar men det är alltfid samma person som av någon anledning får sin semester på samma tid varje år, även om andra är ute tidigare. Chefen är en hon, tror inte hon orkar med hans gormanden om han inte skulle få semestern där han vill. Därför viker hon sig. Väldigt drygt när man legat ute i månader innan och ändå får ta en annan period. Vet inte hans argument mer än att han blir grinig.

Men jag önskar att du (TS) får nån ordning i grytan. Jag hade vägrat gå med på att behöva ta juni/augusti semester om de andra alltid får juli. Alla ska ha behandlas rättvist. Du får gå till ditt fack och ta upp frågan. De andra är f*n inte automatiskt berättigade till en viss period. De kan lika gärna ta junisemester så du får juli nån gång, och deras män också ta juni eller så får de väl lösa det på annat vis.

På mitt förra jobb bytte vi alltid perioder i gruppen, annars hade det lätt blivit sammasituatuon som du beskriver. Fanns både ensamstående och sambos där.

Kan inte låta bli att bli jäkligt frustrerad över din situation. Hoppas det löser sig. Annars hade jag gärna kommit dit och läst lusen av dem!
    "ute tidigare"   "legat ute flera månader innan"  -  hur menar du?   Hos de arbetsgivare där jag arbetat har det varit ett fast bestämt datum då  alla lägger in sina semesterönskemål  (1 mars betr sommaren,  1 okt betr jul-nyår).   Detta för att arbetsgivaren ska hinna lägga pusslet och ge besked om beviljad sommarsemester det datum semesterlagen anger.  Sportlov likaså.  Det  kan ju bli väldigt orättvist om det ska var tävling om vem som hinner önska först!
  • Anonym (Semester)

Då uttryckte jag mig fel. De lägger in semester som du säger men hans blir alltid beviljad om de andras krockar, han behöver aldrig ha skäl, de andra får bara besked att de fått en annan period. Samma man kan ibland komma med ledighet vid kort varsel, eftersom vi är så pass få brukar chefen fråga runt om de andra "godkänner" det så inte bördan blir för stor av manfall, men när han lägger in ledighet kommer ingen förfrågan, man får bara finna sig i att han är borta.

• ica
    Anonym (Semester) skrev 2014-03-02 13:56:06 följande:

Hur man sköter sitt privata pusslande är nåt man får hålla utanför jobbet.
  • MadHatter

Hur ser rutinerna för semesterplanering ut hos er?

Har chefen delegerat till personalen att gemensamt komma överens om semester och att ni lämnar in ett förslag till chefen?

Annars förstår jag inte riktigt varför personalen diskuterar detta och gör prioriteringar innan semesteransökningarna ens lämnats in.

Är det så att ni på nåt sätt har det på delegation (vilket låter märkligt och som upplagt för att någon ska bli felbehandlad) får su endera argumentera inför dina kollegor eller ta upp med cheden att dennes upplägg inte fungerar.

Är det chefen som lägger semestern ska du låta bli att diskutera din semester med kollegorna och helt enkelt lämna in ansökan med din önskan till chefen, med tillägget att det är din tur med en senare semester, så får chefen ta ansvar för beslutet.

Om någon klagar, hänvisa till chefen .

• ica
    MadHatter skrev 2014-03-04 07:06:30 följande:
    Hur ser rutinerna för semesterplanering ut hos er?
    Har chefen delegerat till personalen att gemensamt komma överens om semester och att ni lämnar in ett förslag till chefen?
    Annars förstår jag inte riktigt varför personalen diskuterar detta och gör prioriteringar innan semesteransökningarna ens lämnats in.
    Är det så att ni på nåt sätt har det på delegation (vilket låter märkligt och som upplagt för att någon ska bli felbehandlad) får su endera argumentera inför dina kollegor eller ta upp med cheden att dennes upplägg inte fungerar.
    Är det chefen som lägger semestern ska du låta bli att diskutera din semester med kollegorna och helt enkelt lämna in ansökan med din önskan till chefen, med tillägget att det är din tur med en senare semester, så får chefen ta ansvar för beslutet.
    Om någon klagar, hänvisa till chefen .

Så klokt! Gör bara en semesteransökan till chefen och skit i allt sen. Chefen smiter undan och tycker att personalen ska sköta semesterplaneringen. Men det är ett chefsansvar inte arbetstagaransvar. Så låt inte chefen smita undan. De har mer betalt bl a för att sköta personal och planering.
Svar på tråden Blir överkörd varje år på jobbet angående semesterönskemål pga att jag är ensamstående mamma!