• ÄngDal

Surfplatta - hur funkar det???

Jag har en iPad (10 tum) och min fru och vår son har varsin Samsung Galaxy Tab (7 tum). Vi är mycket nöjda med båda. Jag är själv en Apple-fantast och älskar min iPad, men samtidigt tycker jag mycket om Galaxy Tab, den är smidigt och behändig och lätt att hålla i och fungerar mycket bra om den främst ska användas för Youtube, SVT Play, streama film och spela spel på (det har min fru och sonen den till). Den är lagom stor och enkel och skön att hålla i. 7 tum är jättebra storlek för ett barn, inte minst i bilen.

Om du ska ha plattan till att surfa mycket på och läsa Aftonbladet och andra sidor (som FL, hehe) är kanske 10
    tum att föredra.

När det gäller att titta på nedladdad film på en platta är det krångligt både på iPad och Android = så krångligt att jag inte orkar ens försöka. Bättre då att du skaffar Netflix för 79 kr per månad. Då kan två personer titta samtidigt på samma abonnemang och på olika enheter (dator, platta, telefon, smart-tv, playstation). Prisvärt och mycket film och serier för både vuxna och barn.

Ska du titta på nedladdad film är det enklare att köpa en liten minilaptop som du kan koppla in en USB-sladd i.

Ska du kunna surfa i bilen - se till att du kan koppla in plattan på mobilens surf (internetdelning är väldigt smidigt via iPhone; jag antar att det går att göra med en Samsung-telefon också eller andra androider), om du inte köper en platta med eget 3G- eller 4G-abonnemang.

iPad är dyrare än android men enligt mig fortfarande enklare, snyggare och behändigare att använda (men skillnaden är inte så stor).

• ÄngDal
    Nr 14 skrev 2014-02-26 21:10:06 följande:
    Tack för svaren. Jag är helt novis så vi har inte heller några filmer i datorn att föra över!!! Ni förstår min nivå va, ha ha!!! Man kan inte "kopiera" såna filmer man köpt och lägga in dem i surfplattan?
    Men strunta då i att ladda ner utan satsa på Netflix exempelvis. Om du själv gillar tv-serier är HBO Nordic ännu bättre - där finns MASSOR med bra tv-serier. Viaplay finns också men är trea på listan, enligt mig. Där kan du å andra sidan hyra även nya filmer (finns även andra hyrfilmssajter).

Vilken ålder är ditt barn/dina barn?
    Min 10-åring klarar sig utmärkt med Youtube, Netflix och alla spel som finns att ladda ner. 7 tum är perfekt för honom att hålla i. Med ett par hörlurar och plattan håller han sig glad oavsett hur lång bilresan är, haha. Men ska du ha den i bilen - tänk på att du behöver skaffa en laddsladd som du kan ha även i cigguttaget.

Och som sagt, du behöver kunna ha uppkoppling även utanför huset. Hur har väl wifi hemma förmodar jag?

• ÄngDal
    Aniiee skrev 2014-02-26 21:25:12 följande:
    Det är skitenkeltatt kolla på film på en android. Lägg över filmen, öppna "album", klicka på filmen, välj spelare (ofta en eller 2 inbygda, fler kan laddas ned efter behov), titta! Inget krångel, inget knussel. Har ni problem så är det något vajsing. Det finns inget filformat en android inte fixar med rätt spelare.

Annars håller jag med dig.
    Ok, tack, bra att veta. Fast jag tittar alltid på film på antingen laptopen eller via dator>TV:n (eller på paddan om jag ska streama).

Men för att få över en film från en dator till en androidplatta behöver man nåt slags USB>"plattasladd"? ;)

• ÄngDal
    Nr 14 skrev 2014-02-26 21:38:35 följande:
    Å tack för alla tips!! Ni är bäst!!!!

Vi har i nuläget bara mobilt bredband på en laptop hemma. Väntar på att få fiber men får nog skaffa en router så vi kan använda den andra datorn också...

Verkar som flera fastnat för Nexus. Den verkar va bra i de tester jag hittat men samtidigt är det väl ingen som fått direkt dåligt heller. En bekant köpte en surfplatta på ICA men den lämnade han tillbaka illa kvickt dock.

Hade tänkt surfa på plattan via mobilen om vi är ute och åker men det är ännu en gåta för mig hur man får till detta men det får jag väl lära mig antar jag.

Vill inte att barnen ska fastna i några såna där vanliga spel, men gärna lärorika (tråkiga kanske?!?!?) med alfabetet, siffror, klockan odyl. Det är en sjuåring som ska ha den i första hand (förutom jag då...) och hon har hittills varit totalt ointresserad av allt som har med datorer att göra även spel...

Förslag på bra spel eller appar eller vad det nu kallas?
    Jag ska erkänna att jag egentligen bara kan Apple men Galaxy Tab är riktigt bra - och jag vill slå ett slag för 7 tum som kanske är bättre i storlek för din 7-åring än 10 tum. Det kan vara svårt (och tyngre) att hålla i en tiotummare för ett barn (och även mer tröttsamt för en vuxen). Jag tycker själv att det är smidigare att hålla i den mindre plattan om jag själv ska titta på film.
    Priset på en sån är ju också fördelaktigare, en sån kan du hitta för tusenlappen (då kan du ju köpa en till dig och en till henne för mindre än vad det kostar för en Nexus, hehe).

Vilken mobil har du? iPhone är busenkel att ställa in på Internetdelning.
  • ÄngDal
    Aniiee skrev 2014-02-26 21:43:40 följande:
    =)

Ja, en sån sladd behöver du. Och har, förmodligen. Alla som har en modern telefon med usb-laddare har en sådan, det är nämligen standardmodell på de...

Till skillnad från Apples sladdar menar du...haha...?
    :D

• ÄngDal
    Nr 14 skrev 2014-02-26 22:12:16 följande:
    Kanske ska kolla lite mer på 7 tums plattor!! Har en Sony Xperia ZR men ska snart överlämna denna till maken för att kunna uppdatera mig till en Xperia Z1 ellerZ1 compact. Har fullt sjå med att lära mig telefonen så en surfplatta behöver jag hjälp med. Därav denna tråden!!

Törs man handla på nätet eller ska jag besöka en butik? Tänker främst på hur man gör om de pajjar och behöver service?
    Ja, kolla gärna på dem i en affär, jag tycker att 7 tum är alldeles utmärkt till det mesta.

När det gäller telefonen - undersök Samsung Galaxy-serien också om du ska byta. Nya S4 är ju riktigt vass, säkerligen bättre än Sonys lurar.

Eller så skaffar du en iPhone - enklare kan det inte bli. Du kan hitta bra deals hos Tele2 exempelvis. Då kan du också passa på att undersöka iPad Mini - den surfplattan är liten, nätt och har bra prestanda, lätt marknadens bästa än så länge.

Lycka till!

Svar på tråden Surfplatta - hur funkar det???