• Aniiee

Surfplatta - hur funkar det???

Man kan "rippa" (kopiera) dvd-filmer man har till datorn, om man har ett program för det. Eller så kan man ladda hem filmer från nätet. Båda är ungefär lika lagligt, men ingen bryr sig, 

Har ni wi-fi på modemet hemma? Kolla upp det, annars är det svårt att köpa och ladda hem spel till surfplattan.

Jag kan säkert svara på fler frågor, men ställ de så noga och specifika som möjligt. Mitt huvud är inte riktigt med idag....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    Queenie70 skrev 2014-02-26 21:10:12 följande:
    Nexus är väldigt bra. Varning dock. Om skärmen går sönder, så finns det tydligen inte en jääääävel som lagar den. Fick köpa ny istället.
    Det är för att det inte går att laga en nexusskärm. Har den gått sönder si har hela plattan gått sönder. Eller, ja, den kan ju funka ändå, men det går inte att byta skärm på vare sig nexus eller nästan någon anna platta.
  • Aniiee
    ÄngDal skrev 2014-02-26 21:21:27 följande:
    Jag har en iPad (10 tum) och min fru och vår son har varsin Samsung Galaxy Tab (7 tum). Vi är mycket nöjda med båda. Jag är själv en Apple-fantast och älskar min iPad, men samtidigt tycker jag mycket om Galaxy Tab, den är smidigt och behändig och lätt att hålla i och fungerar mycket bra om den främst ska användas för Youtube, SVT Play, streama film och spela spel på (det har min fru och sonen den till). Den är lagom stor och enkel och skön att hålla i. 7 tum är jättebra storlek för ett barn, inte minst i bilen.

Om du ska ha plattan till att surfa mycket på och läsa Aftonbladet och andra sidor (som FL, hehe) är kanske 10
    tum att föredra.

När det gäller att titta på nedladdad film på en platta är det krångligt både på iPad och Android = så krångligt att jag inte orkar ens försöka. Bättre då att du skaffar Netflix för 79 kr per månad. Då kan två personer titta samtidigt på samma abonnemang och på olika enheter (dator, platta, telefon, smart-tv, playstation). Prisvärt och mycket film och serier för både vuxna och barn.

Ska du titta på nedladdad film är det enklare att köpa en liten minilaptop som du kan koppla in en USB-sladd i.

Ska du kunna surfa i bilen - se till att du kan koppla in plattan på mobilens surf (internetdelning är väldigt smidigt via iPhone; jag antar att det går att göra med en Samsung-telefon också eller andra androider), om du inte köper en platta med eget 3G- eller 4G-abonnemang.

iPad är dyrare än android men enligt mig fortfarande enklare, snyggare och behändigare att använda (men skillnaden är inte så stor).
    Det är skitenkeltatt kolla på film på en android. Lägg över filmen, öppna "album", klicka på filmen, välj spelare (ofta en eller 2 inbygda, fler kan laddas ned efter behov), titta! Inget krångel, inget knussel. Har ni problem så är det något vajsing. Det finns inget filformat en android inte fixar med rätt spelare.

Annars håller jag med dig.
  • Aniiee
    Queenie70 skrev 2014-02-26 21:23:44 följande:

Finns nya skärmar att skicka efter och instruktion hur man gör på youtube, såg inte omöjligt ut men orka chansa. Fattar inte varför det ska vara omöjligt att få skärmen på en surplatta bytt när man kan få ny till ifånen på en kvart.
    Ja, jo, klart att det går, i alla fall LCD-skärmar. Men jag skulle inte göra det frivilligt. Kanske under pistolhot.... Och då har jag ändå byggt min dator själv..... LED vetetusan.....
  • Aniiee
    ÄngDal skrev 2014-02-26 21:36:26 följande:
    Ok, tack, bra att veta. Fast jag tittar alltid på film på antingen laptopen eller via dator>TV:n (eller på paddan om jag ska streama).

Men för att få över en film från en dator till en androidplatta behöver man nåt slags USB>"plattasladd"? ;)

=)

Ja, en sån sladd behöver du. Och har, förmodligen. Alla som har en modern telefon med usb-laddare har en sådan, det är nämligen standardmodell på de...
    Nr 14 skrev 2014-02-26 21:38:35 följande:
    Å tack för alla tips!! Ni är bäst!!!!

Vi har i nuläget bara mobilt bredband på en laptop hemma. Väntar på att få fiber men får nog skaffa en router så vi kan använda den andra datorn också...

Verkar som flera fastnat för Nexus. Den verkar va bra i de tester jag hittat men samtidigt är det väl ingen som fått direkt dåligt heller. En bekant köpte en surfplatta på ICA men den lämnade han tillbaka illa kvickt dock.

Hade tänkt surfa på plattan via mobilen om vi är ute och åker men det är ännu en gåta för mig hur man får till detta men det får jag väl lära mig antar jag.

Vill inte att barnen ska fastna i några såna där vanliga spel, men gärna lärorika (tråkiga kanske?!?!?) med alfabetet, siffror, klockan odyl. Det är en sjuåring som ska ha den i första hand (förutom jag då...) och hon har hittills varit totalt ointresserad av allt som har med datorer att göra även spel...

Förslag på bra spel eller appar eller vad det nu kallas?
    Kolla på skolappar.nu efter bra appar för barnen.
  • Aniiee
    ÄngDal skrev 2014-02-26 21:49:07 följande:
    Till skillnad från Apples sladdar menar du...haha...?
    :D

IDK, jag snackar Android för att TS snackar android...... Apple har jag inget till övers för. Deras prylar går ju knappt att byta grafikkort i....
  • Aniiee
    Nr 14 skrev 2014-05-25 23:49:46 följande:
    Hej igen!

Pga husrenovering har vi inte haft varken tid eller råd att fixa några surfplattor men nu fyller barnen snart år och då är det ju läge att satsa på bra presenter med sponsring av mormor/farmor!

Har tre st barn som fyller 7 år, 5 år och 3 år och att bara köpa till den äldsta går bara inte... Alla tre leker med våra telefoner och spelar typ pippi långstrump spel samt spel på barnkanalen men tanken är att de ska kunna se på film under kommande långresor i bil.

1. Lika bra att köpa varsin alltså, vad behöver jag extra? Hörlurar gissar jag smile5.gif och kanske fodral? Behövs det hållare till bilen alltså så man kan fästa skärmen på sätet framför?

2 Och om man nu ska ha tre st är det väl lika bra att satsa på identiska, även om det skiljer i ålder på barnen? Har tidigare varit intresserad av Google Nexus men även Samsung som många här rekommenerat. Såg nu att Google Nexus 7 är en Asus och Google Nexus 10 är en Samsung??? Vad kan skillnaden vara?

3. Och om man tar tex 16 gb, hur mycket film får då plats i den? Tex om man jämför med Madicken, Disneyfilmer mm? Och om man vill ha fler filmer, är det då USB sticka som gäller eller minneskort?

4. Och om man är ute med bilen och det behöver surfas på plattorn, kan dessa då kopplas till våra mobilers abonnemang? (vi har en med 3 gb och en med 1 gb surf eller är det för lite?)

Oerhört tacksam för alla svar jag kan få då jag är hopplöst okunnig.... smile1.gif
    Ska se vad jag kan svara på....

1: Hörlurar kan vara bra att ha, och fodral, lite stötdämpande om det tappas och har sig. Om du köper lika dana plattor till alla tre barnen kan det ju vara bra/kul med olika fodral, så de inte börjar bråka om plattorna. Kanske du kan hitta fodral med favoritmotiven på? Eftersom jag inte kan något om bilar så kan jag inte svara på de frågorna, tyvärr =(

2: Ingen aning.... låter lustigt tycker jag =P

3: Beroende på hur komprimerade filmerna är så får det på 16 gig plats mellan 22 och 3 filmer. Astrid Lindgren-filmer som ligger ute och skvalpar på nätet brukar vara iso-filer som måste rippas, samma om du själv har DVD-erna så kan du rippar själv. Inte jättelagligt, men, men.....  Vill du ha mer plats så måste du köpa ett minneskort, de kostar inte jättemycket. 32 gig kostar väl max en femhundring.....

4 Har jag inte så jättekoll på just nu..... brukar ha, men idag =/

Jaja, hoppas det var till någon hjälp i alla fall.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Nr 14 skrev 2014-05-26 00:13:20 följande:
    Tack Anniiee!!

Vad gäller filmerna kanske man kan få någon att rippa (vad det nu är;_) ) dem på tex tre olika minneskort så får ungarna slåss om vilka filmer de vill se, ha ha ha!!!

När man laddat hem appar med spel, tex sånadär med pippi långstrump att steka pannkakor, lära sig klockan, färglägga osv, måste man vara online på nätet för att spela såna eller är det så att när man väl fått in dem i surfplattan så kan man spela oavsett surf eller inte?

Skäms för mina dåliga kunskaper i detta område....
    Inget att skämas för, alla är noviser i början =)

Rippa = kopiera. Gammalt slang. Det kan du göra på din egna dator om du har filmen på dvd. Ladda hem Freemakevideo, installera, öppna programmet, sätt skivan i läsaren på datorn välj lite inställninga och kör.  Och hoppas att skivan inte har DRM-skydd.

Har du laddat ner apparna behöver du inte ha internet på, om det inte ärnågot särskillt onlinefunktion.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Nr 14 skrev 2014-06-10 23:17:09 följande:
    Hurra!
    Slog till och köpte en Samsung galaxy tab 3 8 tums skärm med 32 gb minne igår och idag träffade jag en gammal jobbarkompis som ska proppa den full med barnfilmer och spel!! Sen ska jag köpa ett fäste på E-bay så vi kan fästa den mellan nackstöden i framsätet så alla tre barnen kan kolla på film tillsammans i baksätet!!
    Har den i kartongen än men hoppas den funkar för snart bär det av på bilsemester och då kan det vara kul för barnen att kolla på nåt annat än ut genom rutan!!
    Tack för alla tips. Att det blev en samsung beror på att de hade ett bra erbjudande på Elgiganten.... smile5.gif
    Solig Hoppas ungarna får kul med sina plattor.
Svar på tråden Surfplatta - hur funkar det???