• Nr 14

Surfplatta - hur funkar det???

Tänkte köpa en surfplatta så barnen kan spela lärorika spel, som lära sig klockan, abc, räkning samt kunna se film i bilen på längre resor.

Kan absolut ingenting så behöver tips!! Tanken är att köpa tex en Google Nexus 10 tum men finns det någon annan ni tycker är bra skriv gärna. 10 tum vill vi nog ha iallafall.

Hur får man in film i en sådan? Kan man ha det på USB sticka eller lägger man det på ett minneskort? Kan man köpa fästen så den sitter fast i bilen tex på nackstöden?

Jag är helt nollställd så alla tips mottages tacksamt!!!!

• Svar på tråden Surfplatta - hur funkar det???
  • Nr 14

Tack för svaren. Jag är helt novis så vi har inte heller några filmer i datorn att föra över!!! Ni förstår min nivå va, ha ha!!! Man kan inte "kopiera" såna filmer man köpt och lägga in dem i surfplattan?

• Nr 14

Å tack för alla tips!! Ni är bäst!!!!

Vi har i nuläget bara mobilt bredband på en laptop hemma. Väntar på att få fiber men får nog skaffa en router så vi kan använda den andra datorn också...

Verkar som flera fastnat för Nexus. Den verkar va bra i de tester jag hittat men samtidigt är det väl ingen som fått direkt dåligt heller. En bekant köpte en surfplatta på ICA men den lämnade han tillbaka illa kvickt dock.

Hade tänkt surfa på plattan via mobilen om vi är ute och åker men det är ännu en gåta för mig hur man får till detta men det får jag väl lära mig antar jag.

Vill inte att barnen ska fastna i några såna där vanliga spel, men gärna lärorika (tråkiga kanske?!?!?) med alfabetet, siffror, klockan odyl. Det är en sjuåring som ska ha den i första hand (förutom jag då...) och hon har hittills varit totalt ointresserad av allt som har med datorer att göra även spel...

Förslag på bra spel eller appar eller vad det nu kallas?

• Nr 14

Kanske ska kolla lite mer på 7 tums plattor!! Har en Sony Xperia ZR men ska snart överlämna denna till maken för att kunna uppdatera mig till en Xperia Z1 ellerZ1 compact. Har fullt sjå med att lära mig telefonen så en surfplatta behöver jag hjälp med. Därav denna tråden!!

Törs man handla på nätet eller ska jag besöka en butik? Tänker främst på hur man gör om de pajjar och behöver service?

• Nr 14

Hej igen!

Pga husrenovering har vi inte haft varken tid eller råd att fixa några surfplattor men nu fyller barnen snart år och då är det ju läge att satsa på bra presenter med sponsring av mormor/farmor!

Har tre st barn som fyller 7 år, 5 år och 3 år och att bara köpa till den äldsta går bara inte... Alla tre leker med våra telefoner och spelar typ pippi långstrump spel samt spel på barnkanalen men tanken är att de ska kunna se på film under kommande långresor i bil.

Lika bra att köpa varsin alltså, vad behöver jag extra? Hörlurar gissar jag och kanske fodral? Behövs det hållare till bilen alltså så man kan fästa skärmen på sätet framför?

Och om man nu ska ha tre st är det väl lika bra att satsa på identiska, även om det skiljer i ålder på barnen? Har tidigare varit intresserad av Google Nexus men även Samsung som många här rekommenerat. Såg nu att Google Nexus 7 är en Asus och Google Nexus 10 är en Samsung??? Vad kan skillnaden vara?

Och om man tar tex 16 gb, hur mycket film får då plats i den? Tex om man jämför med Madicken, Disneyfilmer mm? Och om man vill ha fler filmer, är det då USB sticka som gäller eller minneskort?

Och om man är ute med bilen och det behöver surfas på plattorn, kan dessa då kopplas till våra mobilers abonnemang? (vi har en med 3 gb och en med 1 gb surf eller är det för lite?)

Oerhört tacksam för alla svar jag kan få då jag är hopplöst okunnig....

• Nr 14

Tack Anniiee!!

Vad gäller filmerna kanske man kan få någon att rippa (vad det nu är;_) ) dem på tex tre olika minneskort så får ungarna slåss om vilka filmer de vill se, ha ha ha!!!

När man laddat hem appar med spel, tex sånadär med pippi långstrump att steka pannkakor, lära sig klockan, färglägga osv, måste man vara online på nätet för att spela såna eller är det så att när man väl fått in dem i surfplattan så kan man spela oavsett surf eller inte?

Skäms för mina dåliga kunskaper i detta område....

• Nr 14

Tack igen Aniiee!!!
    Asus MeMo pad HD 7 är inget för ett barn å ha va? Hittade den på Netonnet och  den fick bra betyg och kostar knappt 1400:- men det kanske inte är nåt att spela barnspel och se Ronja Rövardotter på kanske?

Hoppas hitta nåt inom närmsta två veckorna iallafall. Tack för all hjälp.

• Nr 14

Hurra!
    Slog till och köpte en Samsung galaxy tab 3 8 tums skärm med 32 gb minne igår och idag träffade jag en gammal jobbarkompis som ska proppa den full med barnfilmer och spel!! Sen ska jag köpa ett fäste på E-bay så vi kan fästa den mellan nackstöden i framsätet så alla tre barnen kan kolla på film tillsammans i baksätet!!
    Har den i kartongen än men hoppas den funkar för snart bär det av på bilsemester och då kan det vara kul för barnen att kolla på nåt annat än ut genom rutan!!
    Tack för alla tips. Att det blev en samsung beror på att de hade ett bra erbjudande på Elgiganten....

• Nr 14

Surfplattan är succé i bilen då vi köpt en hållare som sitter mellan nackstöden i framsätet och den alltså sitter i mitten och alla tre barnen kan se film samtidigt!!! Vi har i nuläget bara några få filmer men tänkte fixa lite enklare spel. Vi har inte Wi-fi men kan man göra så att man åker hem till någon som har det och laddar ner spel? Men hur betalar man för såna spel? Och vilka spel kan ni rekommendera? Har en sjuåring som säkert skulle uppskatta spel men bokstäver, siffror, klockan och sånt. femmåringen och treåringen gillar memory och liknande.

Alla tips mottages tacksamt!!

Svar på tråden Surfplatta - hur funkar det???