knäskålsluxationer
Någon mer som har problem med detta?
Någon mer som har problem med detta?
Hoppas att det håller i sig nu då! Eftersom mina går ur led dagligen gör det inte ont även om de naturligtvis begränsar mig. Men efter senaste besöket hos läkaren fick jag höra att jag med stor sannolikhet kommer att få mycket besvär då det sliter på brosket. Har du eller fler här besvär med det och när började det i så fall?
Oj, jag menar naturligtvis luxationer och inte luftkonditionering
Puffar
Jag har mycket besvär med detta men har i nuläget valt att inte operera
Jag har överrörliga knäskålar (som jag fick förklarad av läkare, så är mina knäskålar runda underifrån istället av konusformade), dock som tur är hoppar inte ur led (tja, läkaren var väldigt förvånad över det, då de rör sig så extremt mycket). Fick även info att operationen skulle troligtvis inte hjälpa mig så mycket som att träna upp musklerna i benen som ska hålla knäskålarna på plats.
Jag har överrörliga knäskålar (som jag fick förklarad av läkare, så är mina knäskålar runda underifrån istället av konusformade), dock som tur är hoppar inte ur led (tja, läkaren var väldigt förvånad över det, då de rör sig så extremt mycket). Fick även info att operationen skulle troligtvis inte hjälpa mig så mycket som att träna upp musklerna i benen som ska hålla knäskålarna på plats.
Om jag springer 100 m eller hoppar (ibland räcker det bara gå nerför trappan utan att hålla koll på att benen böjs rakt) så får jag ont i knäna, som i bästa fall går över på en vecka, i värsta fall tog det över en månad. Då är det en sån smärta som man får vid ryggskott, fast i knät (som tur är brukar det vara bara ett knä i taget). Dvs jag kan inte träna med nåt som har med benen att göra - typ bara simning funkar då det finns 4 olika stilar.
Det märks också på hur mina knä ser ut - när benen är böjda, så ligger knäskålarna långt ut istället av mitten. Det tog bara över 30 år för att få diagnosen - i barndomen sa läkarna att det var växtvärk...