• Mithi

Kan inte bestämma vad jag vill plugga!

Jag vill gå en intressant utbildning som är lärorik och ger chans till ett bra jobb (relativt lätt att få jobb, stimulerande yrke och en lön som går att leva på). Jag är intresserad av människor och samhället.

Kom gärna med råd om utbildningarna, jobben och framtida möjligheter! Har du jobbat/studerat med något av detta eller på annat sätt fått inblick i utbildningarna/jobben?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan inte bestämma vad jag vill plugga!
  • Mithi

Lämna gärna en kommentar/motivation för varför du röstade som du gjorde :)

• Sisisisi

Jag valde att plugga till jurist. Har läst halva utbildningen nu och känner att jag valt rätt! Mycket intressant och rolig utbildning, jag hoppas att det är ännu roligare att jobba som jurist :)

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Mithi
    Sisisisi skrev 2014-02-27 12:55:26 följande:
    Jag valde att plugga till jurist. Har läst halva utbildningen nu och känner att jag valt rätt! Mycket intressant och rolig utbildning, jag hoppas att det är ännu roligare att jobba som jurist :)

Vad vill du jobba som? Har du något speciellt drömyrke efter juristprogrammet? Upplever du att det är en svår arbetsmarknad för jurister (få jobb, mycket övertid)??
  • Mithi
    Sisisisi skrev 2014-02-27 12:55:26 följande:

Vad vill du jobba som? Har du något speciellt drömyrke efter juristprogrammet? Upplever du att det är en svår arbetsmarknad för jurister (få jobb, mycket övertid)??
  • Fjärilslarv

Vänta tills du vet vad du vill plugga =).

• Anonym (diagnosfri)

Socionom- visst, jobb får man, men det är nog ganska tungt psykiskt och kan vara otacksamt.

SYO räknar jag som jordens mest misslyckade människor, har aldrig träffat en som visste ett jota om teknik eller naturvetarutbildningar. Flera har dessutom försökt förstöra för tjejer genom att säga att ditt eller datt gymnasielinje var för svååår för dem, samtidigt som en kille med samma betyg fick höra att det var lugnt.

Om man inte är en juristpersonlighet så kan man visst försörja sig på det, men man kanske inte känner sig så lycklig alltid (vet två som hellre hade gjort annat men lyssnade för mycket på sina pappor, som är jurister). Gillar man pengar och en viss stil däremot så har man nog alla chanser att lyckas.

Dietist- har en i släkten, hon verkar okej och ser fantastisk ut vid 50 men flera av dem verkar ha lättare ätstörningar.

Logoped- verkar inte finnas så mycket jobb, vet en vars utbildning de la ner mitt medan hon läste så hon fick börja om från början med en annan utbildning.

Arbetsterapeut- kan vara svårt i spartider, storföretagen har börjat dra ner på anställda ergonomer och terapeuter och hyr in dem på timmar istället.

Samhällsplanerare- brett och kanske lite luddigt. Har man kontakter inom kommun och förvaltning som kan hjälpa en in så kanske det vore bra, men risken är väl att man hamnar inom nåt helt annat annars.

Samhällsvetare- också brett, kan hamna lite varsomhelst. Det hjälper också med kontakter, t ex att engagera sig politiskt inom en kommun under studietiden, disputera inom ett förvaltningsnära område eller så.

Polis- hårt slit och ganska blygsam lön men jag tror att om man får kickar av att gripa in och även hjälpa andra så är det bland de bästa jobben vad gäller att känna sig nöjd efter en arbetsdag.

• Mithi
    Fjärilslarv skrev 2014-02-27 13:02:16 följande:
    Vänta tills du vet vad du vill plugga =).
    Men kommer man någonsin veta det?
    Jag vet åtminstone att jag vill plugga och att jag vill plugga någon av dessa utbildningar
  • Anonym (Frida)

Om jag får rekommendera något som liknar de alternativ du har i din frågeställning, så rekommenderar jag sjukgymnast! Jag är uska men fick skulle gärna vara sjukgymnast! Sjukgymnasten utreder och bedömer patientens förmåga till fysisk aktivitet och rörelse; man jobbar alltså med den mänskliga rörelseapparaten efter en olycka eller vid medfödd funktionsnedsättning. Sjukgymnasten får jobba nära patienten på vårdavdelningen men slipper mycket av "skitgörat" som uskan och sjuksköterskan tvingas handskas med. Sjukgymnasten kan jobba både med habilitering och rehabilitering, och ja, det verkar jättekul! 

• Anonym (=))

Pluggar snart mitt tredje år som socionom men arbetet är ganska tungt och psyket måste vara starkt. Funderar faktiskt själv om jag kommer orka jobba med det livet ut. Hade också hellre valt sjukgymnast, det låter mycket roligare. Men det positiva med socionom yrket är att det finns mycket man kan välja att jobba med. Lönen är helt ok men tycker den borde vara mer för det arbetet man gör. Lycka till Solig

Jurist verkar också roligt och dessutom bra betalt. 

• Mithi
    Anonym (Frida) skrev 2014-02-27 17:06:02 följande:
    Om jag får rekommendera något som liknar de alternativ du har i din frågeställning, så rekommenderar jag sjukgymnast! Jag är uska men fick skulle gärna vara sjukgymnast! Sjukgymnasten utreder och bedömer patientens förmåga till fysisk aktivitet och rörelse; man jobbar alltså med den mänskliga rörelseapparaten efter en olycka eller vid medfödd funktionsnedsättning. Sjukgymnasten får jobba nära patienten på vårdavdelningen men slipper mycket av "skitgörat" som uskan och sjuksköterskan tvingas handskas med. Sjukgymnasten kan jobba både med habilitering och rehabilitering, och ja, det verkar jättekul! 
    Har varit inne på det ett tag, men tyckte det inte lät så intressant efter ett tag.. Jag tycker istället att arbetsterapeut låter roligare, men jag kan ha fel, har ju inte så stor inblick i yrket :) Är du själv sjukgymnast?
    Anonym (=)) skrev 2014-02-27 17:12:22 följande:
    Pluggar snart mitt tredje år som socionom men arbetet är ganska tungt och psyket måste vara starkt. Funderar faktiskt själv om jag kommer orka jobba med det livet ut. Hade också hellre valt sjukgymnast, det låter mycket roligare. Men det positiva med socionom yrket är att det finns mycket man kan välja att jobba med. Lönen är helt ok men tycker den borde vara mer för det arbetet man gör. Lycka till Solig

Jurist verkar också roligt och dessutom bra betalt. 
    Funderar du på att hoppa av socionomutbildningen?
Svar på tråden Kan inte bestämma vad jag vill plugga!