Lön - kriminalvårdare
Det är ju inte konstigt att poliser säger upp sig idag. De får ta hand om samhällets avskum, se saker andra bara ser på skräckfilmer. Får ta del av tragiska öden och vara stöd till misshandlade offer mm mm mm. Lägg där till vansinniga arbetstider samtidigt som de ska ha ett eget fungerande liv med familj hemma.
Detta till en lön som går att jämföra en student som sommarjobbar på ett lager med att plocka varor på ett lager.
Det är uselt, respektlöst och framförallt en fara för vårt samhälle.
Man måste nästan beundra människor som gör detta till en sådan lön. Men vad hjälper det att vara respekterad när man har sådan skitlön och räkningarna ska betalas i slutet på varje månad?
Allt är relativt!
Jag jobbar i och för sig inte i kriminalvården men jag har drygt 23 i grundlön på mitt jobb. 23 800 eller nåt sånt. Men jag får ju OB på kvällar och helger. Vad jag får utefter skatt en månad varierar mellan ungefär 21 000 och 29 000 allt beroende på hur mycket kväll och helg det blivit.
En vanlig månad om nån sån finns så får jag ut 26-27 000 efter skatt. Det är utan övertid. Allt är relativt som sagt men jag tycker helt klart lönen går att leva på. Jag bor ändå ganska dyrt! Sparar ett antal tusen varje månad. Minst tre tusen i månaden lyckas jag spara trots att jag har bil. Inte sällan sparar jag mer. Har testat att lägga undan 10 000 en månad och det gick, men det skulle naturligtvis inte gå i längden..
Jag reser utomlands varje år!
Ibland jobbar jag övertid och får några eller nån tusenlapp extra. Allting går om man vill..
Vill man inte ha en kriminalvårdares lön så blir man inte kriminalvårdare. Enkelt!
Tycker man att man är värd ett bättre jobb är det upp till bevis!