• Anonym (lisa)

Använda personalrabatt trots ej anställd?

Det företaget jag jobbade sist på ägde också ett annat företag. Detta innebar att vi fick personalrabatt hos bägge företagen. Jag jobbar inte där längre, men bägge är onlinebutiker. Har alltså ett inlogg till dessa två onlinebutiker kopplat till min gamla jobbmail. Nu jobbar jag som sagt inte där längre, men har kvar kontona till butikerna. Loggar jag in finns rabatten inskriven. Vems ansvar är det att ta bort det? Kan jag fortfarande beställa och få rabatten?

• Svar på tråden Använda personalrabatt trots ej anställd?
  • BlippBlopp

Kör på :)

Det är arbetsgivarens ansvar att spärra konton om de inte vill att folk fortsätter använda rabatten. Det är ju inte så att du får grejerna gratis ändå.

• Anonym (lisa)
    BlippBlopp skrev 2014-02-27 17:34:22 följande:
    Kör på :)
    Det är arbetsgivarens ansvar att spärra konton om de inte vill att folk fortsätter använda rabatten. Det är ju inte så att du får grejerna gratis ändå.
    Oj hehe det var inte något svar jag trodde jag skulle få! Men vad bra :D 
  • Frontline

Se det som en retroaktiv löneförmån..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (lisa)
    CarrosCaroline skrev 2014-02-27 17:47:12 följande:
    Kör på!
    Yay!
    Frontline skrev 2014-02-27 17:58:40 följande:
    Se det som en retroaktiv löneförmån..
    Haha får göra det :D
  • Anonym (.)

Är du inte rädd att din gamla arbetsplats kommer bli irriterade om de kommer på dig? Annars kör på :)

• Anonym (lisa)
    Anonym (.) skrev 2014-02-27 18:41:19 följande:
    Är du inte rädd att din gamla arbetsplats kommer bli irriterade om de kommer på dig? Annars kör på :)
    Nja alltså det är ett stort företag. Och det företaget där jag vill utnyttja rabatten har jag inte jobbat för. Det är alltså inte hos "mitt" företag jag vill handla, utan det andra. Det är nog en marginell risk att bli påkommen, speciellt eftersom det andra företaget också är stort och har många kunder. Men är det deras ansvar att ta bort det så är jag glad :)
  • Miaakt

Kör på haha det hade jag gjort. Det borde vara din arbetsledare som ansvarar och är det inte borta skulle jag använda det :P

• BlippBlopp
    Anonym (lisa) skrev 2014-02-27 17:37:58 följande:
    Oj hehe det var inte något svar jag trodde jag skulle få! Men vad bra :D 
    Dock så kan det bero lite på vad för rabatt det handlar om. Tex 10% på H&M känns inte så farligt. Men är det stora summor kanske det finns lagar kring att man gör intrång på företaget genom att logga in och beställer grejer.
  • RoadRunner

Intressant hur olika man tänker. Jag tycker ju att om du inte arbetar där längre så har du inte nån rätt till rabatten. Jag kanske inte likställer det med stöld men negativt skulle jag se på ett sådant scenario.

• Anonym (.)
    Anonym (lisa) skrev 2014-02-27 18:50:54 följande:
    Nja alltså det är ett stort företag. Och det företaget där jag vill utnyttja rabatten har jag inte jobbat för. Det är alltså inte hos "mitt" företag jag vill handla, utan det andra. Det är nog en marginell risk att bli påkommen, speciellt eftersom det andra företaget också är stort och har många kunder. Men är det deras ansvar att ta bort det så är jag glad :)
    Okej men kör hårt i så fall, det hade jag också gjort :D
  • Defeateris

Jag skulle till skillnad från de andra inte satsa på att göra det där - risken finns att det kan ses som datorintrång eftersom du egentligen inte har rätt att gå in där längre. Eventuellt kan det också ses som någon form av bedrägligt beteende att utnyttja en rabatt som en inte längre har rätt till.

Risken att bli påkommen är kanske liten, men det är inte mer rätt för det. Jag skulle absolut inte säga att hela ansvaret ligger på företaget..

• vara etisk kan vara svårt

Problemet är väl egentligen inte att personalrabatt osv inte är borttaget?

Problemet är väl att om det kommer fram att du utnyttjat den fast du inte arbetar där längre. Så kan du troligen glömma alla positiva referenser som du samlat på dig där? Och beroende på tid så kan det ju bli en rejäl lucka i ditt cv framöver!

Sen att de skulle anmäla dig för något, även om det är ett brott är ganska liten. Som sagt frågan är vill du göra det så gör det. Men gråt inte om det ger konsekvenser? Du gör ju ändå ett val!

Svar på tråden Använda personalrabatt trots ej anställd?