• Anonym (går det?)

Går det få ensam vårdnad utan samarbetsproblem?

Vi bor 40 mil från varandra och det är nu drygt ett år sedan barnen sov hos honom. Han har hälsat på två gånger men mellan dom besöken har vi ingen kontakt. Egentligen är vi inte osams eftersom vi inte ens pratar men jag vill ha ensam vårdnad. Finns det nån som har erfarenhet av detta? Nån som fått ensam vårdnad just för att den andra föräldern inte har något umgänge? Nu vet jag att det här är FL och jag vet vad många tycker i dom här frågorna så jag undanber mig påhopp :)

• Svar på tråden Går det få ensam vårdnad utan samarbetsproblem?
  • Philippa

Om han inte träffar dom så mycket kanske han är villig att ge dig ensam vårdnad?

• Anonym (går det?)
    Philippa skrev 2014-02-27 20:43:36 följande:
    Om han inte träffar dom så mycket kanske han är villig att ge dig ensam vårdnad?
    Jag hoppas det och har börjat skissa på ett mail till honom men när jag tog upp det för ett par år sedan så blev han arg. Han tror att vårdnad och umgänge är samma sak, inte alltid lätt att förklara saker för honom...Tänkte börja med mail och se vad han svara. Steg 2 blir att kontakta familjerätten men om det inte går så får jag ta det via tingsrätten och jag vet att det är väldigt svårt att få EV om jag inte kan påvisa samarbetsproblem.
  • Anonym (min åsikt)

(Nu vet jag att det här är FL och jag vet vad många tycker att "är man inte med" så kommer man med påhopp :)

Nej jag tror det är svårt och troligen kommer kosta (pengar och konflikt) mer än det smakar. Än så länge är inte umgänge kopplat till vårdnad. Så om det inte finns samarbetsproblem (den andra föräldern inte skriver på papper, passansökan etc) så skulle jag avråda från domstolsprocess. Och är det tjafs om umgänge så rekommenderar jag ett umgängesavtal, enbart.

• Anonym (hmmm..)

1. Hur gamla är barnen?
    2. Vem flyttade och varför?
    3. Varför är umgänget så litet?

• Anonym (går det?)
    Anonym (hmmm..) skrev 2014-03-01 12:22:33 följande:
    1. Hur gamla är barnen?
    2. Vem flyttade och varför?
    3. Varför är umgänget så litet?
    Barnen är 5 och 6. Jag flyttade för tre år sedan pga bristande engagemang från pappan. Umgänget är så litet pga honom. Vi var hos familjerätten för några år sedan och gjorde ett avtal men det rann ut i sanden efter två gånger. Det brukar bli så att vi kommer överens om nått och kör det ett par gånger. Sen kommer han med ursäkter och ställer in. Jag förstår inte varför jag ska dela vårdnaden med någon som inte har något intresse av barnen. 
  • Anonym (hmmm..)
    Anonym (går det?) skrev 2014-03-02 12:43:36 följande:
    Barnen är 5 och 6. Jag flyttade för tre år sedan pga bristande engagemang från pappan. Umgänget är så litet pga honom. Vi var hos familjerätten för några år sedan och gjorde ett avtal men det rann ut i sanden efter två gånger. Det brukar bli så att vi kommer överens om nått och kör det ett par gånger. Sen kommer han med ursäkter och ställer in. Jag förstår inte varför jag ska dela vårdnaden med någon som inte har något intresse av barnen. 
    Att du flyttade kan göra det svårt. Delar ni kostnader och det praktiska kring resorna eller anser du att han ska stå för det? Har han råd?
  • Anonym (går det?)

Det var hans ide att jag skulle flytta hem.. När det varit umgänge har vi möts på mitten och stått för våra egna kostnader.

• Anonym (min åsikt)

Visst kan det kännas onödigt att han har vårdnad men vad förändras om du får ensam vårdnad?

• Anonym (hmmm..)
    Anonym (går det?) skrev 2014-03-02 21:35:45 följande:
    Det var hans ide att jag skulle flytta hem.. När det varit umgänge har vi möts på mitten och stått för våra egna kostnader.
    Du borde ha insett att det skulle påverka barnens umgänge med honom. Vad vinner du med egen vårdnad?
  • Anonym (går det?)

Jag vill ha tryggheten med egen vårdnad. Om jag dör så vet jag att barnen kommer att stanna inom min familj. Jag vill inte behöva be honom skriva på papper om skolval , eventuella medicinska utredningar mm då han inte är insatt eller har kunskap om deras liv. När jag skulle söka skola tog det en vecka innan jag fick tag på honom och när ena dottern skulle utredas på bvc ville han först inte medverka eftersom han ansåg det onödigt... Om jag få EV får jag också del att hans fp-dagar som nu kommer att försvinna i det blå. Jag skulle kunna använda dom 120 dagarna till att gå ner i arbetstid och få mer kvalitetstid med barnen.  Jag har aldrig och kommer aldrig neka umgänge men min åsikt är att man bör gå miste om rätten till GV om man inte har del av ens barns liv.

Svar på tråden Går det få ensam vårdnad utan samarbetsproblem?